Jump to content

Fiskerapporter.


EAH

Recommended Posts

Da jeg ikke fant en lignende tråd her tenkte jeg at jeg kunne starte denne. Her er det bare og legge inn rapporter/beretninger fra fisketurer du har vært på i løpet av året som kommer/har vært.

 

Får starte med min fangst fra formiddagen i dag før jobb.

Laks på 4kg tatt i Lierelva på mark og nå bærer det ut i elva igjen.

 

cimg0800vx8.jpg

 

Skitt Fiske!

Link to comment
Share on other sites

Flotte fisker EAH!!

 

Du har tydeligvis draget på laksen! Markfiske er til tider meget effektivt, bruker mest mark jeg også, men spinner og wobbler er også gode ting. Personlig har jeg ikke oppnådd annet enn å miste to storlaks så langt i år så jeg venter på revansjen, skal prøve igjen neste søndag. Har fått noen greie sjøørret men det er en mager trøst når du har vært i drakamp med noen skikkelige kubber. Har fylt opp spolen med 0,50 mono sene så nå bør det holde!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. 0,50 sene ja. Det burde holde. Selv bruker jeg 0,35 i små elver som Lierelva/Bjerkreimselva, mens i større elver som Drammenselva/gaula bruker jeg 0,46. Jeg liker marken bedre enn spinner, sluk og wobbler, men veit de kan være farlig effektive. Særlig spinner hvis du veit hvordan du skal fiske den. Bare at de er så dyre og det er litt billigere og slite av noen markroker enn spinnere.

Har også fått 2 små sjøørreter hittil i år, vekta stoppa på 0.6kg på begge to. Slapp også ut en i går som kanskje hadde dratt vekta til 0.5kg.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det EAH. :D Blir ikke bare sjøørret på deg i Lierelva.

 

Jeg har vært et par dager på Vassfaret jeg da... skulle liksom være fisketur, men ble mest "akkarvitt" og gitar. :mrgreen: Lå på ei superhytte på ca. 1000 meter.

På bildet under ser dere meg hvor jeg vasker sluken i et helt "fisketomt" vann på 1200 meter....

normal_DSC01036_-_Kopi.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat har fått en deal på en lokal sportsforretning, der kjøper vi en type spinner mer eller mindre sånn at vi betaler for kiloen. Denne spinner fisker godt i elvene her i Rogaland, det er en diger og stygg sak på 32 gram som heter Mosca, den har blank skje med røde prikker og en messingfarget "stamme" med røde ringer.

En anne suveren spinner til laks er Mepps Flying C, den flygende kondomen er knallgod til tider.

 

Jeg fisker spinner på to måter. I mindre elver med småhøler, kaster jeg spinneren inni skummet i hølen og fisker den fort nedover slik at den kommer under overflatestrømmen, spesielt egner den 32gramsen seg til dette.

Dersom elva er stor fisker jeg kaster jeg ned mot brekk-kanter, skrått nedstrøms og lar spinneren jobbe seg inntil den bredden jeg står på , dersom strømmen er tilstrekkelig hard trenger man nesten ikke sveive inn. Ved mindre vannføring må man jobbe litt mer. Til slikt fiske er Flying C meget bra, favorittfargene er gul og hvit. Oftest bruker jeg 25 grams versjonen, men 15 gramsen er gull på liten elv.

 

Hvilke kroker bruker du til marken EAH, navn og størrelse?

 

Personlig liker jeg meget godt Owner sine 5123 SSW markkrok, skarpere krok finnes ikke etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Da er enda en fisk på land ja. Sjøørret på 0.8kg. Feit og fin med et lite hode og stor rund mage. Lett fiske med mark er gøy og effektivt på lita elv. Bruker ikke bly for tida, kun kroken og marken som vekt.

 

cimg0807lt8.jpg

 

Jeg bruker Mustad Beak Classic Stainless steel type blank. Str 1 - 1/0 i små elver som Lierelva/bjerkreimselva, bruker jeg duggmark kjører jeg 3/0. Er kort stamme på kroken.

