Jump to content

Hvilken kikkert til drilling?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Hvilken kikkert bør jeg velge til drillingen? Har mest lyst på 1 - 4 eller helst 6 og helst maks 24 i lysåpning. Jeg vil gjerne ha kinnet i nærheten av kolben når jeg skyter. Det laveste er vel "rett rør" i hakemontasje? Vurderer også opplyst "dot"

Selv om jeg ikke har råd, har jeg lyst på en dyr en. Swarovski Z6 1-6 x 24, S&B 1,1 - 4 x 24, og Zeiss Victory varipoint 1,1-4 x 24 er relativt like på pris.

Vurderer også rimeligere alternativer Leupold VX-3 eller Meopta Meostar.

 

Hva bør jeg velge? Er dobbelt så dyrt dobbelt så bra?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har liggende en lite brukt Swarovski 1,25-4x24L med retikkel 4A (ikke lys) dersom det kan være av interesse.

Denne har vært brukt på ei dobbelrifle.

Smekkert og fint slik som på Villreinjegern sin drilling.

Send en E-post dersom noen er interessert.

 

Mvh Steinen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Spørs kanskje litt på åssen jakt du kommer til å bruke den på,dvs om du feks mest driver jakt på fugl og vil ha mulighet til å sette på kikkerten for å kneppe en tiur på topp,så vil jeg tru du klarer deg med en Leupold/Meopta, men om du kommer til å bruke den i dårlig lys (gluggjakt på rev feks),så vil jeg tippe at Zeiss/Swaro er bedre egna.

Driver også og vurderer kikkert til min (snart ankommne) drilling.

Har vel bestemt meg for at det blir en Zeiss Victory varipoint 1,1-4 x 24,men blir ikke enig med meg selv om jeg skal velge retikkel 0 (kun rødpunkt) eller 60 (trådkors m/rødpunkt).

Spørsmålet mitt er da:Blir retikkel 0 litt meire "ryddig" m/tanke på fluktskyting enn ret 60,dvs kun prikk bedre enn kors m/prikk?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min drilling skal brukes til følgende:

Alt jeg hittil har brukt hagle til. Det er for min del først og fremst harejakt med bikkje, litt støkkjakt på skogsfugl og "forefallende bonusvilt" fra tid til annen. Til dette trenger en hverken drilling eller kikkert. Det hadde holdt lenge med en Baikal enkelløper.

Rådyrjakt og beverjakt. Til dette har jeg til nå brukt hagle ELLER rifle. Her vil forhåpentligvis drillingen bli et løft. I tillegg kommer hjorten for fullt i mine trakter og kan plutselig stille seg greit til for skudd under annen jakt. Jeg har også en plan om å bruke drillingen på elgjakt til jeg får skutt en elg med den, kun for å ha gjort det.

 

Mitt bruksområde tilsier sjelden skudd over 100-150 meter, og det tilsier hovedsakelig kjappe haglskudd. Med tanke på dette må jeg ha lav miminimumforstørrelse. Jeg vil gjerne ha mest mulig forstørrelse også, men vil ikke ha et dråg av en kikkert hvor jeg må strekke halsen max for å se noe. Jeg vil heller ikke ha justerbar kolbekam. Dette begrenser forstørrelsen til 4 eller 6 skulle jeg tro.

 

Noe annet jeg har tenkt på er å være litt bevisst på hva jeg jakter. Dvs er det rein haglejakt, så er kikkerten av. Er det feks rådyrjakt er kikkerten på. Dukker det opp en mulighet for rifleskudd mens jeg er på haglejakt, rekker jeg kanskje å smekke på kikkerten. Med en slik praksis kan kanskje større forstørrelse være aktuelt. Vinner jeg i Lotto kan jeg ha to forskjellige i sving.

 

Pendelen svinger pr nå mellom Z6i 1-6x24 og Zeiss Victory varipoint 1,1-4 x 24. Men det er sikkert andre gode sikter. Tips og erfaringer mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

Pendelen svinger pr nå mellom Z6i 1-6x24 og -----Tips og erfaringer mottas med takk

 

Jeg har denne på drillingen min, gikk noen runder før jeg fikk bestemt meg, men har ikke angret ett sekund. Jeg har min stående i en hurtigmontasje, men tar den aldri av annet enn når jeg skal pusse. Har skutt rådyr i høst med både kjappe hagleskudd og på "tuslende/stillestående" dyr på lengre hold. Holder en knapp på denne pga sysnsfeltet på 1x forstørrelse samt at jeg kunne dra opptil 6x forstørrelse på rifleskyting :D Men det er jo så mye bra optikk på markedet at valget er ikke enkelt. Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir N. Ser noen skriver at Z6`en er litt nøye på øyeplassering. Er den vanskelig å finne riktig bilde på kjappe skudd?

