Jump to content

Lage kolbeforhøyer - hvem gjør slik?


ko-stens

Recommended Posts

Har en Brno Fox, med original trestokk. Dette er vel egentlig ingen fin stokk lenger, men det er den jeg har, for noen annen ser det ut som om er kul umulig å få tak i. Da får man bruke det man har...

 

Kolben på stokken blir litt lav når jeg skal titte gjennom kikkerten, og det kommer aldri til å komme faste sikter på den igjen. En kolbeforhøyer hadde derfor vært tingen. Har sett litt på prosjekttråd, og det ser flott ut, men slik klarer da aldri jeg å få til... Og når jeg bare har den ene stokken, tør jeg ikke ta sjansen på å mislykkes! Ser så dumt ut med Gaffatape for å holde skiten sammen etterpå liksom! :lol:

 

Noen som vet om børsemakere som kan få til en ok jobb til en ikke altfor høy pris?

 

Må si jeg liker kolbeforhøyere som er avrundet der de er saget fra kolben bedre enn de som er kuttet i vinkel.

 

Det er noe slik som TikkaT3Hunter i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=272 jeg tenker på. Børsemakeren som har gjort den jobben kan svært godt få lov å ta min og, men det er langt unna, og det er jo tre, fire år siden, så kan jo hende han ikke driver på mer.

 

En børsemaker i Hedmark hadde passet bra! :)

 

Ved ikke om Bredvold feks gjør slik, men det er kanskje voldsomt med ventetid hos "råtassene" innen stokkproduksjon!?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg skulle tatt en telefon til han og hørt om tid og pris. "Det ryktes" at han har en viss peiling på stokkarbeid, nemlig. :)

 

Det er også innen rimelig kjøreavstand fra her jeg bor. Men det kan være fali... Plutselig ender jeg med ny stokk i stedet, til yppersteprestinnens store forargelse! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kjærringa leverte Tikkaen til Villmarksbutikken på Jessheim, tror kanskje de sendte den videre til Tyristubben. Kom vel på 2000 eller 2500 mener jeg å huske.

 

Ellers så mener jeg at du klarer det fint sjøl, så sant du ikke har superduper grade 17 stokk. Jeg kjøpte kit fra Graco og ei løvsag på Jernia. Gjorde det ferdig på en kveld, og jeg er ingen Raudnakke for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

Finnes et svensk firma (person) som har spesialisert seg på dette og gjort det til levebrød. Prisen var vel heller ikke så ille. (Mellom 1-2000 tror jeg det var).

Finner ikke adressen i farta, men han bør vel være mulig å finne om du søker litt på svenske sider.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg holder meg unna å prøve sjøl, Spets! Hadde jeg hatt to stokker, kunne jeg prøvd på den ene. Kjenner jeg meg rett, sitter jeg igjen gråtende midt i en flishaug med tsjekkisk treverk om jeg prøver å gjøre det sjøl! :lol:

 

Nå er det jo ingen prosjekttråder med mislykkede forsøk her da, så kan jo hende jeg kunne vært først ute!

 

Nei, får sette bort jobben. Har prøvd å ringe Bredvold, men der var det ingen i andre enden. Rafdal neste om jeg ikke får tak i han... Spørs om ikke Rafdalfolka får lunsjen i halsen av krampelatter om de får se det vakre kunstverket av en stokk, men det får nå være! :oops:

 

Men, må jeg sende hele skiten, eller holder det med å sende stokken?

 

Egentlig kunne jeg nok tenkt meg å bedde børsa i samme slengen, og da bør i grunn resten være med og... Da passer Bredvold fint, for dit er det ikke mer enn en halvannen time å kjøre fra innlandsmetropolen Hamar. Har ikke veldig lyst å sende alt i posten.

 

På den annen side. Bedde kan jeg jo få gjort senere og da, selv om det hadde vært greit og fått gjort alt på en gang.

 

Men er det ikke flere børsetrollmenn i Hedmark? Mener det er en til som er kjent, som blant annet lager stokk til skiskyttervåpen, men husker ikke navnet. Eller er det Bredvold jeg faktisk tenker på da?

Link to comment
Share on other sites

Imponerende arbeid! :D

 

Det dumme er at jeg har ingenting av utstyret som trengs. Føler i hvert fall at jeg burde hatt båndsag for å få saget pene buer, men om jeg skulle kjøpt noe slik, måtte jeg ha laget kolbekapper til alle jeg kjenner for at det skulle lønnet seg! Det ser jo ikke ut til at man trenger å være møbelsnekker for å få til slik, men det er greit å ha det rette utstyret, synes jeg.

 

Har ikke rukket å gjøre noe mer med saken, da jobben stresser livet av en for tiden. Det får komme når det roer seg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...