Jump to content

Skytetrening på bjørn


Chef

Recommended Posts

Det finnes en i Sør Varanger, i Neiden. Den er utrolig bra og jeg tror den er av ganske få som er rigget for bjørn.

 

Det som overasket er hvor rask bamsen er og hvor lite målet er. Når den kommer mot deg går det jævlig fort!

Var på bjørnejakt sist år og vil si det var utrolig nyttig å få det bjørneskytter kurset de hadde borte i Neiden.

 

Mitt lag fikk ikke bjørn i fjor, men en på naboområdet skøyt på en bjørn som krysset veien 10 meter fra ham og det han sa var at den snudde i lufta som en katt og kom rett mot ham. Han hadde trent og tømte rifla i bamsen som datt knapt to meter fra ham!! Karen var rimelig skjelven, og etter som han sa var det like før han pisset på seg! Og det tror jeg så gjerne. I motsetning til elg og de fleste andre dyr går bjørn til angrep når du skyter på den! Da er det veldig nyttig å ha trent på en skytebane beregnet for bjørneskyting! Det jeg forsto på de som hadde rigget banen jeg trentge på var at de hadde øket hastigheten i forhold til "løpende elg".

Link to comment
Share on other sites

Min gode mann jmonsen. :shock: Jeg burde selvsagt sjekket grundig på nettet før jeg postet. Som moderator vet jo du at alle gjør det, og sjekker "søk", før de poster noe som helst her på Kammeret... Så det er bare å beklage slurvet fra min side, det skal ikke gjenta seg...

 

Men når det er sagt, da jeg for endel år siden deltok på "bjørnekurs" i regi av NJFF skjøt vi faktisk ganske mye bjørnerelatert, så da er vel muligheten tilstede? Og med mindre de har tenkt å demontere "skytebanen" mellom hvert kurs er det vel ikke fullstendig urealistisk at det kan bli muligheter for bjørnerelatert skyting der oppeutenom kursene en gang når alt er oppe og går?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd motgående bjørnebanen i Neiden. Jeg vil ikke si at den kommer veldig fort.

Nå har jeg ikke målt tiden den bruker fra start til slutt. Men den er ca. 30m lang. Med litt grov beregning finner jeg ut at med en fart på 20km/t bruker den ca. 5 sekunder. 30km/t bruker ca. 3,75sek. I 40km/t går det rundt 2,5 sek. Nå kommer selvfølgelig start-, akslerasjons- og stopptid inn så den praktiske "skytetiden" er noe lengere.

Det går greit å skyte 6 skudd om sluttstykkehendlinga sitter sånn tålelig. Så jeg vil tro at farta er 25-30 km/t på max.

Og vis jeg ikke husker feil kan bjørn løpe i opp til 50km/t så de 30m er unnagjort på 2sek. Da er man jævlig god om man får skutt mer enn ett skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...