Jump to content

Ny hagle fra Intersport. Noe rart!?


levity

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte meg en utstillingshagle på intersport i dag. Den var nedsatt fra 6999,- til 3850,-

 

Haglen er en Baikal 12h-27em-1c.

 

Jeg så på haglen og merkene på butikken og alt så ut til å stemme, men når jeg kom hjem igjen så begynte jeg å lure litt.

 

Selgeren sa at haglen hadde stått en stund, men hvor lenge viste han ikke og som jeg forsto det så var den ikke eldre enn et år. Dette er noe jeg tviler veldig på nå siden jeg ikke klarer å finne proof mark på å den er godkjent for stål... Det ser også ut som det mangler en bit med stål rundt ejectoren som kan ses på bildet. Er ingen ekspert så kan noen svare meg på evt hvor gammel den er, om den er godkjent for stål, hvor mye den er trykktestet til samt om dere kan se noe som ikke stemmer.

 

Takker for alle svar!

 

2jrrpf.jpg

 

vzftqs.jpg

 

ot0x3q.jpg

 

6f0ch2.jpg

 

wb8a44.jpg

 

2mq6emp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg klarte ikke å se noe stål som manglet rundt ejektor, tror du må forklare litt nærmere.

Ellers har du kjøpt deg et stykke russisk stål som særs pålitlelig og som smeller hver gang.

 

En annen sak er at selgeren er en sleip fisk, jeg har aldri sett den hagla priset til 6999

G sport som egentlig er felles med intersport har veiledende pris på 3999

Og XXL har vel solgt den på tilbud for 2499 enkelte andre starmodeller har vært nede i under 2000kr

 

Lykke til med børsa

Link to comment
Share on other sites

Er ikke på selve ejectoren, men hvis du ser rett under den på selve løpet så mangler det litt stål.

 

Ja, syns det var en rar pris på halgen siden den er lik standard modellene.

 

Klarer du å se om den er godkjent for stål?

Hvis dette er samme hagle som som selges for 3999,- så skal jeg dra tilbake å bytte den siden den var på utstilling!

Link to comment
Share on other sites

er kun testet til 900kg....altså ikke tunge stålpatroner. lever tilbake og kjøp noe du liker og som er trykktestet opp mot std som kreves i dag. Vil du bruke el beholde denne er det en god hagle men du har betalt litt overpris for en som ikke er godkjent til mere enn 900 kg trykk. Dette er en std hagle og ikke noe 7K hagle.....ta et oppgjør med selger :-)

Link to comment
Share on other sites

Denne har en lerdue gravert på låskassen ser det ut til?

Ser også ut til at den har blank låskasse? dette finner man vel ikke på noen standar Star hagler, dette er nok en Trapp/Sporting utgave vist det i det hele tatt er en Star Baikal du har tatt bilde av? så da er nok prisen høyere.

Har sett nye standar Star Hagler på XXL her i Sarpsborg til under 2 000 kr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker jeg betalte 5k for min Star med enkel trigger og løpsvelger samt valgbar ejector, og 2 løpssett. Et for jakt og et trapløp. Trapløpet hadde naturlignok ikke fester for rembøyle. Og også, det var litt kortere samt hadde helt annen boring.

 

Dårlig bilde, men det er scannet fra et slitt foto

 

star2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Dette ser ikke ut som en standard Baikal. Jeg mistenker at du kan ha fått kloa i en sportingutgave av IJ27 modellen, så dette tror jeg kan vere et godt kjøp.

 

Dette er hagler som nesten utelukkende er solgt til USA.

 

Registrer deg her og post de samme bildene på shotgunworld.com (link under), så vil du helt sikkert få rett svar. Når det kommer til Baikal er det en del med spisskompetanse på dette forumet. De har et eget forum for russiske hagler, Baikal, Toz og Saiga.

 

http://www.shotgunworld.com/bbs/index.php

 

Og jeg er ganske interessert i svaret du eventuellt får.

Link to comment
Share on other sites

er kun testet til 900kg....altså ikke tunge stålpatroner. lever tilbake og kjøp noe du liker og som er trykktestet opp mot std som kreves i dag. Vil du bruke el beholde denne er det en god hagle men du har betalt litt overpris for en som ikke er godkjent til mere enn 900 kg trykk. Dette er en std hagle og ikke noe 7K hagle.....ta et oppgjør med selger :-)

 

Sjølv om det står max 90MPa på løpet, så er denne testen gjordt xx cm ut i løpet der trykket har falt betraktelig. Lurer på om det var 10 eller 15cm eg leste?

Så å skyte vanlig ammo med den er ikkje noko problem, for om den skal selgest i norge som 12/76 så må den vere prooftestet på 1370bar(137MPa).

 

Endring: Dette med proof testing har vert diskutert mykje, så meiningen er vel delt rundt dette. Men mi fungerer ihvertfall fint med 1050Bar skot.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke på selve ejectoren, men hvis du ser rett under den på selve løpet så mangler det litt stål.