 

cimg0814ww0.jpg

 

Glemte og legge noe ved siden av til sammenligning ser jeg, men den har ca 2-2,5cm lang stamme og er vridd. Funker knall. Litt på samme prinsippet som sirkelkrok bare ikke like ekstremt.

 

Når det gjelder spinner kjører jeg hovedsaklig kun Mepps 4 og 5 med gullskje uten noe prikker på. Fisker alltid oppstrøms, aldri nedstrøms. Mista for mye fisk på spinneren med nedstrømsfiske, da fisken kan gå og "lugge" i spinneren i steden for og hugge ordentlig som den gjør når spinneren bare suser forbi i medstrøm. Ellers er rød panter martin med gule priker og kobberskje ganske så god her i elva(Lierelva). Snakker vi sluk og større elver er det kun møresilda i gull/svart som gjelder for min del.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd med på makrellen i dag da det burde være lettvint og skaffe nok til reveåte utover vinteren. Fikk ikke en eneste makrell selvsagt, men fikk 2 horngjell. Så ikke en tur helt opp til forventningene, men fangst er fangst.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med meir fin fisk EAH!

 

Ved markfiske etter laks bruker eg helst kun duggmark, og den foretrukne størrelsen er 3/0 eller 2/0. Pynter markopphenget med rød ulltråd surra rundt ein bit rød gummislange på ca.2cm. Erfaringen er at eg luker vekk smolten og småørreten som rensker kroken for mark når ein fisker med "orm", biter det så er det skikkelige saker på gang. Skal prøve å få fotografert et typisk oppheng seinare.

Sluk bruker eg veldig sjelden egentlig, men det er Møresilda som gjelder, 27grams kobber/rød, suveren.

Link to comment
Share on other sites

Har ca 500 duggmark gåendes i ei kasse i kjelleren, men synes de blir for grove for små sjøørreter. En halvkilosfisk risikerer jo kvelningsdøden om den gyver på ei tugge med 2-4 duggmark. Det der med rød ulltråd og plast har jeg aldri merka noen forskjell på så fisker uten. Har også prøvd Gulp sin kunstige mark, ikke merka noe forskjell selv om den er forbudt i en del elver i Trøndelagen.

 

 

Den blei tatt midt på lyse dagen i solsteika .35Whelen. Så i følge teorien skulle jeg ikke fått den, men teori er en ting og praksis noe annet.

 

 

Er bra og ha noen mål her i livet Ranger! Stå på så får du den nok. Selv fikk jeg min første brunørret på 1kg som bifangst høyt i vassdraget under laksefiske.

 

 

 

Var også i dag ute og prøvde makrellen. Var rett og slett vestlandsvær. Små regn og sur og kald vind. Dro hjem etter en liten time. I morra er det ut i elva igjen etter sjøørretten/laksen så får man se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

 

Er bra og ha noen mål her i livet Ranger! Stå på så får du den nok. Selv fikk jeg min første brunørret på 1kg som bifangst høyt i vassdraget under laksefiske.

 

Takker for optimistiske ord! Bruker å bryte kilosgrensa i denne innsjøen (525 moh) hver sommer, men vært bare en tur ennå i år. Persen på innlandsørret er 2,4 kg i Selbusjøen med ultralett utstyr; 4,6 fot Fenwick Black Nighthawk (slukvekt 0-7g) og Shakespeare Gold minisnelle, 0,15 sene og 7 grams Sølvkroken Spesial. Det var mitt livs kamp, nesten orgasmisk å få den ørreten i håven etter et kvarters kjøring! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært å prøvd gjedda ikveld, og det ble 12 stk. den største var på 8 kilo blank, resten lå på fra 2 kilo og nedover. Den på 8 hoppa faktisk oppi båten da vi prøvde å få tak i den med kleppen. Ble litt hektiskt der en liten stund da den sklei nedover fanget. Ble helt handlingslammet av det som skjedde. Så også 2 bever og 1 rådyr og en elg på turen så det var totalt sett en fin tur. Tok gjeddene på wobbel og dorger med båt.

