Jump to content

Kva løp er best.


villmannen

Recommended Posts

Satt akkurat å lurte på det samme som trådstarter..

 

Før - i gamle dager- da jeg drev å bytta løp og sånt så var Shilen og Border bra saker.

 

Men slikt pleier å forandre seg med årene. De som leverte topp produkter for 10 år sia er ofte forbigått av nye produsenter.

Så hvis dere gutta som har holdt på med costumbyging i det siste kunne dele deres erfaringer så hadde det vært fint.

 

Jeg skulle gjerne hatt et nytt løp som skal kammres i 222rem. Topp presisjon en svært viktig,ja viktigere enn om løpet holder 2000 eller 4000 skudd.

 

Og ikke rustfritt denne gangen...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt litt piper de siste årene, veldig få er brukt opp.

Først.... Jeg er jeger, men ønsker presisjon under 10mm med 3 skudd på 100m. Dette under bra forhold.

Har brukt 3 lilja 2 LW og 2 Pac-nor 2 sauer løp

 

De løpene med usedvanlig god presisjon har vært Pac nor og lilja. Minus det siste Lilja løpet(6,5x47).

Felles for de beste løpene er vel at nøyere pusse skyte rutiner har vært fulgt hele bruks tiden.

Kjøper nå LW løp om jeg får tak i. Da mine pusserutiner er nedadgående. Og det ser ut til at Walter løpene liker Lapua kuler bedre enn feks Lilja.

 

Har også ramponert et rustfri lilja løp med pussestokk, og jeg er overrasket hvor lite slurv som skulle til før skadene var uopprettelig.

 

Ser trådstarter skal ha seg ett 6,5 løp. Jeg hadde meget lite til overs for to sauer 202 piper i 6,5x55(fabrikk), men "nøden" tvang meg til å hanke tak i ett Sauer 200 STR løp som knapt var brukt. Dette var løp som ble omarbeidet til 6,5 grendel.

Selvsagt ett lite og hyggelig kaliber.

Men opplevde når pipa hadde gått ca 4800skudd at det ennå samlet mot 25mm på 300m. Dette var med 8g scenar kule. Og pipa var nå nede i 40cm.

Link to comment
Share on other sites

LW går veldig bra. Går hull i hull med det meste av amunisjon jeg har prøvd. Bygde om en Remington KS mountain pga dårlig presisjon. Nå går den som en stråle. Kompis av meg bytta løp i rifla si etterpå, LW i 280 Rem han også. Veldig fornøyd med både presisjon og kaliber. Shilen er kaldhamra pipe som slites fortere ut. LW skal holde en del lenger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis levetid på pipa er din hovedbekymring anbefaler jeg deg å fordype deg i emnet pussing. Rett og feil ved puss skader mer enn forskjeller ved ulike produsenter.

 

Alle de nevnte merkene har topp piper, selv om LW i snitt ikke har samme presisjon. Finnes ingen fasit her. Shilen er knappdradd, tviler allikevel på at kaldhamra holder så mye lenger. Så lenge pusserutiner er så gode at de ikke skader pipa, er det utbrenning som sliter mest. Hardhet blir av annenrangs betydning. Kanskje tåler ei kaldhamra pipe mer voldsbruk med pussestenger, boresnake :shock: etc.

 

Som poacher er innom, det er børsisen som gjør matchpipa gild.

Link to comment
Share on other sites

Skal dele mine oppfatninger også, først og fremst med et spørsmål til Osse:

Hvis levetid på pipa er din hovedbekymring anbefaler jeg deg å fordype deg i emnet pussing. Rett og feil ved puss skader mer enn forskjeller ved ulike produsenter

Opplys oss? jeg pusser og pusser, og har endret pusserutinene mine ørten ganger, men noe faanskap er det. Hvordan pusser du? og hva skal vi unngå?

 

Hva piper gjelder så har jeg hatt, S&L, Sauer, Kongsberg, Lilja, Remington(!), TrueFlite, og har en Krieger under oppseiling. Alle har gått bra, selv om S&L pipa neppe imponerte noen så gikk den da godt under tommen på 100m. Sauerpipene går <6mm (5 skudd) om de får rett kost (kuler, gode kuler, gode kuler..), og det gjør TrueFliten (men den er i 338LM så krever ei stødig hånd..), de andre har vært 6.5-284, 6.5x55, 308Win, 30-06, .223Rem - og den i 223 skyter også "helt greit". (Ja det er 5 skudd)

2111a6ec.jpg

Det er forresten dette jeg mener med "hull i hull", og når folk forteller at de skyter hull i hull med allslags ammo, hvilken dag som helst, ja, det tror jeg bare ikke noe på

 

Ser jo hva folk rundt meg bruker, og det er Lilja, PacNor, Hart, Kongsberg, Sauer, Sako, S&L, LW, er vel en Border rundt her et sted også, De jeg nevner tror jeg er vanlige fordi de er etablerte, og derved enkle å få tak i.