Klarer heller ikke å se hvor det "mangler stål". Kan du legge inn en pil på bildet som viser hvor du mener stål er blitt "borte"? Eventuelt angi en nøyaktig beskrivelse fra referansepunkter. "Under løpet" og "rundt ekstraktoren" blir litt uklart.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om det står max 90MPa på løpet, så er denne testen gjordt xx cm ut i løpet der trykket har falt betraktelig. Lurer på om det var 10 eller 15cm eg leste?
Dette har jeg også lest et sted. Prøvde å søke opp denne infoen, men fant ikke annet enn denne teksten fra Shotgunworld.com.:

 

As you probably know, there are several ways of taking pressure. The pressure you see on the shells is the chamber pressure. Izhmech takes the pressure 150 mm from the breech. So your 14000PSI in the chamber will become much less than 90 mpa 150 mm from the breech. We asked Izhmech that same queation as you did, and the above was the answer. Maybe Izhmech is wrong and they oughtta get themselves a modern pressure-taking machine and stop deceiving their customers, but that's the way it is. If I told you about the to-destruction tests these guns went through, hair would stand up at the back of your neck. So don't doubt the guns - they are strong.
Ble ikke mye klokere av det. Men jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke alle typer 12-76 patroner i denne børsa. Tror ikke det finnes ammo med et høyere trykk enn denne Baikalen tåler.
Hostesaft har nok rett i at dette er sportingutgåva, og ikkje den vanlege Baikalen som "alle" har.

http://imzcorp.com/en/company/38.html" target="_blank

At denne har ein veil. pris på 7 lappar er nok ikkje urealistisk. Eg har ikkje sett denne for sal her til lands.

Jeg tror også at du har gjordt et godt kjøp. Du burde ikke bytte inn denne børsa. Baikal er solide saker, og det er morro å ha en modell som er litt uvanlig. Men burde det ikke være utskiftbare choker i denne?
Link to comment
Share on other sites

det er utskiftbare choker, står ihvertfall så i den linken ett par innlegg over....
I så fall skal det stå på chokene at de er godkjente for stål (ikke full choken). Denne er produsert i 2005. Og jeg kunne godt likt å eie en slik hagle selv. :)
Link to comment
Share on other sites

Er ikke på selve ejectoren, men hvis du ser rett under den på selve løpet så mangler det litt stål.

Klarer heller ikke å se hvor det "mangler stål". Kan du legge inn en pil på bildet som viser hvor du mener stål er blitt "borte"? Eventuelt angi en nøyaktig beskrivelse fra referansepunkter. "Under løpet" og "rundt ekstraktoren" blir litt uklart.

 

Jeg har akkurat maken hagle, og etter å ha tittet nøye på min, kan det hende det er dette som trådstarter mener:

normal_baikal.jpg

I så fall ser det veldig likt ut på hagla mi som har et nr som ikke er veldig langt unna trådstarters våpen.

 

Jeg kjøpte min hos G-sport storgata i Oslo i desember 09. Ifølge selgeren hadde de da noen forskjellige våpen som de hadde fått inn fra en butikk som hadde gitt seg med våpensalg. Dette var nye våpen som hadde stått i utstilling ei god stund. Jeg fikk Baikalen min for 3500,- (Halv pris av prisen på esken) og en Miroku Trap for 7500,- (Prisen på esken var 15500,-). Jeg har ikke noen grunn til å tvile på selger, og er veldig godt fornøyd med handelen :-)

(Baikalen skulle jeg hatt hjelp med for å få tilpasset den skikkelig til meg, men det får jeg ta etter hvert)

Link to comment
Share on other sites

Var å leverte hagla tilbake til intersport i dag da jeg ikke følte meg hundre prosent trygg på den.

Det var ikke noe sjakktrekk. Du hadde gjort et meget bra kjøp,men det viste du ikke selv. Å når man får så mange motstridende svar fra brukere her inne kan jeg godt forstå at en nybegynner kan bli meget usikker ja.

Den hagla dær ville du hadd resten av ditt liv med et ok stell. Kan jeg foreslå at du drar tilbake å"pruter"litt mer på prisen,å tar den med deg hjem igjenn?(ikke det at prisen ikke var god,men det er da lov å prøve seg :winke1: ) Du finner ikke en hagle til en så lav pris såm er så bra..å spesiell som denne.

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg har lest den, flere ganger. men svar som "det er nok en.." og "jeg tror" er vel ikke nok.

 

Jeg synes løpet virker litt kort. Mulig det er er en traphagle og ikke et jaktvåpen ? Er det reimfeste på kolben ? Kan ikke se noe på løpet. Min hadde reimfeste på kolben og det ene løpssettet. Det noe kortere trapløpet hadde ikke reimfeste og en annen boring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nesten du må gå ut å kjøle hodet ditt litt.

 

Jeg skrev som et svar til Cameron at jeg hadde en hagle med både jaktløp og trapløp, og at trapløpet var litt kortere enn jaktløpet. Han lurte nemlig på det. Jeg skrev absolutt ingenting om at min hagle var lik den andre.

 

Så hvem som skriver bullshit er vel kanskje deg ?