Bilde kommer i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Bor ved et gjedde vann, og alle folka som drar opp gjedde bruker wobbel. Hva slags wobbel bruker du? Aldri vært ivrig på wobbel.

 

bruker en gul sak, 15-18 cm lang tipper jeg, husker ikke helt hvem slag det er. utrolig hvor små gjedder man kan få på de også, pluss at noen ganger så biter også abborren også på de woblene, og da er de som regel store. han jeg pleier å fiske sammen med fikk en aborr på 1,7 kilo der i fjor når vi var ute å dorga etter gjedda

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få kjøpt meg noen skikkelige wobbler og dratt ut på vannet og få tatt noen store gjedder. Tatt 3gjedder i år men knøtt små er de.. Men har vært oppi Femund og Telemark og fiska, skal få lagt inn noen bilder fra det når jeg kommer hjem..

Link to comment
Share on other sites

etter ei misserabel veke i ørstaelva, der eg fekk ein liten tart, samt eg mista 4 stk, og alle andre fylte kvota, var hellet med meg, i mi lokale lille elv, 3 smålakser blei landa lørdagen. Svart, rødt og orange er ein gullegod kombinasjon i sunnfjordelver har eg funne ut 8) GP og allys shrimp er sikre fluevalgvalg. Så no er det berre og håpe på ny nedbørsperiode og tilatelse fra øverste hald, dvs sammbuaren, slik att det blir ein tur til eller to, før sesongen er over. Bestilte meg foresten ei Scott 10#6 i dag, til Sjøørret og ørret, gleder meg til den kjem :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er det endelig kanonforhold i elva så i morra er klokka satt på halv 6. Passe tidlig, men ikke for tidlig så man orker og jobe 5-6 timer utpå ettermiddagen/kvelden. Så får man håpe på store fangster.

Link to comment
Share on other sites

Ein lenge etterlengta tur i ei av lakseelvene i Ryfylke på søndag enda med gigantisk skuffelse. Denne elva er den som fiska best av samtlige i Ryfylke i fjor, dette til tross er den forholdsvis ukjent. Fra onsdag til lørdag var vannstanden perfekt, når eg ringte inn til min kontakt der inne bare timar før me skulle fiska på lørdagskveld ga ytterligere håp. Alle hadde fylt kvotane dei siste dagane og når informanten min var innom strekket me skulle fiske på lørdagskveld hadde dei nettopp landa laks på 9 0g 12 kg, enormt bra til å vere så seint i juli, snittvekta ellers er på rundt 5kg. Me hadde altså døgnkort for søndag og var på plass 04.15 på søndag. SKuffelsen var total då me såg kor liten elva hadde blitt, snakka seinare med ein grunneigar som kunne fortelja at elva hadde gått ned ganske kraftig bare på dei 12 siste timane. Elva er typisk mark/spinnerelv, ikkje egna for flue eller sluk pga store steinar og korte hølar.

 

Vel, fiske skulle me uansett. Teppebomba kvar ein kvadratmeter med mark, spinner og flue fiska med søkke. Eg mista ei svidde (lokalt navn på tert/smålaks) i den straumen med mest vatn, kompisen mista ein liten tass av ein aure på anslagsvis 800g. Etter å ha fiska til klokka 11.00 fekk me nok, elva sank ennå så forholda var elendige. Kjørte innom på dei andre strekka for å høyre om andre hadde kjent laks, men alle fiskarane til tross var det ikkje komt ein einaste fisk på land. Gedigen nedtur, hadde klokketru denne gongen.

