Jump to content

Hva skal jeg gjøre med Winchestern? Del 2


Mas-36

Hvilke kaliber i Winchestern?  

140 members have voted

  1. 1. Hvilke kaliber i Winchestern?

    • 7x57 Mauser
      21
    • 8x57 IS
      40
    • 270 Winchester
      79


Recommended Posts

Hei folkens.

 

Har en Winchester fra 1970 som jeg har hatt de siste 3 årene. 1 eier før meg. Kjøpte den i 30.06 men jeg liker ikke det kaliberet så det ble satt inn ei 8x57IS pipe i den. Ei brukt jeg hadde liggende. Etter noen(mange) hundre skudd med kobberbelagte stålkuler valgte løpet å slutte å sammle :mrgreen: Så jeg monterte ei 6,5x55 pipe jeg hadde liggendes da jeg var lei av å lade selv i høst.

 

Men så kommer det store spørsmål. Jeg har igjen fått lade ånden over meg og vil ha noe uvanlig men vanlig i børsa igjen.

 

Har kommet frem til 3 kandidater jeg liker, så fint om folk vil stemme og skrive litt om hvorfor de tok det valget.

 

Ps. Jeg har løp/løpsemner, kuler, hylser og diesett til alle kaliberne liggenes :oops:

 

Jeg kjører avstemningen i 1 måned før børsa skal til smeden. :wink:

 

Takk til dere alle som vil hjelpe meg med valget.

 

Edit: 15.03.2012

 

Les post nr. 25 i tråden. Nye problemer dukker opp :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg prøver å ha et åpent sinn om det, 8x57 i en Winchester blir litt rart.

 

Jeg har et liknende dilemma med en rifle jeg har. En Springfield 1903 med pipe som har gjordt sitt. Pen jaktstokk som gjør at børsa kler en kortere pipe. Kunne tenke meg 9,3X62 men det er litt feil i en sånn rifle synes jeg. På den andre siden er det ikke noe klenodie som må bevares for ettertiden, hverken din eller min rifle.

 

Jeg stemte 270 Win.

 

Vigg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nytteløst å si det, men hva er galt med 3006 i en m/70? Og spesielt siden 8x57 er ett av alternativene. 8x57 er ei bra patron det, men det er ingenting den kan gjøre som en 3006 ikke kan gjøre bedre. (På grunn av bedre kuleutvalg). Og 3006 hører jo veldig hjemme i en m/70. Nei, da stemmer jeg på 270Win.

Link to comment
Share on other sites

7x57 får min stemme for noe som er uvanlig men langt fra ukurant!

Om du mot formodning skulle angre, har du et toppers utgangspunkt til å kamre om til fx 280 ett-eller-annet Imp.

Finfint utvalg i kuler, og like lett og billig med andre komponenter som til 270'en.

Ikke mye jeg har vært borti som steller penere med kjøttet en en 7mm'ers 175grainer i 700-750m/s.

Fantastisk tversnitsbelastning og flyr ganske flatt også med den høye BC'en mange av disse kulene har.

Personlig liker jeg også rifler som sier pang istedenfor KABOM!

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til?

 

Alt fra ekorn til elg.

 

270 Win. Winchester m70 "the rifleman's rifle". Hva kan være mer Amerikansk klassisk enn det...

 

Så sant så sant.

 

Selv om jeg prøver å ha et åpent sinn om det, 8x57 i en Winchester blir litt rart.

 

Vigg :wink:

 

Hvorfor det? Både Winchester og Remington har levert våpen i erke europeiske kaliber før.

 

Det er vel nytteløst å si det, men hva er galt med 3006 i en m/70?

 

Joda 30.06 "Gjesp" virker, men hva er så spennende med den? 50% på skytebanen skyter jo med det....Det er ikke slik som frister.

 

7x57 får min stemme for noe som er uvanlig men langt fra ukurant!

Personlig liker jeg også rifler som sier pang istedenfor KABOM!

 

Dette krever en ++1 fra meg :winke1:

 

Ser ut som 270win leder ja. Det er jo spennende.

Link to comment
Share on other sites

men hva er det som er så spennede med de tre valgene? Standardpatroner alle i hop :wink:

 

Hehe jepp det er de, men samtidig ikke like standard som de 3 unevnelige. Jeg syns det er godt å kunne kjøpe patroner eller i hvertfall hylser til en patron og ikke måtte lage de selv. Derfor er det disse 3 som jeg har fallt på. Samtidig så er jeg ikke en stor fan av rekyl, så større kaliber er ikke aktuelt.

 

Men jeg lader jo såklart, men er jo litt lat til tider :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal helt klart have den om pibet til 270 :wink:

 

Har selv nyligens om pibet en M70. Den var oprindelig 308 men det var ikke særligt interessant

så den blev monteret med en Schultz & Larsen pibe med flutning.

