Jump to content

-Underskrift-Dispensasjon av .22 Pistol


Balci

Recommended Posts

Startet nettop en underskriftskampanje på opprop.no, du kan vell sjekke for deg selv hva det går ut på. Personlig klarer jeg ikke å vente 2 år til for å kjøpe en enkel rimfire pistol, mens jeg har et arsenal av halvautomatiske rifler and whatnot.

 

http://www.opprop.no/opprop.php?id=22pistol

 

Så desperat at jeg tilogmed fikk noen kompiser fra USA til å skrive under, Vet ikke om det vil bli nå stor suksess, men det er lite annet som kan gjøres.

 

Takk for oppmerksomheten, og spre ordet!

Link to comment
Share on other sites

:) Hei Baki.

 

Jeg er ganske enig som første tanke, MEN etter å ha tenkt litt.....

Det er nok et grundig forarbeid som ligger bak Norges lover om aldersgrense for håndvåpen!

Her spiller faktisk forholdet VOKSEN inn med betydelig vekt.. Jeg var utolmodig før jeg ble gammel nok

selv, jeg hadde da hatt pistol som LIDENSKAP allerede fra 10 år's alderen! (Eller fra cowboy & indianerleken som femåring..)

Tenk deg litt om: Et håndvåpen kan du ta med deg 'på lomma' på fest... Et håndvåpen er mye 'lettere' å dreie i feil retning...

Et håndvåpen kan lett skjules...

Og i motsetning til (den mulige) TANKEN bak teksten din:

pistoler i kaliber .22 LR, som strengt tatt kun blir brukt som et trening- og konkurransevåpen

HUSK at det ikke er lenge siden skoleskytinga i Finnland... Våpenet var der en .22 pistol og gjerningsmannen en ungdom.....

Jeg skal tenke litt mer igjenom saken før jeg eventuelt signerer! :)

Link to comment
Share on other sites

I den nye våpenforskriften åpnes det for erverv av pistol (tidligere bare konkurransevåpen i dfs e.l.?) som i hovedsak skal benyttes av andre, der "andre" kan være fra 12 - 21 år (.22lr) eller 18-21 (grovere).

Slik jeg forstår det kan en person over 21 år erverve en pistol som du kan bruke. (Men jeg er usikker på om personen over 21 må ha vært aktiv pistolskytter i 6 mnd, er det slik?) (sikter til §14b, og usikkerheten kommer av "vedkommende som skal erverve våpnet må oppfylle de vanlige vilkår som gjelder for erverv av slike våpen, og......"

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, et håndvåpen kan enkelt skjules, og det er her rent rulleblad, og rekommandasjon fra pistolklubb kommer inn, med opplæring og respekt for våpnet, er det langt mindre sjangs for at det blir misbrukt, forhåpentligvis. Uansettt, bruk den tiden du trenger på å tenke over det.

 

@ Qirrel

 

Da skal jeg prøve å høre med politiet, selv om jeg vil tro at personen som kjøper våpenet, må ha hatt 6 månders medlemskap og rekommandasjon fra pistolklubb,

Link to comment
Share on other sites

...og det er her rent rulleblad, og rekommandasjon fra pistolklubb kommer inn...

 

Ingenting av dette er riktig. Du trenger ikke "rent rulleblad" eller "rekommandasjon fra pistolklubb" for å erhverve håndvåpen. Vandelskravene er akkurat de samme som for rifle/hage, og man trenger ikke noen "anbefaling" fra en klubb. Kun dokumentasjon på medlemsskap og aktivitet.

 

(Kanskje litt OT, men jeg klarer ikke å motstå å rette feil når jeg oppdager en :shock: )

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Tenk også på det faktum at Google indexerer alle disse oppropene. Dvs om noen uker kan folk skrive inn navnet ditt i Google og dette oppropet vil være en av treffa. Personlig så byr det meg veldig imot.. Derfor skriver jeg ikke under på noen opprop, samma f hva det gjelder.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

:) Er det ikke noe som heter 'den som venter på noe godt...'

Jeg for min del kunne heller ikke vente, men jeg måtte bare....

Lurer på om det har blitt diskutert her et sted at din lokale pistolklubb kan stå som verge..

Pistolklubben kjøper et treningsvåpen som du betaler, og kun du bruker, fram til du er gammel nok

til å få selv.. Ulempen er at våpenet IKKE er under puta di til vanlig, men i våpenskapet til klubben din...

Er du virkelig heltent, lar nok en sånn løsning seg ordne... (Men du risikerer å betale dobbel behandlingsavgift..)

Link to comment
Share on other sites

8) Og du kunne tatt med at en eventuell 'våpenverge' MÅ oppfylle alle kravene for å få kjøpetillatelse

på håndvåpen, GreyGhost....

 

Ikke lett å omgå de strenge våpenforskriftene i Norge!

 

Hæ? Dette skjønte jeg ikke.

 

En "Våpenverge" må oppfylle alle kravene - javel. Hva har det med saken å gjøre? Mitt poeng var bare at man ikke må ha hverken rent rulleblad eller "anbefaling" fra klubb for å få innvilget kjøpetilatelse på håndvåpen. Uansett om det til seg selv eller som verge.

 

Skjønner ikke hva du mener med "omgå de strenge våpenforskriftene i Norge" ??