Link to comment
Share on other sites

Bedre lykke neste gang. Klarte ikke holde meg unna elva etter jobben i dag med perfekte forhold så da blei det 2 sjøørreter til. Disse også på 0.5 og 0.8kg. Ingen kjemper, men kanon matfisk. Er på'n igjen i morra tidlig. Kan ikke få fiska nok når det er vann i elva. Nesten så det vurderes og droppe Iron Maiden konsert på torsdag, men bare nesten. Det er en opplevelse jeg ikke skal gå glipp av uansett om det er så mye fisk at jeg kan gå tørrskodd over elva.

 

1,5 uke igjen nå så er det Bjerkreimselva for alle penga.

Link to comment
Share on other sites

Er nå på gården til svigers her nord i Hordaland, skal prøve å gutse litt etter havabbori fjordane rundt omkring her, hadde vært utrolig sprekt å fått ein sånn, må være det tøffeste i sjøen for tida. Er tatt sporadiske fangster av den her omkring, gjelder bare å komme seg tidlig nok ut å finne rette plassen!

 

Her oppe har eg forresten fått mye skikkelig fin lyr, satser på å ta norgesrekorden til vinteren :) I fjor tok eg ein på 10 kg på sjøørretutstyret mitt, 0,20 mono sen og 7 grams sluk, tok litt tid men var fabelaktig moro.

I år stilte eg med litt grøvre utstyr, rigg for lett sjøfiske frå land er definitivt mest moro å kjøre fisk på

Linker til ein rapport frå eit anna forum: http://www.fiskersiden.no/forum/index.p ... 068&hl=lyr

Link to comment
Share on other sites

I havet/sjøen er jeg litt usikker, men strømsterke plasser og skjær som ligger så langt ut at du må ha båt for og komme dit. Da også gjerne i den lille stunda det er litt mørkt ute. Jeg fisker bare sjøørret i elv, så har ikke helt dreisen på sjøfisket.

 

 

Var ute og mista en liten tass rundt 600gr. på marken i elva i dag tidlig. Dro til litt for tidlig så den fikk ikke svelga marken og mista den under kjøringa.

 

Kjenner også at det er blitt fiska litt med mark i det siste, uansett hvor mye jeg vasker finga henger marklukta i. Sikkert etsa seg inn i porene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har fiskeplasser i sjøen for sjøørret på vinter/vår så ville eg prøvd dei nå også, men erfaringsmessig er fisket best i skumringa på kveld/natt nå på sommaren. Har fått fisk på strender seint kveld/natt også nå på sommaren men best er nok nes/oddar med straumrikt vatn med gjerne litt langgrunne stader rundt. Eg ville prøvd med fiskeimitasjonar mens det ennå er lys, gjerne av typen Deceiver fiska høgt evt "børster" som blir stripa i overflata, muddlers evt floger med kroppshackle og gjerne ein marabouhale i svart er gode greier. Str.6-8 er vel ein grei ting. Hvis ikkje sjøauren er heime er det styggmorsomt å fiske makrell med slike fluer!

Link to comment
Share on other sites

Er i hvert fall fart i elva.

 

Sjøørret - 0.8kg

 

Veit det står noe som er større i hølen, men hva det nå er ville den ikke ta etter at jeg hadde kjørt ørreten.

 

cimg0820po6.jpg

 

 

Sjå der ja!!! Fekk Scott 10#6 i posten i dag, venter snelle og rio gold#6 i posten i morra. Slik fisk som du fekk der, samt ein og anna tart, skal forhåpentligvis få køyrt seg på den stanga der :wink: Eg gjekk for 10foter denne gangen, kanskje eit sjagsespel, da eg tidligare har erfaring med 9. 9,3 og 9,6fotere fra før. Kva syntes kammerets meir erfarne fluefiskere om ein 10#6? Det skal liksom bli alroundstanga mi, til ørret, sø og tart...

Link to comment
Share on other sites

Då går turen til Bjerkreim og Bjerkreimselva. En tur jeg har sett fram til i hele sommer. Nå blir det 5,5 dag fiske til ende for så og reise hjem til bukkejakta. Utfyllende rapport med bilder vil komme når jeg kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...