 

Nei, sånn opplever ikke jeg den i det hele tatt. Da hadde den ikke blitt gammel på drillingen min. Jeg hadde som utgangspunktet at drillingen skulle brukes som ei hagle med mulighet for rifleskudd når det trengs og da har ikke jeg "tid" til og leite og dra huet "att og fram" når de store patronene skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir N. Ser noen skriver at Z6`en er litt nøye på øyeplassering. Er den vanskelig å finne riktig bilde på kjappe skudd?
Som jeg skrev i den tråden, (som fortsatt er "spot on") Så er det merkbar forskjell på utgangspupillen til Z6, og Varipoint på minste forstørring.

 

IMG_2142_%28Small%29.JPG

 

Så at en Z6 er mer kresen på øyeplassering enn Varipoint, og mange andre, er et ubestridelig faktum. Det avhenger av hvor godt kolben passer, om dette er av betydning eller ikke. (for de som lurer, er begge siktene på bildet, mine)

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden, er det en som bekrefter noe jeg har påstått lenge, man kan risikere å montere et kikkertsikte for lavt på et brekkvåpen. Og at sikter med store okularer må monteres høyere enn de med små.

 

Kikkertsiktet er meget godt,men okularet er litt klumpete, sliter litt med toppnøkkelen når eg skal knekke børsa,det blir trangt med hakemontert z6 kikkert

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=717629#p717629

Link to comment
Share on other sites

Så at en Z6 er mer kresen på øyeplassering enn Varipoint, og mange andre, er et ubestridelig faktum. Det avhenger av hvor godt kolben passer, om dette er av betydning eller ikke. (for de som lurer, er begge siktene på bildet, mine)

 

Trenger ikke og dra igang noen diskusjon rundt dette, men jeg opplever det ikke sånn i det hele tatt med Z6I 1-x24 som du skriver. Jeg hadde Zeiss 1,1-4x24 tidligere på en kombi og jeg opplevde denne som mer kresen på øyeplasseringen. Det er mine bruker-erfaringer. Men som jeg skrev i svaret mitt, det finnes så mye bra på markedet og ønsket han lykke til med sitt valg. Det er ingen enkel sak og det er jo noen kroner som skal svis av

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Zeiss 1,1-4x24 tidligere på en kombi og jeg opplevde denne som mer kresen på øyeplasseringen.
Slik jeg forsto det, sitter Z6en din på en drilling? Altså kommer disse to erfaringene fra forskjellige våpen. Det kan jo hende at dine opplevelser kommer av hvordan kolben passer, på disse to våpnene, og ikke forskjellen på siktene.
Link to comment
Share on other sites

Så at en Z6 er mer kresen på øyeplassering enn Varipoint, og mange andre, er et ubestridelig faktum. Det avhenger av hvor godt kolben passer, om dette er av betydning eller ikke. (for de som lurer, er begge siktene på bildet, mine)

 

Trenger ikke og dra igang noen diskusjon rundt dette, men jeg opplever det ikke sånn i det hele tatt med Z6I 1-x24 som du skriver. Jeg hadde Zeiss 1,1-4x24 tidligere på en kombi og jeg opplevde denne som mer kresen på øyeplasseringen. Det er mine bruker-erfaringer. Men som jeg skrev i svaret mitt, det finnes så mye bra på markedet og ønsket han lykke til med sitt valg. Det er ingen enkel sak og det er jo noen kroner som skal svis av

 

Jeg er helt enig med GeirN her , har samme kikkert og opplever ikke øyeplasseringen som noe problem. Min Z6 sitter også på hele tiden. Jeg hadde tidligere en Swarovski PVI 1,25-4x24 på samme drillingen og denne var jeg ikke fornøyd med , for dårlig synsfelt på 1,25 og for liten forstørrelse på 4x. Men som tidligere nemt det er mange gode kikkerter. Og Amatør har helt sikkert rett i den problematikken han snakker om men jeg opplever det ikke som noe problem i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på synsfelt og synsfelt.

 

Jeg mener synsfeltet på minste forstørring ikke egentlig er viktig, men at forstørringen går tilstrekkelig ned mot 1x, og at det ikke er noe som helst dorulleffekt. På 1x ser man da en del av bildet igjennom siktet og resten rundt. På de beste, blir det bare en svak tynn ring, som forstyrrer synsfeltet. Det beste er å da skyte med begge øyne åpne.

 

I reklamen til aimpoint, skriver de at den har uendelig synsfelt, men her er det en mye større forstyrrende skygge. Og greier man ikke å skyte med begge øyne åpne, er det som å se igjenom et sugerør.

