Jump to content

Brunst sin reve-varsler??


tor_håkon

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jeg har kjøpt men ikke testet enda, men en kompis har. Varsleren hans rekker ikke 40m og gjennom et vindu. Ubrukelig Mao. Jeg har 50 meter til åta så forhåpningene er ikke store :cry: .

Jaffa var heller ikke særlig imponert så vidt jeg forstod...

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik varsler, men er skuffet over hvor vanskelig det er å få signalet fra sensoren inn i huset. Jeg har etter litt leting funnet ett sted i stua gvor jeg får inn signal. Mener at den skulle rekke inntil 100 meter. Reveåta mi ligger 30 meter fra huset.

Sensoren virker mer solid enn de to jeg hadde fra før. Med de gamle av merke Mikkel var jeg plaget med dårlig driftsikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Skal man sitte innendørs slik at mikkel ikke kan høre varsleren så funker "driveway patrole" bra til under 1/4 av prisen. Jeg kjøpte den for å kunne sitte å sove i jaktbua med vinduet på gløtt og ha pluggen i øret. Om den ikke funker på 40 meter så er det bortkastede penger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har testa to stk av den typen de selger på brunst. Den ene tok vi med hjem og satte opp, rekkevidde på MAKS 10 meter. Dro til butikken vi kjøpte den, tok en ny varsler og gikk ut av butikken for å teste den, rekkevidde på maks 30 meter. Fikk igjen pengene, og har nå bestilt murs alert fra Usa. Eneste jeg har vært borti som holder det den lover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med brunst sin varsler, men forsøkte i fjor en billig Driveway Alert. For meg som har åta litt over 100 meter fra huset så strakk den ikke til.

 

Derfor har jeg nå en delvis trådløs revevarsler. Dvs. kabel fra ir-sensor inn til låven, og trådløst fra låven og inn til huset. Radioens rekkevidde er 5 km i åpent lende.

 

Så i fjor kjøpte jeg 1 stk ir-sensor fra Clas Ohlson ( http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162952889 ). Viktig at sensoren er stillbar med jumper mellom NO/NC. Min er stilt til å være NO (Normally Open) på alarmutgangen.

 

Koplet til litt telefonkabel fra låven og bort til åta (4 ledere, 2 til alarmutgangen og 2 til strøm). https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-655-04&toc=20212

Nettverkskabel vil også fungere.

 

Koplet alarmutgangen på IR-sensoren til CALL-knappen på en walkie talkie. Som f.eks denne http://www.dealextreme.com/p/bellsouth-22-channel-frs-walkie-talkie-2-pack-5127

 

Forsynte både radio og IR-sensor med hvert sitt power (6V til radio og 12V til ir-sensor).

 

Har også koplet til et strømadapter til radioen jeg har innendørs (et batterisett med 4 stk AAA holdt ca 2 døgn, men jeg jakter fra soverommet mitt hver eneste natt så et power var mer hensiktsmessig for meg).

 

 

Løsningen har fungert fint for meg. Nytt i år er at jeg kjøpte 3 stk ekstra ir-sensorer på ebay slik at jeg fikk 360 graders dekning (tidligere varsling). Har skutt 12 rever siden 8. oktober i år, så jeg er storfornøyd.

 

Alle kabelskjøter er gjort med scotch-lock. Og alt utenom IR-sensorene er bygd opp med ting jeg har hatt liggende hjemme eller i søppelkassa på jobb. Så for meg har den kostet meg ca. 400 kroner. Sensoren fra ClasOhlson har vært den dyreste komponenten, men de fra Ebay er like gode og mye billigere.

 

Det finnes 1 ulempe med løsningen og det er at radioene må slås på manuelt etter strømbrudd.

 

 

Skitt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik en, gir greie signaler til meg, tipper en 80m + - fra sensor og opp til huset. Jeg har den i nærheten av vinduet. Har lest igjenom tråden så nå skal jeg forsøke å teste den litt mer.

 

Har ikke testet den på rev enda, da det ikke har vært noen på åta :-( Har jeg vært for flink de siste åra :-).

 

Jeg ser åta fra vinduet, så vær gang det piper er jeg for å se. Den har slått ut på katten som har gått forbi, har hatt en hønsehauk på åta men den slo ikke ut, mulig at den var slått av. Hender unga gjør det. Det er veldig bra dekning på sensoren, litt usikker hvordan de er i høyden skal kanskje forsøke å flytte den lavere.

 

Har også en Driveby den synes jeg gir mange falske signaler og må plasseres med omhu, men den slår også ut på skjærene. Så nå har jeg dobbel dekning.

 

Bruttern har vist fiksa mikkel revevarsler så nå har jeg vel snart trippel dekning og ingen rev.....

Link to comment
Share on other sites

Har montert opp min Brunst varsler nå i kveld. Det er 50-60 Meter til åtet.

Fikk ikke signal til soverommet, i andre etasje. Ikke engang midt i vinduet, der det bare er et vindu og en presenning men ellers fri luft til åte. Men nede i første etasje på sofaen fikk jeg signal igjennom en vegg, prøvde to vegger men det gikk ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...