Jump to content

vektor rekyldemper


ivar nordheim

Recommended Posts

noen som har erfaring med vektor rekyldemper?blir det stor forskjell med?

Forskjellen kan knapt tros før det er prøvd, det er veldig stor forskjell.

 

Jeg har to rifler med Vektor-brems på. En 338LM, som med Hausken demper på har en "betydelig" rekyl, dvs. en må ligge helt riktig for å slippe å flytte seg på plass igjen, jeg sliter (på høy forstørrelse) med å holde blinken i siktet gjennom rekylen osv. Med Vektorbrems på oppdager en knapt rekylen. Den er nok der, men det lille som er igjen maskeres av det voldsomme smellen - har blitt vant til det nå, men det smeller MYE. Sidemannen får også en godt merkbar "fønvind", og er det støvete/mye sand og grus, så blir han sandblåst.

På 6.5x55 er rekylen så og si ikke merkbar - på .22LR nivå vil jeg si. Selv kraftige feltladninger er omtrent rekylfrie. Men igjen - som det smeller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en Vektor som jeg bruker på 6,5 løpet til S&L rifla mi. Vil si den tar bort merkbart mere rekyl enn hva lydemperen gjør (A-tec Maxim) men det smeller noe alldeles forjævlig. Jeg får hodepinesymptomer etter en 20-30 skudd når jeg skyter under tak på bane.(jada, heg bruker doble hørselvern, men det er trykket bakover som er problemet i mitt tilfelle) I friluft går det bra. Det er en betydelig mengde trykk som blir blåst bakover mot skytter. For ikke å snakke om en evt stakkars sidemann. Hehe. "Vektor-demper best og smeller mest"!! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, smell er fint. Skremte en jeger på skytebanen i sommer, når jeg glemte å si fra at jeg hadde brems på 338-en. Jeg har aldri sett noen nesten lette fra underlaget under liggende skyting før...:) Standplassleder ble også litt grinete, siden jeg blåste støv over de tre-fire nærmeste på siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...