Jump to content

Links


skrufff

Recommended Posts

Gå for links. Hadde samme problemstilling som deg for noen år siden. Skjøt først rechts, men gikk over til links både med rifle og hagle. Klart det er litt uvant og finmotorikken ikke er på topp i starten, men det går seg til etter hvert. Det dominante øyet styrer og skyt derfor etter dette. Bedre å se skikkelig det man skyter enn halveis. Fikk selv en skikkelig aha-opplevelse første gang jeg skjøt links på leirduebanem med begge øyne oppe. Dritten er at våpenutvalget i links er dårligere+noe høyere priser :evil: , men, men, sånn er det med oss som er "feilkobla" (høyrehendte med dominant venstre øye). :oops:

Fikk selv en del kommentarer fra folk at det var tull å skyte links, jeg var jo høyrehendt så jeg måtte da skyte rechts...De om det :roll: ....Jeg var ikke den eneste som fikk aha-opplevelse av å skyte links for å si det sånn. :wink:

 

Så for meg var det å gå over til links det beste på lang sikt.

Lykke til og stå på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt links med min første rechts hagle, ikke helt optimalt, men det går. Så fikk jeg bøyd kolben så den ble rett. Senere kjøpte jeg links børser i alt og er fornøyd med det. Når det kommer til hagler så er mange rette i stokken, samt både halvauto og pumpe går fint, men det er ikke aktuelt her i gården. Her er det o/u og s/s som gjelder :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Glemte :oops:

Kom deg på den lokale skytebanen og prøv hagler der. Fleste er vel såpass behjelpelige at de låner børsa si en serie eller to til nykommerne. Samt at mange klubber har også klubbvåpen som brukes.

 

Samt

De linkshaglene jeg har er helt rette i stokken. Jeg kunne like gjerne skutt rechts med de (hadde det ikke vært for kryssdominansen).

 

Sjekk bruktmarkedet litt, er ikke mange links hagler, men noen er det.

Bruk google og søk samt i finn+sjekk div våpenforhandleres bruktvåpen lister.

 

Kjøp linksvåpen først som sist er mitt råd!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Er veldig usikker pga aldri skutt fra den siden. Redd det blir som om jeg skyter fotball med venstre,og det går langt ifra den veien det skal :forvirra:

 

Men,ser denne hagla som jeg har sugglet på,samme pris i links som rechts. Men,hva er forkjellen når det er links på våpenet?

 

Dette er det http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=908" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å prøve. Stå helst med hagla "montert" de første gangene slik at det blir riktig. Bare å ta den hagla du har å prøve å skyte fra vesntre side. Verre er det ikke.

 

Links=stokk er bøyd/våpen er bygd for å være tilpasset skyttere som skyter fra venstre side. Rechts som er høyre er bygd for å passe skyttere som skyter fra høyre side.

 

Lanber er greie brukshagler, har selv en Laneber Gyttorp i links og kan ikke klage på den (bortsett fra at det ikke er en Beretta i 20....)

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette til svar når jeg sendte til xxl og spurte om hva det kostet extra for links hagle dær. Så skrev jeg ang kryssdominansen.

 

 

XXl:Hvis det er øyedominans som er utfordringen din, ville jeg sterkt vurdere å holde meg til vanlig høyrehagle dersom du er høyrehendt. Antagelig har du bedre motorikk med høyrehagle, får til oppsvingen bedre og avtrekket blir bedre.

 

Øv deg heller mye på å ha begge øynene oppe i første fase av viltobservasjonen og anlegget. Når du nærmer deg avtrekket, lukker du venstre (det dominante) øyet og du får rett skuddbilde med høyreøyet over skinna.

 

Jeg blir så forvirret når en sier det,og en annen sier det.... :o

Link to comment
Share on other sites

Ja det er også en mulighet. Er flere som "lukker" øyet rett før det smeller, men det kan det fort bli sikting av...... Eller kniper det venstre øyet såpass at høyre det blir dominant rett før det smeller.

Stemmer det med motorikken, men den blir bedre etter hvert.

Jeg la over til links det og det funka for meg.

 

Spørsmål du kan stille deg selv:

 

Må du ha hagle akkurat nå? Jakta er til høsten (høysesongen ihvertfall)

 

Links eller rechts? Kom deg på en bane og lån hagle og prøv å skyte fra begge sider. Når jeg la over til links økte treffprosenten på en leirdueserie fra 3-5 treff til 12-15 treff første kvelden. Helt vilt for min egen del. Skjøt selv først links med rechts hagle, så fikk jeg bøyd stokken til links, til jeg kjøpte en annen hagle som var links i utgangspunktet

 

Budsjett? Billig eller dyr? Gå for baikal som første hagle, gjerne brukt. Taper ikke så mye på det hvis du har valgt feil evt kan du få bøyd stokk etterhvert evt bytte ut hagla med en annen.

 

Type hagle?O/u , s/s, halvauto, pumpe? Halvato og pumpe er som regel rette eller mulighet med skims for å tilpasse til rechts eller links. Regner med at det er 12/76 du skal ha....

 

Kunne kjøpt min baikal, men ble solgt i sommer.

En kamerat av meg skulle ha solgt en Hawk o/u hvis du er intr. Kan ta det på PM hvis det er intr for det.

 

 

Lyke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Holder nok med xxl's råd her ang motorikk og å skyte med "høyre"hagle,--men IKKE det å lukke venstre øye straks før avtrekk.-

Tror ikke det vil fungere i en litt stresset jaktsituasjon.