 

Poenget mitt var bare at man kan godt få innvilget kjøpetilatelse på håndvåpen selv om man er straffedømt. Det er kun ved alvorlige forhold og voldsdommer dette kan skape problemer i en søknad. Dersom det er gått noe tid siden en dom er det ikke til hinder for å få innvilget tillatelse på hverken håndvåpen eller lange våpen.

 

(Vet det er mange som går rundt å tror man må ha såkalt "rent rulleblad" for å kjøpe våpen, men det har altså aldri vært tilfelle. Det står jo heller ingenting om dette i hverken loven eller forskriften. Man skal være "skikket og edruelig" er kravet.)

 

Hva var egentlig ditt poeng her Woff?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

:) Beklager GreyGhost. Jeg bare gikk ut fra at du også kunne gitt svaret om våpenverge, du hadde et flott innlegg om rulleblad.

Det var nok bare jeg som ordla meg 'krøkkete'!

Og til denne: 'Ikke lett å omgå de strenge våpenforskriftene i Norge!' så var også denne

krøkkete skrevet.

Jeg mente ikke at man skal omgå forskriftene men følge de til punkt og prikke. Men det er et smutthull

i det forslaget jeg refererte til med at en lokal pistolklubb kan stå som 'verge' for et medlem.. Dette har kanskje blitt utdebatert i en annen tråd her!

Beklager formuleringene mine GG. Fin presisering fra deg nok en gang om rulleblad / edruelighet!

Link to comment
Share on other sites

Da er vi på nett ja :D

 

Og til trådstarter: Jeg er forøvrig enig i at dagens grense på 21 år er passende. Nå som det åpnes opp for at man kan erhverve våpen som andre skal bruke (12-18/21) så har man også funnet en god løsning for de yngre pistol-skytterne, noe som er nødvendig for å rekruttere ungdom, synes jeg. Vi har en del yngre medlemmer i vår klubb (+/- 18 år) som jeg faktisk ikke synes er helt modne for å disponere egne våpen (det kan selvfølgelig like godt bety at jeg er blitt en gammel grinebiter :shock: ).

 

Nå er det altså fullt mulig å kjøpe en .22 (eller grovere over 18 år) så lenge man har foresatt eller andre til å stå som "verge". Det gjør det mulig for ungdom å bruke eget våpen og trene/konkurrere på en god måte, og samtidig ivareta samfunnets behov for "trygghet" (i mangel av et bedre ord) for at "umoden" ungdom skal disponere pistoler fritt.

 

GG

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg HÅPER, Balci at du ikke gir opp denne fine sporten uansett den motgangen du

kanskje føler i denne saken! Gjennomsnittsalderen i pistolklubber rundt om i landet er

foruroligende høy, så nyrekrutering og ungt blod er meget viktig i klubbene!

Fortsett å skyte!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort meg opp noen bestemt mening om hvorvidt 18-åringer bør få kjøpe våpen, men har gjort meg noen generelle betraktninger om aldersgrensene i gamle Norge...

 

16 år: Seksuell lavalder, man kan sette barn til verden(!) men ikke kjøpe øl eller kjøre bil...kan kjøre moped da :-)

18 år: Da regnes man som voksen i (nesten)alle henseender. Man kan gifte seg, kjøre bil, kjøpe øl, holdes strafferettslig ansvarlig, men ikke kjøpe brennevin... og ikke kjøpe pistol ;-)

21 år: Endelig voksen(?) Fortsatt utesteder som har 25-års grense hvor man ikke kommer inn... Vet ikke om det gjelder fortsatt, men danskebåten hadde tidligere 25-års grense for 23-timers flesketurene...

25 år: Endelig voksen(?)

 

Hvorvidt en 18-åring, eller 21-åring for den saks skyld, kan sies å være "voksen" og/eller moden er jeg ganske sikker på at vil være individuelt, men personlig mener jeg vel at sålenge man er myndig og strafferettslig ansvarlig så burde det holde. (dvs. 18 år for de som falt av retorikken.. )

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig vil lære å skyte pistol så kjøp en proff luftpistol, det vil du garantert ikke angre på den dagen du er gammal nok, og fyller kravene til erverv av .22 eller grovere 8)

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg sliter kjetilc! Til tross for fylte 49 år er jeg fortsatt ikke voksen! Elsker

kinaputter og raketter, radiostyrt bil, fester og drikker som om jeg var 15? og ser FORTSATT på

(små) jentene i ungdomsskole / videregående alder :mrgreen: ! (Jeg har tre barn som er eldre :) )

Og jeg var IALLEFALL ikke moden som 18 åring til å kjøre bil.. Og det var GREIT å vente til fylte 21 med pistoltillatelse også..... Vi er alle forskjellige, noen er VOKSENE når de fyller 16 år, men vi kan da ikke

tilpasse lovene etter enkeltindividers fortrinn. Våpenloven er nok i så måte meget fornuftig her i landet!

Link to comment
Share on other sites

8) Godt forslag John Doe #1 ! Jeg kjøpte også min første luftpistol ganske tidlig!

Og nå har jeg lyst til å kjøpe en luftpistol igjen! Takket være den fine artiklen / testen i

det nyeste skytternytt (#3)... Men skal lese del 2 før vurderinger gjøres! (Fy flate

til flotte pistoler!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...