Link to comment
Share on other sites

Her er mere info om trådstarters hagle. Og for de som skjønner Engelsk, og forøvrig ellers litt, så kan det leses her at denne hagla er spesielt laget til Sportsskyting, og ikke jakt.... http://www.riffeljagt.com/forum/code/to ... C_ID=17920" target="_blank

 

Russian arms manufacturer, the company has designed Baikal, based on the model IZH-27EM modern gun designed for shooting sports.

One trigger spire release system, removing only the husk , ejedtors fired a projectile from the chamber and the system of fiber optic devices sights make this weapon ideal tool for practicing target shooting.

 

IZH-27EM-1C Sporting was specifically designed for the convenience of gunner and allows very rapid submission and commitment to the Customs shot. Flask, ergonomically profiled, has a pistol grip over the right side is a special contraction, significantly improve the confidence trick weapons.

 

Barrels are fitted with replaceable Chokes (3 pieces) and the outlet of the Special drillings, so. holes compensating for the removal of gas before the projectile leaves the barrel. Significantly reduces this phenomenon recoil when shooting weapons

 

All solutions were used for convenience and to improve the gunner accuracy and precision shot. The Russian bock provides a lot of pleasure from the trip to the shooting.

 

 

 

Specifications:

Length of barrel: 750 mm

Overall Length: 1153 mm

Weight (without ammo): 3,6 kg

Caliber: 12/76

 

 

så jeg snakker nok bullshit ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nesten du må gå ut å kjøle hodet ditt litt.

 

Jeg skrev som et svar til Cameron at jeg hadde en hagle med både jaktløp og trapløp, og at trapløpet var litt kortere enn jaktløpet. Han lurte nemlig på det. Jeg skrev absolutt ingenting om at min hagle var lik den andre.

 

Så hvem som skriver bullshit er vel kanskje deg ?

 

Regner med at du mener omvendt? Trappløpene er som regel lengre en jaktløpene, se i linken din hvor det står Length of barrel: 750 mm

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nesten du må gå ut å kjøle hodet ditt litt.

 

Jeg skrev som et svar til Cameron at jeg hadde en hagle med både jaktløp og trapløp, og at trapløpet var litt kortere enn jaktløpet. Han lurte nemlig på det. Jeg skrev absolutt ingenting om at min hagle var lik den andre.

 

Så hvem som skriver bullshit er vel kanskje deg ?

 

Regner med at du mener omvendt? Trappløpene er som regel lengre en jaktløpene, se i linken din hvor det står Length of barrel: 750 mm

 

Nei det er ikke det jeg mener, og vet. Jeg eide denne i mange år og den ble solgt med et jaktløp m/reimfeste og ett trapløp u/reimfeste, og som du ser på bildet er løpet uten reimfeste litt kortere. Det man ikke ser er selvfølgelig boringa. min hagle hadde ikke utbyttbare choker heller. Lurer på om boringa var 1/2 og 3/4 på trapløpet samt 1/2 og full trangboring på jaktløpet, øverste løpet. Ved å skyve avtrekkeren frem kunne man velge full trangboring ved lange hold.

 

Det andre jeg husker var at ved bruk av kraftige ladninger og mye skyting hadde den en lei tendens til å fyre av begge løpene omtrent samtidig. Det blei alltid en spenstig rekyl av 2xRemington Exspress som gikk nesten samtidig :D Den var slik på begge løpssettene. Og Børsemakeren på Grsvig fant aldri ut av det. Forøvrig fant de heller aldri ut av hvorfor forskjftet på min enkeløpede Star falt av også, selv med trapammo

 

Legger ut bildet på nytt. Legg merke til løpet som ligger løst. Det er uten reimfeste, og kortere. Man bruker da ikke reim når man skyter leirduer :)

 

star2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utifra hva jeg kan måle meg frem til på bildene så ser det ut som hagla til trådstarter har lik lengde på løpe som det korte løpet mitt. Begge løpene mangler reimfeste. Siden hagla hans har utbyttbare choker kan den nok jaktes med :D

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til spørsmålet om trykktesting så kan det virke på denne posten at det ikkje skal vere noko problem.

 

viewtopic.php?f=49&t=25668&p=295614&hilit=baikal+94+12+89#p295614

 

Han som skriver andre posten (Kilden) har fått borra opp ei baikal IZH94 og ei IZH27 fra 12-76 til 12-89 og trykktestet dei,

så eg vil ikkje bekymre meg for å bruke heavy shot i mi hagle.

Link to comment
Share on other sites

Utifra hva jeg kan måle meg frem til på bildene så ser det ut som hagla til trådstarter har lik lengde på løpe som det korte løpet mitt. Begge løpene mangler reimfeste. Siden hagla hans har utbyttbare choker kan den nok jaktes med :D

Jeg har nå lest denne tråden noen ganger,å jeg kan ikke,for mitt bare liv,finne en eneste plass hvor trådstarter skriver at det er utbyttbare choker i den haglen han hadde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk bare forklart og kommet med meninger og hagla til trådstarter siden jeg også hadde en Star med trap&jakt løp, samt svart et medlem som misforsto. Og den saken trodde jeg var løst :)

 

Noen må lide av noe, sånn er det alltid...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...