 

Prøv å få lånt deg en hagle som har Easy-Hit sikte montert.

Dette siktet "tvinger" ditt høyre-øye å ta over dominansen, og du får et korekt "målbilde" i avtrekksfasen.

Det å gå over til links-skyting (for en høyrehent), synes meg noe dramatisk, ivertfall i første omgang.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være vanskelig :lol: Prøvde også easyhit. Det var greit nok, men funka ikke for meg. Ble for mye fokus på kornet og mindre på målet for min del. Selv har jeg kun fokus på målet når jeg skyter med hagle, så jeg kunne like gjerne skrudd av kornet på hagla...

 

 

Husker en jaktkompis av meg klagde over å ha bommet litt for mye under en jakttur i rypejakta med lånt hagle. Forklaring på bomskuddene? Jo kornet på hagla var skjevt og resulterte dermed i flere bomskudd enn normalt :mrgreen:

 

Er selv MEGA høyrehendt til vanlig. Holder til og med gaffelen i høyre hånd når jeg spiser. Så folk lurer på om jeg er venstrehendt. Så jeg svarer at jeg kun er "venstrehendt" ved middagsbordet og på skytebanen. Ellers er det høyrehånda som gjelder :lol: Hvorfor links? Jo fordi du ser hvor du skyter, motorikken kommer etter. Uansett hva du gjør så prøv det.

 

 

Skal gi meg nå :wink: . Har nærmest vært rene misjonæren i denne tråden med å forsøke å konvertere skruff til den "rette siden". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Joda,-- tenkte jeg skulle nemne det i mitt først inlegg, at "faren" med alle "lysende" korn, også Easy-Hit er at fokusen kan bli for mye på korn og for lite på målet.- Så er enig med deg i dette, men er mange som bruker slike sikter og som har blitt vant med de og skyter bra.

 

Selv har jeg et slikt på min halvauto og liker det godt. - Har ikke noe problem med å siden skyte med Berettan som har "blankt" korn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selvfølglig bobby. Enig med deg der at det har hjulpet mange.

 

Har ikke easyhit kommet med en hel skinne du kan montere oppå skinna også? (godt forklart :oops: ).

Det er selvfølgelig flere veier til Rom og det som passer meg må ikke nødvendigvis passe andre. Så dette er noe man i bunn og grunn må finne ut av selv.

 

Vi prøver bare å komme med "råd" men det er ikke sikkert at det blir bedre eller enklere av den grunn..Rart detta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har også en annen mulighet, kjøp deg Redring og monter på hagla - ikke billig men er vel eneste haglesikte på markedet som eliminerer at du har dominante venstre øye og skyter på høyreside - du skyter med begge øyne åpne og det som er i ringen i siktet treffer du :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg holder med Fjøra i det han skriver i tråden. Jeg har ikke bare venstredominant syn, men også dårligere syn på høyre øye. I tillegg, har det etter hvert vist seg, så har høyreøyet en tendens til å ta over dominans dersom jeg har anstrengt øynene.

 

Ingen fortalte meg at jeg med fordel kunne gå rett på links, så jeg kjøpte høyrebørse. Etter én sesong på jakt og bane valgte jeg å "skifte lag". :winke1: Problemet var at jeg da hadde en høyrebørse som passet meg dårlig links. Min neste hagle var et høyrehendt konkurransevåpen. Den hadde nesten helt rett stokk og passet noe bedre, men det ble til at jeg tilpasset skytestilling til børse og ikke omvendt. Det har fulgt meg siden.

 

Motorikken som linksskytter mener jeg å huske var tilvendt i løpet av en sesong. I dag kan jeg ikke håndtere en hagle høyrehendt uten å føle meg som helt handikappet...

 

I perioder har også jeg holdt på med lukking av øyne, easyhit og tapebit på brillene, uten at det gjorde meg spesielt mye lykkeligere. På banen kan man få til å treffe om man så står på hodet og lukker begge øynene. På jakt er det derimot Rema 1000 sitt slagord som etter mitt syn fungerer; "Det enkle er ofte det beste". Når ting skjer fort og uforberedt er det veldig lett for å glemme tillærte finurligheter i forbindelse med montering og sikting.

 

I dag har jeg kun links våpen som passer meg godt og jeg skyter med begge øyne åpne. Jeg er overbevist om at dersom jeg hadde fått riktige råd og gått rett på en godt passende linksbørse samt fått beskjed om å holde begge gluggene åpne uansett, så ville jeg ha blitt en bedre skytter eller evt. ha nådd dagens nivå tidligere.

 

Dette er mine erfaringer etter 10-12 år som jeger og konkurranseskytter. Andre har gjort seg sine erfaringer og er fornøyd med de løsninger de har fått til å virke. Det finnes ingen fasit. Det jeg vil poengtere er at du ikke skal bekymre deg for en overgang til links om du velger det. Tren en god del (både med og uten skudd) uten å tenke på antall treff eller hvordan det føles, og motorikken vil gradvis men sikkert bli tilvendt.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg svarte i denne tråden så det er vel på tide igjen.

 

At et firma som XXL kan svare deg slikt vås burde være grunn til å ta i fra de våpenselgerlisensen, de er kunn ute etter pengene dine med mest mulig fortjeneste og ikke noe annet.¨

 

Kjøp deg ei links hagle å lær deg å skyt den ''gale'' veien.

 

Hilsen en som litt greie på hagleskyting....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...