Jump to content

Sideligger


olegjermund

Recommended Posts

Har i lengre til vurdert å gå til anskaffelse av en sideligger med engelsk skjefte, faste choker, to avtrekkere, kaliber 20 til under 10 000. Et krav er også godkjenning for bruk av stålhagl. Fra tid til annet dukker det opp mye fristende på bruktmarkedet. Problemet er at disse ikke er godkjente for stål.

 

Hva finnes egentlig av nye våpen på det norske markede som tilfredstiller mine overnevnte krav? Beretta silver hawk og sabatti sirio er gode alternativer, men ligger for høyt i pris. Det eneste våpenet jeg har funnet i "riktig" prisklasse er Hawk/Huglu 202b.

 

Noen andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Ole Gjermund,

Vær obs på at stål lerduepatroner kan skytes i alle hagler som

- er godkjent for røksvakt krutt

- har halv choke eller åpnere

 

Det betyr at man, med de fleste eldre hagler, kan øvelsesskyte med stål lerduepatroner. Til jakt bør for eksempel Vismuth benyttes.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har pdd en Aya Sl xxv i kal 12/70. Hagla er ikke godkjent for stål, men siden jeg mener stålhagl river viltet mer i stykker enn det dreper, så bruker jeg Tungsten hagl.

Fungerer veldig bra, men dette er ikke ei hagle mann banker av gårde skudd med på leirduebanen !

Skal nok bytte hagle med tiden, har sett på en Merkel mod. 65e jagd i kal 20/76...

 

Kjøpt min brukt for 14.000 i 2002, så mitt råd er å sjekke bruktbørsene hvis du ikke har bestemt deg for å bruke stål. Mange lekre sideliggere der ute ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal lete litt for å finne noe som passer Sabatti har en modell som kan være aktuell. Gadd ikke sjekke, men mener den koster ca 16 tusen ny.

Jeg ville godt for Sauer%Sohn/Merkel og heller droppa stål om det er det det står på. 20 med engelsk skjefte er det fineste som finnes av hagler uten tvil. Meld fra om du finner en, og legg gjerne ut bilder

Link to comment
Share on other sites

Startet selv jakten etter sideligger for ett år siden med samme kriterier som deg, men var ikke låst på kalibervalg. Var innom en god del hagler, både ny og brukt. Sabatti sirio til ca 14000.- Franchi highlander til ca 17000.- Berettaen kom vel på ca 23000.- Dette var priser på nye våpen i 12/70. Var også innom en brukt Aya til 14000.- Til under 10000.- ble d stort sett nye tyrkerhagler eller godt brukte/gamle hagler av div merker. Budsjettet sprak.... og det ble ei 3 år gammel Chapuis progress 12/70 til 16000.- godkjent for stål og ikke synlig brukt. Det ble min drømmehagle :D Ingen våpen kan måle seg med en klassisk sideligger i mine øyne, så vær forberedt på sprekk i budsjettet om du finner ei hagle du virkelig liker.

Lykke til med "jakten"!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har akkurat kjøpt en gammel sideligger med dobbel avtrekker, faste choker og mest sannsynlig ikke godkjent for stål. Lurer på hva en sidelås er og om det er det jeg har på min. Vet bare det er en pinne som går ut til siden når jeg knekker hagla. Det er en lanber ibargun iflg merkene på løpet

Link to comment
Share on other sites

Bokslås og sidelås slik eg har forstått:

 

Bokslåsen er innbygget vigd utfresninger i baskylen og dei fleste av låsdelene ligg i kassen. Sidelåsen har dei fleste av låsedelene festa på låselokket som er fastgjort og festa til skjeftet.

Om du vil velje bokslås eller sidelås avheng mest av din subjektive oppfatning om kva du meiner er penast, for begge låsa er sikre.

Sidelåsen er i tillegg utstyrt med ein avtrekkerstang, som er ein ekstra sikringforsikring i tilhøve til uønska skot, som f.eks; Slag, slitasje, missa våpenet i bakken o.l

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...