Jump to content

Ønsker tips til riflejakt i Sør Afrika


Erl-1

Recommended Posts

Har en del jakterfaring, men skal til SA for første gang nå i påsken for å jakte forskjellige mindre bukker (Impala, springbukk ol.) med rifle. Gleder meg stort, men er selvfølgelig spent på hva som venter meg. Det er ofte de små ting som gjør en god jakt til en svært god jakt.

 

Ønsker å få tips fra dere som allerede har vært der, på hva disse små tingene kan være. Da tenker jeg på hele jaktforløpet, fra planlegging, jaktgjennomføring, utstyr og trofeer. Hva bør jeg tenke på?

 

Hva tenkte dere når dere hadde kommet hjem (Dette skal jeg gjøre eller ta med neste gang...)?

 

En veldig åpen tråd, men håper på masse ideer.

Link to comment
Share on other sites

Før jakta. Gjør deg kjent med våpenet og kulebane. Øv på skudd fra skytestokk.

Under jakte er det en ting jeg mener du bør passe på.

Det er du som betaler jakta ergo det er du som bestemmer hva som skjer. Hver erlig mot deg selv og tenk nøye på hvor dine etiske regler er på skyte avstand,marginale sjankser,skyting fra bil og hode skudd.

De fleste jakt oppratørene har en pakk liste. Følg den. Husk litt varmt tøy da det ikke altid er varmt om morgenen og sent på kvelden. God kikkert er noe av det viktiske.

Link to comment
Share on other sites

God kikkert, gode sko (helst lave), flåttmiddel(svært viktig). Kjenn egne begrensinger når det gjelder skytehold. Skal du ha med egen børse? I så fall er det viktig å ha alle papirer I orden.Samt å ha god tid ved flybytte(særs viktig).

Flåttmiddel finnes som oftest i campen, eller bør ihvertfall gjøre det om flått er et problem.

Når det gjelder tid ang flybytte, varierer dette veldig fra selskap til selskap. BA forlanger minimum 3 timers opphold mellom flybyttene når du har med våpen. Fløy med Swiss Air i fjor og hadde et opphold på 40 min., uten at det skapte problemer.

Meld fra til flyselskapet når du bestiller om at du skal ha med våpen. Da får du beskjed om hvordan dette håndteres.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal nok fly samme ruta som Fanten i Påsken. I følge flyselskapet skulle det gå helt fint, godt å høre at det stemmer. Ser ikke bort fra at Erl-1 er med på samme flighten ;) Det jeg tenkte etter min første tur var at:

 

1. Jeg kunne godt trent mer på skudd fra skytestokk før turen.

 

2. Jeg lærte at man skal følge sin egen magefølelse, som RolfKr sier det er du som betaler.

 

Ellers er egnede sko viktig. Jeg liker best å jakte i langbukse, hvis man vil jakte i shorts og lave sko er det nok lurt med gamasjer. En fleecejakke med vindstopper er supert å ha til tidlige morgener og sene kvelder.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tips... er det flere som har erfaringer så mottas disse også med takk. Hva med mat og drikke? Vil det være lange dager, og nødvendig å ha med noe ekstra i lomma? Hvor mye drikke bør man bære med?

 

Ellers så skal jeg nok være med på samme flighten som deg ja Trond :D

Har ikke fått dokumentene fra arrangøren enda, men de er vel rett rundt hjøret, tenker jeg.

 

Angående fottøy, så ser jeg rundt omkring på forumet at det brukes forskjellig. Det er en del som har brukt militære sko M77, og jeg tenkte jeg skulle gå for det samme. Hva mener dere?

 

Erl-1

Link to comment
Share on other sites

M77 støvler er nok ikke førstevalget mitt, foretrekker lavere støvler I tørt og varmt vær men dersom du har et par godt inngåtte m77 er de helt greie. Hovedsaken er at de er godt inngåtte. Gnagsår er det siste du vil ha. To par lange og to par korte bukser. T skjorter og ei langerma skjorte. Ei god fleece jakke til kalde morgener og samlinga rundt braien om kvelden. I tillegg komfortable reiseklær. Husk at det stort sett vaskes klær hver dag. Forresten, ta med flere par kvalitetssokker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte de som het alfa safari. Dritkule støvler men helt ubrukelig. Det var stoff i mellom læret og frø og stoff gikk igjennom og det klødde helt jævlig.

