Jump to content

Valg av nye jaktstøvler/fjellstøvler


Erik Bø

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg skal få nye fjellstøvler til jul, men klarer ikke bestemme meg for hvilke. Jeg har store planer om å komme meg på butikk og prøve skoene før jeg kjøper, men er greit med litt informasjon på forhånd. I tillegg er det veldig mange par å velge mellom, så det er greit å luke ut de som ikke passer for meg.

 

Jeg ønsker meg:

- En nokså høy og stiv støvel. Går endel utenfor sti og er ganske tung.

- En sko som holder en stund. Kan godt betale litt for kvalitet.

- Den må holde seg tett, selv etter endel bruk.

- Jeg har høy, bred og lang fot (46,5 ca.)

- Helst så lett som mulig

 

De jeg har sett på er Varg Isogaisa og Rastagaisa, men jeg er redd disse er tunge og litt vel dyre.

 

Ellers har jeg titta litt på Alfa Bever, men har hørt endel negativt om holdbarhet. Mulig dette spesielt gjelder eldre modeller.

 

Lundhags Syncro High, men finner ikke noe informasjon om denne har bred lest.

 

Noen som har noen inspill på valg eller andre anbefalinger? Slik det står nå heller det Iso/Rasta, dersom de passer føttene mine godt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mine Alfa bever tre sesonger nå, mye av denne bruken er i bløtmyr.

Finner ingen tegn til svakhet på dem sålangt, og har aldri vært bløt på beina.

Impregnerer de et par ganger på høsten.

Mine er i str 46, og har måtte blokke ut de litt på lengde ,bruker vanligvis 45/46 ellers,så ikke store i nr.

Gode støvler, men ikke av den letteste typen,selv om en ikke merker det veldig.

Link to comment
Share on other sites

Minnes jeg så lundhags på tilbud hos villmarksbutikken, men har surfet litt i det siste så jeg kan karve litt.

Jeg er tilhenger av Lundhags syncro modellene. Disse har nordisk bred lest, og syncro eller professional modellene krymper ikke slik som eldre støvler gjorde i den cellegummierte nederdelen.

Dette er meget slitesterke sko, men mange sliter med at de får gnagsår bare de hører om Lundhags.

Jeg har hatt alt fra Varg(raste,iso, og en mod til (neiden),disse skoene fikk veldig mye skryt for noen år tilbake. Jeg var plaget med tre modellene. Enten på kvalitet på støvelen. Misvisende på størrelsen og at min ellers så altspisende fot ikke likte disse skoene. Inkludert varg polar og morgedal som er 75mm ski sko.

Kort tid etter at jeg gav skoene bort mot porto, så jeg at ny modell av rastegaisa kom med bredere lest. En kompis som også plagdes med sine rastegaisa prøvde de nye breie skoene og brukte dem til de var utslitt.

 

Min oppfatning av Varg skoene er at gummi lista rundt læret som skal beskytte mot fukt og kraftig mekanisk slitasje er det svake punktet på gaisa modellene.

 

Lundhags syncro er ikke noe billigere enn varg støvlene.

Og Lundhags har generelt dårliger demping og er glattere enn feks varg ....gaisa støvlene. Men... Jeg vil ikke ha andre sko :D

Skal dobbelt sjekke......(om du er intr) Hvis du har flaks så har jeg ett sett Lundhags syncro i str 47 liggende. Men det kan hende gamlingen har tatt dem i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ut frå punkt tre på kravlista di, meiner eg berre ein skotype oppfyller krava dine: gummistøvler. Eg er alltid like imponert over folk som skriv at dei er knusktørre på beina i lærstøvlar som går på tredje, fjerde sesongen, og at dei impregnerer eit par gongar i året. Då lurer eg på kor mykje og kor hardt dei støvlane er i bruk. Her er merka eg i farten kjem på eg har brukt i løpet av 28 år som jeger og friluftsmann:

 

- Forsvarets marsjstøvlar

- Lundhags

- Crispi

- Meindl

- Kayland

- Viking

- Gräninge

- Alfa

 

 

Sko med gummieringskant, sko utan, høge, låge, med membran, utan membran - men alle med ein ting til felles: INGEN av dei held meg tørr på tredje dag av ekspedisjonen, så sant ikkje det er knusktørt.

Link to comment
Share on other sites

 

Lundhags Syncro High, men finner ikke noe informasjon om denne har bred lest.

 

 

Her har du svaret ditt. Relaivt lett støvel som holder tett om du tar vare på de.

 

Jeg ble meget imponert over disse støvlene i høst da jeg hadde en bør på 60kg reinskjøtt på ryggen. Veier 85kg selv. Har brukt diverse Lundhags i mange år og Synco High er virkelig en knallstøvel.

