Jump to content

Zeiss Varipoint 1,1-4x24 Retikkel 0 eller 60??


Kiwi

Recommended Posts

Skal sette et slikt sikte på min dobbeltrifledrilling. (Vurderer ikke andre merker i hele tatt - det blir dette siktet..! Senere kan det være jeg setter på et 2,5-10x50 dersom det blir hjorteterreng etterhvert og muligheter for skumringsjakt..)

 

Den skal brukes hovedsakelig til drivjakt og jakt med halsende hund.

 

Har imidlertid valgets kval mtp retikkel...!

 

Ret. 0 er veldig oversiktlig - tror også det er lettere å bruke dette som et "aimpoint" for raske skudd. Virker mer "ryddig" for meg.

 

Ret. 60 har fordelen av å kunne brukes uten lys om batteriet går tomt eller annet skjer.. Ellers så er det litt rart med retikkel i begge billedplan - må ha øyet helt sentrert ellers så henger prikken over på en av sidene på sentrum av retikkelet, det var LITT irriterende da jeg titta gjennom...!

Men, er det så rotete som jeg tror med hårkors og stolper i samme siktet på drivjakt? Har følelsen av at dette kommer litt til kort med tanke på bruksområdet sett i forhold til ret. 0..?

 

 

Fint om jeg kunne fått noen erfaringer fra de som har forsøkt begge deler? Man trenger som kjent ikke finne opp hjulet flere ganger selv :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt retikkel 0. Rakeste som finnes. Du kan jo kjøpe en 1,1-4x24 Classik til 5k som backup. Det er aldri feil.

 

Dessuten hadde jeg kjøpt kikkertene med skinne og brukt svingmontasje. Da får du samme avstand mellom basene på løpet selv om du bruker kikkerter med forskjellig størrelse. Det dummeste jeg ser er våpen med flere sett hakemontasjer på løpet.

 

Håper du har flaks med samskyting av rifleløp etter kikkertmontering.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har en slik 1,1-4x24 har retikkel 0, siden det var det eneste som ble levert til å begynne med. Jeg har en slik. Hvis jeg ikke skulle ha hatt 0, ville jeg antakelig heller hatt, var det ikke 54, det ble kalt? En lysprikk, og bare de grove stolpene i objektivplan. Da slipper man det du irriterer deg over, trådkors og prikk ikke alltid på samme sted. Dette retikkelet ble bare levert på varipointer med større forstørring. Da hadde man mulighet for avstandsbedømming med retikkelet.

 

54 er ikke standard lengre, men de har sikkert deler. Så det går nok an å få byttet til et slikt, eller spesialbestillt, om man er villig til å betale.

 

Dessuten hadde jeg kjøpt kikkertene med skinne og brukt svingmontasje. Da får du samme avstand mellom basene på løpet selv om du bruker kikkerter med forskjellig størrelse. Det dummeste jeg ser er våpen med flere sett hakemontasjer på løpet.
Nå er en Varipoint 1,1-4x24 og en Diavari Victory 2,5-10x50 tilstrekkelig like lange til at de passer fint i samme baser for hakemontasje. Jeg tror den minste er forlenget med ca 5cm,i forhold til hvor kort den kunne være, for å at det skal bli slik.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede svingmontasje på den, så det blir den løsningen.

 

Hadde jeg begynt fra bunnen av så hadde det nok fortsatt blitt svingmontasje, siden det er veldig fint å ha fleksibiliteten. Dessuten ville bakre base blitt for høy og bred, siden pipene sitter så tett sammen. Denne dobbeltrifledrillingen er så kompakt bygd at hakemontasje neppe hadde blitt "pent".

 

Tipper jeg går for ret 0 - dette blir et kortholdsvåpen uansett. Dersom jeg skulle gå tom for batteri på verst tenkelige tidspunkt så har jeg gode åpne sikter med fiberkorn.

 

Liker muligheten til å skru opp til 4x og kunne ta skudd helt ut på 200m om nødvendig, derfor kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en med rødpunkt og det er vel dere kaller 0. Veldig fornøyd. Tips når det gjelder strøm til siktet; kjøp et lite voltmeter og sjekk batteriet en gang i blant og skift når det begynner å gå ned. Det siktet bruker uansett så lite strøm at du på denne måten aldri vil gå tom uventet.

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt handel på et sikte med retikkel 0.

 

Gleder meg til å få det montert!

 

Har fått et virkelig alvorlig tilfelle av drivjaktsfeber så må se til å få kommet meg på jei slik akt i januar om mulig, kan være nissen er snill med meg i år? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...