Kjøp et par normale fjellsko og få tak i de gamasjene ph bruker. Gamasjene phne har brukt når jeg har vært nede er lave og i et veldig slitesterkt stoff.

Det er jo mulig du får handlet der nede. Safari utstyr i norge er det dårlig utvalg av, men der nede masse.

Link to comment
Share on other sites

Courtneys støvler er suverene. Lagd i og for den afrikanske bushen. Safari http://www.courteneyboot.com/safari_m.phper den mest populære blant jegere og PHer, og er også mitt førstevalg.

 

Du bør absolutt bruke gamasjer for å unngå masse irriterende rusk i støvlene og på sokkene. Og i Afrika er det mye med torner og pigger ...

 

De beste og lydsvake er i skinn. Jeg bruker håndlagde i Namibia, som jeg liker godt, men Courtney har også sine egne, se http://www.courteneyboot.com/gaiters.php.

 

Jeg har også brukt Rogues i canvas, men disse bråker. I nødsfall kan du også bruke Bergans Østerdalssokk, men denne bråker også og er langt fra ideell.

 

Courtney Safari kan brukes barbeint eller med en tynn sokk, f.eks. en såkalt liner.

 

Gore-Tex eller tilsvarende membran er helt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Courteney skoene ser jo bra ut, men det er jo litt av en pris på dem og da....

 

Courteney-skoene er verdt prisen, de er holdbare og de reduserer risikoen for å få turen ødelagt pga. reduserte undersåtter. Jeg kjøpte mine (Pioneer) på min første tur og det har jeg ikke angret ett sekund på. De har vært med på noen turer i RSA og Namibia og det har etterhvert blitt noen mil uten at jeg har hatt snev av ubehag. Jeg bruker gaiters i skinn, men trenger de strengt tatt kun når jeg jakter i shorts siden langbuksene når over det høye skaftet på Pioneer-modellen. Jeg liker å bruke sokker med litt tykkelse, det synes jeg gir best komfort.

 

Hvis du har anledning når du ankommer Namibia/Windhoek, anbefaler jeg deg å stikke innom Safariland Holz som holder til i 1. etasje i samme bygning som Kalahari Sands Hotel. Her har de bra utvalg, og selv om du sikkert kan finne de rimeligere andre steder, synes jeg ikke at ca 1.500,- NOK er avskrekkende. Safari er en grei modell om du foretrekker lave sko. De hadde masse Courteney på lager da jeg var innom der for et par mnd. siden, men sjekk med de før du drar så du er sikker på at de har din størrelse.

 

http://www.safarilandholtz.com/en/online-shop/shoes" target="_blank

 

God tur, skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lykke til på turen !

En ting du ikke Må glemme er et godt fotoapparat, helst speilrefleks med en bra linse. Evt videokamera (Selv har jeg alltid med begge deler) EN ting er selve jakta som er noe du aldri har oplevd maken til ! Men husk også å ta en mengde bilder/film, hvis dette er eneste turen du tar til RSA (Noe jeg tviler på :D:D:D ) Så er det greit å ha fine bilder å se tilbake på. Du kommer garantert til å se en mengde dyr du ikke vil eller kan jakte på og bilder er heldigvis gratis !

Link to comment
Share on other sites

Hva med mat og drikke? Vil det være lange dager, og nødvendig å ha med noe ekstra i lomma? Hvor mye drikke bør man bære med?

 

Hei.

Dette trenger du som regel ikke å tenke på. De fleste arrangørene har med store kjølebager med rikelig med drikke(øl,brus og vann) med på bilene som blir brukt under jakta. Som regel blir det jaktet en økt etter frokost med retur til campen ett par timer midt på dagen for lunsj før det jaktes igjen på em. Om ikke det blir en tur til campen, har som regel ph'ene med lunsj for servering i løpet av dagen.

Det som kan være greit å ha med i sekken er litt peanøtter, potetgull eller noe annet salt da det gjerne går med noen liter drikke i løpet av en dag og uten salt så blir salt/væskeballansen i kroppen helt feil.

Lykke til og god tur. Håper på en egen tråd med bilder og reiseskildring når du er tilbake igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De fleste av tipsene er kommet, men dette med flåttmiddel må ikke undervurderes. Jeg fikk flåttfeber på veien hjem fra SA og besvimte på flyet. Meget ubehagelig, det går imidlertid over i motsetning til vår hjemlige boreliose.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...