Gutta som virkelig "mener det", har mye rart, det jeg kommer på først er Krieger, Brux og Bartlein - Sammen med S&L skiller de seg ut ved å skjære riflene i løpet istf. å "gni den inn" med en karbidknapp eller hamre de over en pilot, slik som Sauer og Remington, og Sako/Tikka.

 

Presisjon individuelt mellom disse pipene, og mange fler, som alle er "gode nok" - går ikke så mye på pipa eller selve løpet tror jeg. Men at børsemakeren gjør en ordentlig jobb, har en god brotsj, og en dreiebenk som er satt opp justert godt nok. Rette dimensjoner, og at alt er konsentrisk, parallelt, og rett. At låseklakker tar likt, osv..

Dette blir jeg minnet om hver gang jeg plukker hylser på banen. For lange kammer, ovale kammer, skjeve kammer, absurd romme kammerhalser, tennstempel som treffer i kanten, alt mulig. Nytter lite å la Ola Mauserbøyer kamre et Kriegerløp, på skrå, i en benk med kast og skru det inn i en M70 fra 70-tallet.

På andre siden kan en god smed lage ei ytterst velskytende rifle med piper fra alle de store og kjente fabrikantene av "aftermarket" piper, og en skytter kan ødelegge den like fort med å la være å pusse, pusse feil, eller skyte den for varm

 

Denne er grei å lese for alle som skal ha ei pipe.

http://firearmsid.com/Feature%20Articles/RifledBarrelManuf/BarrelManufacture.htm Vil tilføye at jeg tror forfattereens syn på kaldhamrede løp er farget av at de amerikanske produsentene av kaldhamrede løp er Remington og Ruger, produsenter av rimelige våpen, ikke "top of the line" våpen, slik som de europeiske våpnene som lages med hamrede løp, f.eks. Blaser, Sako, Sauer osv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Søk på button rifled.

Er en måte å lage "rillene" inne i løpet. Så vidt jeg forstår drar men en "knapp" "button" gjennom røret som skal bli ett løp. Er av mange sett på som den beste metoden å lage riflene i løpet på.

http://firearmsid.com/A_bulletIDrifling.htm" target="_blank" target="_blank

EDIT: så ikke M67 da jeg ikke oppdaterte siden.

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lære noen å pusse, for ingen vet hva som er best. Og ettersom det er en skitjobb, så må man gjøre litt litteraturstudie og gjøre seg opp en informert mening om hva som kan funke for en selv, sine bruksområder og behov. Mitt poeng er at det er lett å skade pipa ved uforsiktig puss, og det prøver jeg å unngå ved å bruke Lucas Boreguide, jeg bruker rene og uskadde pussestenger, og jeg prøver å la kjemikalier gjøre jobben i stedet for mekanisk skrubbing. Polering av stålet med slipepasta er også forbudt (I følge produsent) stålet skal ha en struktur som produsentene møysomt "håndlapper". (lead lapping) Hvis det blir helt blankt øker friksjonen.

 

Jeg spurte G Kolbe en gang om hvilke pipestål som varer lengst. Her er hans svar i 2006:

 

Stainless steel is best for barrel life. Crome Molly barrels 'wear out' principally due to brittle nitrides formed by the hot, nitrogen rich gasses on the surface of the steel. These break off to form a rough surface. This creates fouling and the increased surface area accelerates the process. This mechanism does not happen in stainless.

 

Geoffrey

Link to comment
Share on other sites

og jeg prøver å la kjemikalier gjøre jobben i stedet for mekanisk skrubbing

Jeg er lutter øre når det gjelder hvilke kjemikalier som får karbon ut av et 570-fyrt 338-løp. :wink:

 

Men ja, jeg er lat, og bruker samme prinsipper. I prinsippet :?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte G Kolbe en gang om hvilke pipestål som varer lengst. Her er hans svar i 2006:
Stainless steel is best for barrel life. Crome Molly barrels 'wear out' principally due to brittle nitrides formed by the hot, nitrogen rich gasses on the surface of the steel. These break off to form a rough surface. This creates fouling and the increased surface area accelerates the process. This mechanism does not happen in stainless.

 

Geoffrey

Og jeg som trodde det hotteste man kunne få tak i nå for tiden er nitrerte løp :lol::lol:

 

Jeg er litt tilhenger av metoden til skyt 2500 skudd, puss, skytt nye 2500, bytt pipe.

Er man interessert i noe med lite vedlikehold og lang levetid så må vel hardforchromet eller nitrert polygonpipe være tingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...