Jump to content

Spottescope. Merke og objektivdiameter.


Jeger

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et spottescope/teleskop/skivekikkert til bruk på skytebanen, på hjortejakta og evt. på reinsjakta. Hvilket merke og objektivdiameter vil de som har mye erfaring med dette anbefale? Teleskopet vil også kunne bli brukt til noe fotografering. Rett eller vinklet okular? Pris er av mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange timer med spotting. Og da seriøst mange timer også. Det er i hovedsak brukt Swarovski og Zeiss. Har bare såvidt hatt mulighet til å mye i Leica begge typer altså 65mm og 85mm (mulig den lille var 62mm?)

 

Hva kommer du til å ha som hoved bruksområdet på denne spotteren?

Er det jakt som er svaret, så vil jeg uten tvil si at du skal kjøpe 65mm. Når alt tar plass i sekken, og ting veier... Jeg hadde uten tvil valgt 65mm

Personlig foretrekker jeg vinklet okular. Med rett okular får jeg gal vinkel i nakken og blir "helt ferdig" etter en stund. Dette er da meg personlig og ingen fasit for andre. Skal du bruke det stående, så er jeg helt enig i at et rett okular er "riktig".

 

Selv syntes jeg Leica har priset seg ut av markedet.

Hvor stor zoom har du bruk for?

Swarovski har vel 20-60x på både 65mm og 85mm

Zeiss hadde 15-45x65 og 20-60x85 på forrige modell. På den zeiss mod. så er det vel 15-50x65 og 25-70x85?

Edit: Zeiss har nå 15-56x og 30-75x

 

Mitt valg hadde vært Swarovski eller Zeiss i 65mm. Swarovski er litt mer strømlinjeformet i utførelsen.

 

Er hovedbruken din foto, så kan jeg ikke gi deg noen anbefaling. Jeg kan alt for lite av den bruken. Jeg er liksom fornøyd bare bilde gjennom spottescopet er skarpt osv... Men for å ta foto, her må andre bidra!

 

Meopta spottescope har en kjekk løsning når det gjelder foto. Dette er dog med fast 30x såvidt jeg har fått med meg. Hvordan kvaliteten er vet jeg ikke. Har ingen erfaring med Meopta. Men de har et godt rykte, og mange fornøyde kunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at på dette nivået er jeg ikke i stand til å se kvalitetsforskjeller på de tre store. Jeg ville kjøpt 65 og vinklet. Med mindre du ofte står helt oppreist som en skiskyttertrener hele dagen, er vinklet best i de fleste situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Hvilke erfaringer har dere ift okular og forstørrelsesgrad på 65mm teleskopene? Jeg lurer også litt på utformingen av fokusjusteringen på Zeiss vs Swarovski. Som Pocher sier, er jo Swarovskis løsning mer strømlinjeformet, men hvordan er de to løsningene i praktisk bruk? Er forresten HD-versjonen verdt prisforskjellen?

Link to comment
Share on other sites

1# Hvilke erfaringer har dere ift okular og forstørrelsesgrad på 65mm teleskopene?

2# Jeg lurer også litt på utformingen av fokusjusteringen på Zeiss vs Swarovski, men hvordan er de to løsningene i praktisk bruk

3# Er forresten HD-versjonen verdt prisforskjellen?

 

1: Selv med 20-60x, så bruker jeg det som oftest på 40-50x

2: Det er bare en vanesak. Du bør rett å slett prøve for å se hva du liker selv.

3: Skal du bruke den til foto, så er svaret ja. Skal du "bare" bruke den på bane og jakt, så vil jeg si nei.

 

Uansett: HUSK å kjøp et ordentlig stativ med videohode. Er dette dårlig, hjelper det ikke om du har Swaro/Zeiss/Leica da står spotteren å vibrerer i vind. Det er et helvete...

Tripod helst med senterstang som har krok i bunn, så du kan gi den ekstra tyngde for stabilitet om det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen timer bak skopet jeg også, Swaro og Zeiss, og Nikon før i verden, og tror jeg vil bekrefte det Poacher sier. Jeg er 100% enig stort sett.

 

- til jakt og bæring og alt som ikke er rett ved bilen, 65mm

- SKIKKELIG stativ! eller beanbags, om du stort sett skal se samme sted. Poacher selger forresten noen som er meget bra.

- Forskjellen på HD eller ikke (Swaro) er kanskje der. Men en AT 80 og en AT80HD ved siden av hverandre, i grått og trist vær, kunne jeg ikke se noe forskjell i allefall, i perfekte forhold, kanskje

 

Okular, så ville jeg seriøst vurdert et fast 45x istf. 20-60 som jeg har nå. Men jeg har Swaros gamle 20-60, og det nye er endel bedre. Resten av skopet er ikke nevneverdig forskjellig (AT vs ATN/ATS). Men 45x okularet er BRA. Alle produsentene har egne foto-okular, rundt 25-30x, det er mye lettere å ta bilder med disse, og de er fine til observasjon, når du skal scanne etter ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...