 

Næste projekt bliver at finde en anstændig pinne til afløsning af den nuværende bolignøt.

 

DSC02483x.jpg

 

DSC02484x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert .280 Remington eller .284 Winchester da? Begge er 7mm/.284 og det er bedre utvalg av kuler enn til .270

 

Joda har tenkt på 280 Rem. Men jeg har hylser og diesett i 7x57 så da ble det den hvertfall for nå så har man jo muligheten til 280 rem senere :wink: Kule utvalget er kanskje litt bedre i 7mm enn 270 men jeg tror det er stort nok for meg :mrgreen:

 

Hvis det var mitt våpen så ville jeg nok ha kamret den om for kalibrer som Winchester originalt har lagd og produsert selv .

( Det pipeemne du ikke skal bruke etter avstemingsfristen har gått ut kan du tenke på en pris for :D )

 

Hehe nå har Winchester levert våpen i alle disse tre kaliberne. Selv om du ikke ofte kommer over 8 og 7mm mauser, da disse ble laget på 30-40 tallet en gang. Så 270en er jo så klart mere klassisk for Winchestern. Hehe de løpsemnene skal jeg nok finne andre prosjekter til :lol:

 

Har en Ruger Nr 1 som hvis winchestern blir i 270 kommer til å bli i 7mm STW eller 8mm Remington Magnum :winke1: Hvis ingen vil kjøpe den da den ligger for øyeblikket for salg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Av alternativene 270 Win., 7x57 og 8x57 stemte jeg 8x57 ettersom jeg har lyst på den selv. Med hovedvekt på jakt etter storvilt ville jeg valgt 8x57. Som en allround patron hadde jeg gått for 280 Rem. Men den var ikke blandt alternativene.

Jeg likte tanken din om å gå for 7x57 først ettersom du har hylser, dier etc. for kanskje å kamre om til 280 senere. Så av alternativene du henviser til er den en meget sterk kandidat. Vurderte å stemme på den. Jeg burde vist stemt 7x57 :forvirra::oops:

For meg er 270 Win. uaktuell. Ser på den som en hybrid mellom 6,5 og 7mm. Når det gjelder kuler mener jeg å huske at gode helmantler er mangelvare. (Mulig jeg husker feil) Noe som er viktig for det minste viltet.

Link to comment
Share on other sites

JA hvorfor stemte du ikke 7x57 :winke1:

 

Hehe.

 

Nei det finnes kanskje ikke så mye gode FMJ kuler til matvilt i 270, men nå er ikke dette kaliber/børse jeg må bruke til matjakt heller da jeg har både 6mmere, 6,5mmere og annet til slik, om jeg ikke skulle bli fornøyd med FMJ kulene i .277 størrelsen. Men jeg har da noen Hornady kuler tror jeg det er eller er det Remington tro? Ja uansett jeg skal teste de ut før jeg prøver dyre Norma osv.

 

Om jeg ikke får en drøss med stemmer disse siste dager på de 2 andre kaliberne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vell børsa ble sendt inn til børsemaker og den fikk montert 270 win løpet. Jeg fortso fort hvorfor jeg fikk det så billig :evil:

 

Løpet vil ikke samle med noe av det jeg prøver. Kuler fra 90 til 150 grain krutt fra N-140 til N-165 ikke noe samler godt. Det beste jeg har klart er ca 40mm med 5 skudd.

 

Løpet er pusset eller alle kunstens regler og våpenet ble beddet og løpet kronet på nytt da løpet ble montert.

 

Så jeg gir det nå opp. Siden jeg har noen våpen fra før så har jeg lyst til å lage ei småviltrifle til.(har en 223 rem også)

 

Så til en langkasset Winchester og småvilt/varminting hva ville dere brukt?

 

Jeg har mye 6mm kuler. 6mm-06? 6mm rem? 243 win? 6mmXC? 6mmbr? 240 Wed. Mag? Andre?

 

Jeg har også noe .257 kuler og 25-06 hylser etter ei 25-06 rifle jeg hadde før. Likte patronen men litt sær på ladningene.

 

Andre patroner som passer?

Link to comment
Share on other sites

En 270 Win som ikke samler ???

Da hadde jeg forlangt løpsbytte hos børsemakeren, for det er vel børsemaker du benytter og ikke en garasjemekaniker?

 

Hadde løpet vært nytt så hadde jeg krevd penger tilbake men dette er ei gammel pipe jeg har kjøpt brukt noen år tilbake. Og børsemakeren har jeg aldri opplevd har gjordt en dårlig jobb og han har hatt noen oppdrag av meg til nå :mrgreen:

 

Sett i ei 3006 pipe! 8)

 

Trenger ikke 2 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...