Jump to content

6 mm PPC - kryssmating


Retsub

Recommended Posts

Har ingen erfaring med 6 AR. Men det kan være ett lurt valg. Siden du får brukt 6,5 grendel hylser som kun må presses i 6 AR dien.

Da slipper du mengder med hylse arbeid og usikkerheten til feks Norma, som lager 6 PPC hylser nå, men hvor lenge denne gangen.At du får "evigvarende" Lapua hylser med lite arbeid regnes som ett pluss.

Ulempen er vel i mine øyne at 6 AR er en kjappere sak, ganske sikkert har litt dyrere og minder utvalg i die sett leverandører.

Hva er tanken bak ett slikt prosjekt på børsa di?

Kan nesten ikke finne bedre patron enn 6,5 grendel på dette hylse designet, er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er i utgangspunktet ei rendyrka rådyr- og fuglerifle.

Jeg har også en 6,5x55 men den rifla veier ca 5kg så av og til er det behagelig og dra med seg noe litt lettere.

Jeg synes 6mmAR en ser spennende ut, men trenger igrunn ikke den ekstra farten den gir. Er som du sier begrenset med dier. Redding lager, men de koster 190 dollar.

 

Noen som vet hvor lang en 6,5 Grendel er med 130grs kuler?

Magasinlengden i Zastavaen begrenser OAL til ca 58 mm.

Link to comment
Share on other sites

Merk at 6mm PPC er nettop 7,62x39 hylse med halsen klemt ned til 6mm.

Farlig resonnement. De har endret vinkel på både kropp og hals, noe som kan gi merkbare endringer i matevilje.

Ut fra det jeg skjønner er ikke kropp krytisk. Overgang kropp-neck har større vinkel. Men da er det generelt spørsmål om patron med slik vinkel mater. I utgangspunkt var patronen ment for enkeltskudsrifler. Men det finnes masse rifler som mater den korrekt fra magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor lang en 6,5 Grendel er med 130grs kuler?

Magasinlengden i Zastavaen begrenser OAL til ca 58 mm.

 

Zastavean er egentlig for kort for Grendel med annet enn de lette kulene; 123grs er det tyngste/lengtse min mater og da må en være nøye med å få patronene helt bak i magsinet. Med lettere kuler mater det som kniv i smør.

Har kikket litt på å slipe litt i kassa og forlenge magasinboksen, det går greit tror jeg; men har egentlig konkludert med at Zastava M-85 er noe halvferdig skrot og leter etter annen kasse/rifle. Lurer fælt på en Weaterby til 2990 fra XXL.

Link to comment
Share on other sites

Selv om du kun får 58mm patronlengder i grendelen, blir det ikke spesielt mye å hente på feks 61mm patronlender som jeg har brukt i en 308 kasse.

Men hvis du synes 730-750ms høres for lite ut med ei 130g kule er kaliberet ikke noe å satse på for deg. Men med denne hastigheten har jeg skutt veldig mye ryper med match kula 123 scenar. Og den er meget snill med slaktet.

6mm har flere spennende kuler på gang, men det spørs hvor lang tid det tar før vi får nyte godt av.90g Accubond,95gNorma fmj. 80g TMJ speer.

Jeg har ikke kjent på veldig mange Zastava, min erfaring er kun med 22 Hornet, denne har løst boks magasin og fungerer utmerket. Og jeg likte kassa ganske godt. Samler til og med bra med Sellier fab ammo.

Så hvis du trives med di rifle er det nok veien å gå med ett pipe skift. 6,5 Grendel har potensiale med litt pipe lengde(50-55).

Sitter du med ett QL program, så kan jeg trøste deg med at simuleringene stemmer overraskende dårlig med denne patronen.

Jeg ville tigget meg noen DUMMIES i ønsket kaliber å sjekket med kassa om den mater. Har opplevd middels mating med ei vixen kasse, denne hadde vanger ment for 222.

Link to comment
Share on other sites

Linken kristofferp viser til er til en fin side om 6,5 Grendell på Wikipedia. OAL er 57,5mm, noe som er logisk når man vet at patronen er tenkt brukt i AR-15 platformen. Der er magasinet slik at man maks kan bruke 57mm(+.5) OAL for å få patronen i magasinet.

Om en bruker en 6,5 eller en 6mm med den basishylsa det her er snakk om, så kan vel ikke ytelsene bli veldig forskjellige? En får litt tyngre kuler i 6,5 om det er et viktig moment. Har prøvd å sammenligne ballisik,men 6mm PPC blir stort sett ladet med lettere kuler så hastigheten blir høyere enn for 6,5 Grendell som lades med 100gr+ kuler.

Ser at det finnes hylser til begge fra Hjemmelading. Jeg velger å anta at det finnes flere våpen i 6mm PPC enn i 6,5 Grendell med tanke på utbredelsen av benkeskyting i USA. Derfor tror jeg 6mm PPC er et trygt valg ut fra hylsetilgjengelighet lenge ennå. Om 6,5 Grendell overlever i samme grad er jeg mer usikker på. Bruksområdet 6,5 Grendell ser mer snevert ut fra mitt ståsted.Sikkert noen som er uenige i dette.

Uansett ser begge kalibrene ut til å være svært fornuftige små patroner. Ytelsene er rimelig heftige i forhold til størrelsen på patronene.

P.S.

De som velger 6mm PPC kan bruke krappere stigning enn normalt for kaliberet. Da vil man kunne bruke 100gr+ VLD kuler som kan settes lengre ut enn normal OAL for 6mm PPC(53.3mm ref Wikipedia). Friflukten må forlenges i 6mm PPC kammeret for å bruke en lengre OAL. Jeg gjetter på at 1:9" stigning er for slakk til tunge kuler i 6mm PPC.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...