Jump to content

Lovlig med fremre vertikalgrep på hagle?


snacktical

Recommended Posts

Hei.

 

Diskuterte med noen her en dag om fremre pistolgrep på hagle og lovligheten av dette.

Jeg mente på at det ikke var det, men når det kom til hvor og om det stod i våpenloven så gikk teflonhjernen i modus. Sjekket så langt jeg fikk tid til på jobb i dag, som var lite. Fant om halvauto våpen, ikke hagle, men er bombesikker på at jeg har lest om det en plass.

 

Noen som kan linke til relevant info ihht lovverk?

 

Ps. Dette er ikke en diskusjon om hvorfor noen skal ha noe slik, estetikk, funksjonalitet eller hva enn som kan være off topic. Please? :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikker?

Så lenge det ikke står noe spesifisert hvor på våpenet dette livsfarlige "pistolgrepet" IKKE har lov til å være så kan dette likegodt tolkes som at forbudet gjelder både i hue og rævva for å si det slik?

"Frittstående" har jo blitt tolket dithen allerede at det er alt som stikker ut, uansett om dette er en del av en permanent (ikke foldbar/collapsible) skulderstokk eller ei.

 

Forøvrig synes jeg minimum tillatte mønsterdybde på nettskjæringene skulle spesifiseres i lov...samt påbud om helårs-stokk....

Link to comment
Share on other sites

Sikker?

Så lenge det ikke står noe spesifisert hvor på våpenet dette livsfarlige "pistolgrepet" IKKE har lov til å være så kan dette likegodt tolkes som at forbudet gjelder både i hue og rævva for å si .

 

Står frittstående under kolben på halvauto hagler. Finner ikke noe mer i runskriv 09.

Forøvrig er det gjort litt i loven mtp pumper, så måtte sjekke. Noen som har link til revidert utgave? Om det foreligger nå.

Haglen det gjelder er forøvrig en pumpe.

Link to comment
Share on other sites

Så du tenker et slags vertikalgrep på pumpehåndtaket?

 

 

Fremre grep. Alle børser har et fremre grep. Hvordan jeg landa på den kan vel forklares med en litt for travel desember med påfølgende lite søvn:-p

 

Ja, Vertikalgrep på pumpehåndtaket var det jeg var ute etter å si

 

 

og det gjelder også pumper etter endringen av forskriften som tredde i kraft 15 okt.

 

Jupp. leste om det her for en stund tilbake, men fant ikke den igjen.

 

kolben er jo tradisjonelt bakerst på et to hånds skytejern... så jeg er rimelig sikker på at du har tatt feil denne ene gangen snacktical.

 

Mente mer at det står spesifisert at et frittstående pistolgrep som ikke er en del av kolben er ulovlig, men fant ikke noe om pistolgrep på det fremre grepet på hagler.

Link to comment
Share on other sites

I Fulldempet saken, var der forskjellige definisjoner på hvilke tekniske løsninger som forskrift beskrev (bullshit, men man kunne argumentere og det gjorde pod. I prinsippet tapte pod saken men vant [som vanlig] slaget).

 

Ett pistolgrep er grepet man holder i og avfyrer våpenet fra (med samme hånd), når dette er frittstående kan man teoretisk avfyre ett hvilket som helst våpen en klarer å løfte med en hånd, med en hånd uten at der er noen kolbe for å støtte våpenet mot skulderen.

 

Det er dette siste her som man ser på som en fryktelig fy fy mulighet, hvorfor er jeg ikke helt sikker på da kun full auto våpen kan gjøre seg særlig nytte av dette (for ikke å nevne at andre deler av forskriften allerede regulerer lengde på tohånds våpen etc. :roll: ).

 

Ett vertikalgrep kan gjerne være utformet som ett pistolgrep om man så ønsker, men man kan ikke avfyre våpenet med samme hånd som holder vertikalgrepet.

 

Ett vertikalgrep er ett "støtte"grep på linje med forskjefte (fyller samme funksjon).

Link to comment
Share on other sites

Men så lenge "pistolgrep" ikke er ettertrykkelig definert slik du skriver, så er det ikke det mest imponerende krumspringet å i praksis bannlyse enhver pinne som stikker vertikalt ned fra våpenet.

 

Står det definert i lov, forskrift eller rundskriv at "Ett pistolgrep er grepet man holder i og avfyrer våpenet fra (med samme hånd),"?

Link to comment
Share on other sites

og side du sier det slik:

Hva med om du/vi da prøver å komme staten i forveien og prøver å finne en definisjon som gjør at et vertikalt grep forran på på rifle eller hagle kan bli definert som pistol grep.

 

man trenger vel bare å finne en pistol som er slik designet at den har et grep under løpet som er beregnet for å holdes.

 

bør jo da ikke være noe problem?

 

eller?

Link to comment
Share on other sites

Her er en variant, og her er en annen.

 

Ellers tviler jeg ikke et sekund på at om noen ønsker å definere bort avfyringsfunksjonene fra definisjonen på et pistolgrep, så er det fort gjort. Og det er strengt tatt kun dette som skiller et pistolgrep slik vingemutteren definerte det, fra en hvilken som helst vertikal pinne på undersiden av våpenet. På et tohåndsvåpen er jo ikke avtrekkerfunksjonen avhengig av pistolgrepet (jf. engelsk kolbe), så det er ikke et langt sprang...

 

Snack: Beretta 93R "Raffica", med treskudds "burst" (fant ikke noe norsk ord for burst, her har ordboken en mangel...) Samme som jeg linket til =P

 

Til trådstarter: Beklager OT. Jeg sjekket litt, og fant følgende:

 

Om du har en brekkhagle eller tilsvarende som må mates skudd for skudd er det fint lite i lovverket som dikterer utseende, bortsett fra krav om lengde.

 

Siden det har blitt diskutert litt om repetérhagler i det siste tør jeg ikke si noe, men jeg fant ikke noe som skulle tilsi at slike blir behandlet annerledes en "enkeltskuddshagler".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...