Jump to content

Lock-N-Load/Lee BreechLock


350 Rem mag

Recommended Posts

Hei, sliter med at RockChuck'ern er blitt for liten. Dette da jeg har startet å lade 470NE.

Må faktisk først stikke kulen opp i dien for deretter å smyge hylsen i hylseholderen.

Så, jeg trenger en større presse. Etter mye fundering falt valget på Lee sin ClassicCast presse.

Jeg har altid vært skeptisk til Lee, men i dag bestillte jeg en slik presse.

Selgeren frarådet meg å kjøpe pressen med Lee's BreechLock system (Hornady kopi?) da han påstod et dette var slarkete.

Spurte så om Hornady's Lock-N-Load system. Dette sa han var enda mere slarkete.

Har tenkt å bruke pressen på 577/450 også, så det hadde vært greit med ett slikt system.

Men, er det den minste slark, er det ikke mye å ha...

Hvordan er erfaringene med disse systemene, og da med store hylser som krever mye kraft?

 

xctmptuXFWv.png044093-Die-Bushing-3-pack-pkg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha egen erfaring, vet jeg at det til en av landets ledende ladeverktøy forhandlere, har kommet tilbakemelding om at det blir en del slark i disse koblingene. Stor variasjon i patronlengde, som konsekvens. Men en del her har sikkert personlig erfaring og kan gi tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet tusenvis av skudd med Hornady sitt system og finner ingen slark og heller ingen forskjell på patronlengde, det ligger innenfor noen hundredels mm. Hovedsakelig er det 308, 6,5x55 og 223 som har blitt ladet.

 

normal_2011-08-22_22_23_58_%28Medium%29.jpg

 

normal_Hornady_L___L_%28Small%29.jpg

 

Presisjonen jeg har fått med patroner ladet med dette systemet har ikke stått tilbake for noe annet jeg har brukt.

5 skudd med 6,5 på 100m.

normal_2011-08-28_11_49_32_%28Medium%29.jpg

Samme ladning på 500m.

normal_2011-08-25_11_08_08_%28Medium%29.jpg

223 på 100m.

normal_40_-_50_V-Max_%2B_Berger_30_MEF_Match_003_%28Small%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha egen erfaring, vet jeg at det til en av landets ledende ladeverktøy forhandlere, har kommet tilbakemelding om at det blir en del slark i disse koblingene.

 

Jeg har stor respekt for kunnskapen til din "En av landets ledende ladeverktøy forhandlere", men her har'n gått i fella for rykter. :D

En rask titt på konstruksjonen til Hornady, og man vil se at det fungerer som en riflebolt. Hvordan man da klarer å oppnå "slark" i godt herdet materiale uten å misshadle det på en måte som minner om lapping av låseklakker forstår ikke jeg.

Enkelte av mine egene hurtigkoblinger har sikkert passert 100.000 trekk i spaken, og er like fine.

Jeg har derimot "klemt" én av gummiringene som ligger på undersiden av hurtigkoblingene, men disse har ingen ting med bevegelsen oppover å gjøre (som er eneste mulighet for å få varierende patronlengde), De er der for å bremse på sidebevegelsen slik at dien ikke skal "skru" seg ut når man jobber. Ringen ble byttet med en simring fra et Biltema sett, den var litt tykkere men eneste bivirkning er at den sitter bittelitt bedre...

 

Lee sitt system har jeg aldrig vært bortig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...