Jump to content

atuomat


åtejeger89

Recommended Posts

vurderer å kjøpe automat hagle, men de fleste sier je bør styre unna det, pga at dem bare fryser å kiler seg på sene høst dager/vinter. sikkert mange her som har eller har hatt auto, så kanskje noen hadde noe meniger om dette? å kanskje kunne gitt meg litt egene erfaringer. gode svar motas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

det at mekanismen fryser er noe med brukerfeil for fet våpenolje ;)

har en Winchester SX3 og den har da ikke mekanismen frøset fast på i selv 40 effektive :roll: og ja jeg jakter da det folk holder seg inne :lol:

hagla mi har jeg skutt varm og så latt den avkjøle seg igjen da det er 30 minus og så skutt igjen. ja sluttstykket går litt treigt men lader fortsatt like fint.

skyter 90% bare 12/89 i hagla mi.

lykke til med haglevalget ditt og satse på at du treffer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke forstå hvorfor en halvauto skulle kile seg og fryse...

Hvis det er et problem da vil vel hele det norske forsvaret måtte holdt seg innendørs vinterstid...

Nei med puss og vedlikehold funker en halvauto uten problem om det er kaldt...

Link to comment
Share on other sites

auto/halvauto var tanken. vedlikehold er jo bare et must uansett. men legger man litt tid til det så er det vell ingen fare? :winke1: det mange også sier, er at hvis du itte treffer på det første så har du itte noe brukt for di 2 siste heller. men det kommer jo veldig ann på øye som ser :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste generelt skyter godt m halvauto, men tenk på upraktisk plassering av sikring (i avtrekkerbøyle).

Om ei hagle er halvauto eller ikke har ikke noe å si hvor sikkringen sitter og man får også halvauto hagle med sikkringen på toppen hvis du synes det er best.

 

Finnes det halvauto m sikring på kolbehalsen? Det visste jeg ikke. Alle jeg har sett har den i avtrekkerbøylen

Link to comment
Share on other sites

auto/halvauto var tanken. vedlikehold er jo bare et must uansett. men legger man litt tid til det så er det vell ingen fare? :winke1: det mange også sier, er at hvis du itte treffer på det første så har du itte noe brukt for di 2 siste heller. men det kommer jo veldig ann på øye som ser :)

Det er ikke lov til mer enn 2 skudd i hagle, så du mener vel at om du bommer på første så har du heller ikke bruk for det siste :wink:

Men når det kommer til halvautomat og fastfrysning, så har det skjedd en gang til meg med min Sx3... Men det er vel mest på grunn av at jeg fikk endel snø i mekanismen, ettersom jeg går mye når jeg jakter rådyr, gjerne i tett og snøtung skog :)

Ellers så har jeg ingen ting å utsette på min Winchester, bortsett fra at jeg kommer til å bruke min gode gamle O/U heretter når jeg går i skog hvor snøen ligger tung på trærne :wink:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke. kan jo gå med 2 i magasinet og ingen i kammeret. bryter ingen lover da egentlig.

Spiller ingen rolle hvor mange patroner du har i, er hvor mye hagla tar som er greia. Så om du har plass til 2 i magasinet, kan du ikke bruke den på jakt. Ganske irriterende for pumpehagle, da det kunne vært greit å gå uladd med rask tilgang til skudd.

Link to comment
Share on other sites

men tenk på upraktisk plassering av sikring (i avtrekkerbøyle)..

 

Har sikring i avtrekkerbøyle på 870`n min. Ville ikke hatt den noen som helst annen plass.

Bytta den ut til en svær en og nå kan jeg få av sikringen i svingen med leddet på pekefingeren sekundet før skuddet går om man har hastverk.

 

Ulempen er vel heller at sikringen på pumper ikke er så bra som på o/u.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...