Jump to content

Lyddemper på Ruger 22/45 MK3


KennethA

Recommended Posts

Har akkurat hentet min nye 22/45 og vurderer demping.

Har sett litt på saken og det dukker opp et par løsninger.

 

1: Flytte siktet bakover og gjenge normalt.

2: Gjenge og bruke en ASE-UTRA, AU 22. Ser ut som denne har tynn hals slik at den kommer under frontsiktet.

3: Lage en adapter slik som tegningen min.

 

Hva har dere av erfaringer? Er det noen børsemakere som gjør alternativ 3? Vet at Jaktdepotet gjør alternativ 1.

 

Ruger22_45MK3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artemis.as har en type adapter fra SAK som festes rundt løpet og forsiktet, og gir deg gjengepartiet som trengs for å skru på demper. Jeg vet at det passer på Ruger Mk 1, 2 og 3. Vet ikke om det passer på 22/45, men det hadde ikke overrasket meg. Vel verdt å ta en tlf, men sett av litt tid... :wink:

 

sak_adapter.jpg

 

Caveat, jobbet litt for Artemis på messer frem til 2009.

Link to comment
Share on other sites

Ville hatt innvendige gjenger i løpet, fungerer veldig bra. Da borer børsemakeren litt innover i løpet og lager gjenger. Så kroner han løpet og lager en adapter du har mellom løp og demper. Har denne løsningen på salongriflen min og det har funket helt supert i 15 år nå. :)

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, flere gode forslag. Da er vi oppe i 5 muligheter for å sette på lyddemper på denne pistolen.

22/45 har lik "upper" som vanlig MK3. Det er grepet som er i plast, har samme vinkel som 1911 og utskiftbare plater som går overens med 1911.

 

Kjenner jeg er litt skeptisk til å sette på en adapter utenpå løpet uten noe videre innfestning enn rundt frontsiktet. Funker sikkert kjempefint, men vil ha noe litt mer permanent montering. (gjenger i løpet)

 

Det med gjenger innvendig i løpet og adapter er jo en god ide. Blir litt som alt. 3, men gjenger innvendig isteden.

Jeg mener jeg har sett bilder eller en eller annen MK2-3 på et stevne som hadde løsning som alt. 3.

Noen som vet om en børsemaker som har gjort dette?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner 2 som har den løsningen du har på tegningen, utvendig gjenger men uten adapter så demperen blir skrudd rett på. Skal selv gjøre det på Hunteren min.

 

Men fikk vite av han som skal gjøre det for meg at det ikke er lett å lage gjenger på Rugere så det kan fort bli en dårlig jobb hvis børsemakeren ikke vet hva han gjør.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gjeng pipen innvendig. Deretter lager du en enkel overgangshylse som du monterer i demperen (med et par dråper medium loktite).

 

Da har du et våpen som ser tilnærmet urørt ut, uten demperen montert.

 

Eller så kan du heldempe den. Da kan det bli litt mer fiklearbeid med forsiktet, men det lar seg gjøre.

 

Selv vippet jeg av de åpne siktene, fikk dreiet pipen ned til et kort lite sugerør og tilpasset og moddet a-tec'en så den går dønn inntil glidekasse. Dette ble en ypperlig løsning i forhold til lengde og balanse, og med en liten rødpunkt på toppen så treffer den ikke så ille galt heller..

 

Kan evt sende deg et par bilder pr mail om ønskelig

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja det hadde vært årets deal..... :lol:

 

Nei grepsvinkelen på vanlig MK2-3 fristet ikke. Føltes litt rart ut. Er det ikke samme vinkel som gamle Luger?

Uansett sørget jeg for å få tak i den nye modellen med utskiftbare grepsplater som kan erstattes med hvilke som helst 1911 plater. Har ikke helt bestemt meg enda på hvilke, men mistenker at jeg bestiller Hogue Wraparound. Mest fordi de er billige. :winke1:

Også blir det bestilling av div innvendige deler fra Volquartsen etterhvert.

 

Resultatet er jo at jeg kommer til å bruke mer på pistolen enn den kostet i seg selv. Kunne likesågodt kjøpt en pent brukt GSP. Men det er ikke så morro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...