Link to comment
Share on other sites

frontier:

 

Slik jeg har forstått det ut fra kommentarer på diverse internettfora er det fullt mulig å holde støvlene tørre med nok vedlikehold. Mange impregnerer støvlene hver dag, og pusser med fett så ofte som mulig. Jeg trenger ikke vadestøvler, men vil kunne gå litt i myr/bekk/vått gress uten å bli søkkvåt på beina. Våte føtter gir gnagsår, så prøver å unngå det så langt det er mulig. Endel mener også at goretex er noe drit, da det punkterer etterhvert uansett.

 

Takker for innspill, jeg skal ha det i bakhodet. Kanskje det er viktigere med støvler som tørker fort, enn støvler som er "tette". Tørre ullsokker og noen plastposer i sekken kan løse endel av probleme har jeg erfart.

 

Ladden:

Tror jeg må en tur på XXL å prøve disse ja.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet Syncro High billig på nett (2699,- på amfibi).

 

Det er nok mange her som vil flå meg for å vurdere å kjøpe støvler uten å prøve dem, men til den prisen har jeg nesten råd å sende dem inn igjen dersom de ikke passer foten min. Skal ringe min lokale XXL og se om de har passelig størrelse inne for prøving, men i verste fall tror jeg bare jeg bestiller og krysser fingrene.

 

Da er spørsmålet: Hvilken størrelse bør jeg kjøpe? Jeg har sko i litt forskjellige størrelser her hjemme, men regner at jeg ligger på en 46,5 ca. Har hørt at Lundhags er små i størrelsen, og tenkte derfor å gå for 48, men noen mener 47 burde holde. Flere meninger?

Link to comment
Share on other sites

Har selv Varg Isogaisa, og er sånn passe fornøyd. Det første paret jeg kjøpte måtte leveres tilbake da den ene støvelen lakk som en sil. Dette ordnet seg veldig greit. Ellers har jeg følgende å melde om skoen.

 

Pluss:

Stive og veldig god støtte til anklene, veldig bra til tunge bører. Holder godt tett med en god puss pr måned. Tykt lær og god gummikalosjering som tåler juling. Støvlene er ikke kalde, postere i minusgrader med en ullsokk er ingen problem.

 

Minus:

De er dyre, og de er tunge (mine str 48). I tillegg har foret på innsiden begynt å ryke. Skoene har jeg hatt i 3 sesonger nå. Hvis støvlene blir våte (du plumper i en bekk eller lignende) det tar lang tid å få dem tørre.

Link to comment
Share on other sites

Siden Lundhags har blitt nevnt kan jeg nevne noen erfaringer jeg har med disse. Jeg har et par ranger high og et par syncro high.

 

Positivt:

- skoene tørker raskt, om en skulle bli litt våt underveis kan en skifte sokker så føler en seg tørr igjen siden det ikke er en masse fòr som trekker vann

- er en flittig med smøring er skoene ganske så tette

- skoene er (etter en del inngåing av ranger-paret) blitt veldig behagelige å gå i, passer foten min veldig bra

- de gir god støtte, godt egnet for å gå med tung sekk i fjellet

- kanskje de minst glatte skoene jeg har hatt

- ingen irriternde knirking

- etter en del hundre timer med ranger-paret synes jeg skoene virker veldig slitesterke (med unntak av det med sålene som er nevnt under). Syncro-paret er litt for nye og ikke blitt nok brukte enda til å konkludere, men det virker lovende

- skulle en slite ut sålene monterer Lundhags nye (for ca en tusenlapp?). Jeg regner med å ha mine Lundhags sko i svært lang tid.

 

Negativt:

- ranger high-paret trengte en del "inngåing" (inkluderte gnagsår)

- i og med at det ikke er noe fòr i disse skoene er de sokkene som må stå for isolasjonen. Jeg har derfor et par "vintersko" som er et nummer større en de jeg bruker om sommeren der det er plass til et ekstra par ullsokker, da går de greit så lenge en er i bevegelse. Dette er IKKE sko for posting i kaldt vintervær.

- begge mine par har jeg sendt til Lundhags pga sålen har løsnet framme etter relativt kort tids bruk. Det samme har skjedd med flere andre jeg kjenner som har disse skoene. Etter garantireperasjon har dette ikke skjedd igjen.

- høy pris

 

Jeg er totalt sett fornøyd med disse skoene og jeg neppe kjøper gore-tex sko med fòr igjen. Det ser desverre ut som om en må påregne å få limt sålen på nytt en gang og de er ikke særlig egnet for kaldt vintervær.

Link to comment
Share on other sites

la sportiva ELK, enkelt og greit.

Må prøves og oppleves, fantastisk sko. ellers så ser jeg at härkila pro hunter 12" er nevnt, som også er en god sko, men litt for høy er min mening ihvertfall. alternativet er kampanjeskoen til härkila, pro hunter 10". Det er en fin høyde. Men har erfart at härkila skoen blir temmelig myk med litt bruk, i forhold til Elk skoen til la sportiva. Pluss at sømmene på härkila skoen er vendt "nedover" på en måte, noe som er et svakhetspunkt dersom du går mye i steinete terreng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...