Jump to content

Smygjakt på hjort, være stille eller lage støy?


auting

Recommended Posts

Jeg prøver alltid å være så stille som mulig ved smygjakt på hjort, men jeg har hørt om flere som sverger til å lage litt "naturlig" støy ved å knekke kvister. Teorien vår da ut på at hjorten hører deg nesten uansett så det er like greit å høres ut som en annen hjort. Vel og merke så lenge du har vinden på din side.

 

Noen som mener å ha erfart at støymetoden fungerer like bra ved smygjakt?

Link to comment
Share on other sites

Er det stille i skogen driver jeg sjelden smygjakt. Får sjelden gode skuddmuligheter på det. Men, med litt vind og eller regn, blir alt greiere. Da ferdes jeg så stille jeg kan, og visst terrenget gir meg mulighet, kan man oppdage dyr på litt avstand som ikke er klar over din tilstedeværelse.

Jeg går ikke bevisst rundt og knekker kvist. Er jeg uheldig og lager litt lyd, setter jeg meg ned ei lita stund, før jeg fortsetter. Og da er jeg enda mer forsiktig. Et knekk er ikke unormalt i skogen. Flere knekk er derimot det. Hjort beveger seg sjelden som kløner........

Link to comment
Share on other sites

Skal man lykkes med smygjakt på hjort er stillhet en av betingelsene som må oppretholdes.

Uansett hvor stille man klarer å bevege seg så må man ofte stoppe opp og stå stille noen minutter. Da blir dyra - som garantert har hørt deg, usikre og vil gjerne avsløre sin posisjon og man kan få noen skuddsjanser. Dersom man bråker i vei, vil dyra være trygg på din posisjon og runde jegeren med største letthet, eller bare trykke til jegeren har duret forbi. Man må gå sakte frem og en god indikator er å kle seg varmt etter forholdene, svetter du når du smyger, går du for fort frem!

 

En digresjon mhp vind; har skutt tre hjorter i år på smygjakt med vinden i ryggen. Det er aldri en fordel med vinden i ryggen men noen ganger og kanskje i enkelte områder av jakt terrenget er det ikke til å unngå. Teknikken jeg da bruker er å bevege meg i buer eller "sikk sakk" med vidde på ca 150 m. Skuddsjansene kommer alltid i innersvingen, dvs når man vinkler tilbake mot opprinnelig kurs . Forklaringen på dette er at dyra vil forsøke å runde jegeren og mister de "luktsporet" eller senser at dette svekkes, vil de ofte forsøke å trekke mot vinden - spes hvis dette i tillegg er i motbakke, dvs dyra vinner høyde.

Link to comment
Share on other sites

Hvorten er veldig var, og hvis den hører en lyd vil den bli enda mere oppmerksom hva den er. Hvis den først har hørt deg, vil jeg være mere bekymret om den kan lukte deg siden de har en veldig god luktesans.

 

I brunst tiden kan man ha mere lykke med å rasle i noe siden hjorten (bukk) da tror det er en konkurent og som da må nedkjempes.

 

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar her. Eg jaktar nesten kun smygjakt. Men som nevnt i andre innlegg her så er det nesten umogleg når det er altfor stille. Det beste veiret er når det er våt mark og gjerne litt regn. Er det dårlig vind i forhold til der du beveger deg så gå litt "skrått" i forhold til vindretningen. Eg har skote fleire hjortar der hjorten har fått vinden av meg, men så går eg skrått på vinden slik eg gjerne ser hjorten nedanfor meg eller ovanfor. Løyser eg hjort i dagleie på smygjakt utan å sjå dei, så er mitt tips å gå mot høgda! Har blitt litt dreven på dette, og har etterkvart skote ein del hjort på denne måten.

 

Ikkje noko fasit på dette, du lærer av å gå!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har ikkje dreve med snikjakt sånn sett, men har jo sneke med innpå hjort på vei til post, på bøen, e.l før..det eg syns fungerar best er faktisk berre og kjøre på!tar det såklart litt med ro, men brukar ikkje ein halv dag på 200m..

hjorten er jo vant til lydar uansett rundt om i skogen!viss dei blir mistenkelege og ser meg står eg heilt i ro til hjorten sluttar og bry seg og går tilbake med sitt..verkar faktsik som det kan være positivt(sålenge den ikkje stikker ved synet av deg:p) for då bryr den seg mindre og mindre etter kvert som du lagar lydar..

 

det er vertfall mi erfaring:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...