 

Jeg synes det er synd at produsentene opplever at kundene jager størst mulig synsfelt, på papiret, og ikke fokuserer på nettopp dorulleffekten. Jeg vil heller ha mindre synsfelt, om jeg får slankere okular. Den andre papirverdien som markedsfolkene opplever at selger, er lang øyeavstand. Kombineres lang øyeavstand, og stort synsfelt, blir okularene digre. Jeg ofrer også litt synsfelt, for å få slankere okular.

 

Så Z6 og enda værre; Leica Magnus, er skritt i feil retning.

 

 

(Z6, er nesten like bra som Varipoint på lite dorulleffekt)

Link to comment
Share on other sites

For meg er stort synsfelt på 1x alfa og omega siden jeg har kikkerten på hele tiden. Skal man drive å ta av og på kikkert etter behov blir det verken hummer eller kanari føler jeg , kikkerten er av når du trenger den på og omvendt..har prøvet det. Og et pluss at man kan skru opp til 6x. Så summa summarum så passer Z6 bra for meg iallefall. Det får så være at den er noe lengre og større okular enn noen av konkurrentene...det er en pris JEG betaler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

For meg er stort synsfelt på 1x alfa og omega siden jeg har kikkerten på hele tiden. Skal man drive å ta av og på kikkert etter behov blir det verken hummer eller kanari føler jeg , kikkerten er av når du trenger den på og omvendt..har prøvet det. Og et pluss at man kan skru opp til 6x. Så summa summarum så passer Z6 bra for meg iallefall. Det får så være at den er noe lengre og større okular enn noen av konkurrentene...det er en pris JEG betaler :winke1:

 

110% enig :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

For meg er stort synsfelt på 1x alfa og omega siden jeg har kikkerten på hele tiden.
Så om Kahles kom med et sikte som har 60m synsfelt på 100m, ville dere stå først i koen for å kjøpe nytt sikte? Selv om okularet da var 60mm i diameter, dvs som en 3-12x56, bak frem? Denne hadde havnet i høyere montasjer enn de fleste ville foretrekke.

 

Jeg mener at en Zeiss Varipoint har mindre forstyrrelser i synsfeltet på 1x enn en Z6. Som skrevet har jeg begge. altså er det varipointen som har best synsfelt av disse to, Z6 er bare størst på papiret.

 

Men, fleksibiliteten er større på en Z6, og et slikt valg er alltid et kompromiss, så jeg forstår at noen velger annerledels en meg.

 

Men å bruke synsfeltet på laveste forstørring, som eneste kriterium, blir helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Men å bruke synsfeltet på laveste forstørring, som eneste kriterium, blir helt feil.

 

Jeg tror du har fått frem hva du mener om Z6I og dine vurderinger ganske klart uten at du trenger og vri og vrenge på hva andre mener. For min del var synsfeltet ett viktig kriterium blandt annet når jeg kjøpte ny kikkert. Jeg er ikke kjeiv-hendt, men har ett dominerende venstre øye og klarer ikke og skyte med begge øynene åpne til tross for mye trening på dette. Jeg må lukke venstre øye og da jeg ville ha ha kikkert på drillingen så var synsfelt en faktor som var vesentlig da jeg foretok vurderingen min. Jeg har prøvd Aimpoint, men med ett øye og sikte med så kunne jeg ha montert ett sugerør isteden. Jeg hadde som skrevet før, en Zeiss 1,1-4x24 tidligere og holdt på og kjøpe meg ett slikt igjen. Men når jeg var hos Erik hos Beveren sport så var han så real og låne meg en Z6I som jeg kunne vurdere opp mot Zeiss-en før kortet skulle dras i butikken. Jeg synes dette passet meg midt i blinken og derfor ble det slik.

 

Det er helt topp at vi kan dele erfaringer med forskjellige produkter her på kammeret, men jeg synes det blir litt feil når du nærmest kritiserer andres valg og vurderinger og trekker frem dine egne som "de eneste riktige". Hadde vi alle hatt samme oppfatning av ting, så hadde det ikke vært så mange produsenter og produkter og velge mellom og alle hadde kjøpt det samme. Men takk for at vi har forskjellige behov og ønsker så lar vi hver enkelt avgjøre hva man ønsker og bruke tid og penger på og respekterer de valg som blir tatt.

 

Jeg lurer litt på en ting siden du allerede i 2009 skrev negativt om Z6I om hvorfor du da har skaffet deg en slik etterpå siden du skriver at du har begge

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev Amatør så var ikke synsfeltet på 1x eneste kriterium.
For meg er stort synsfelt på 1x alfa og omega
Jeg blir vel beskylt for å være vrang, men er ikke dette disse to utsagnene totalt motsatte? :winke1:

 

 

Når det gjelder Zeissen så vil jeg ha CD retikkel som på Swaroen min ikke bare en rød prikk :wink:
Et godt argument.

 

men jeg synes det blir litt feil når du nærmest kritiserer andres valg og vurderinger og trekker frem dine egne som "de eneste riktige".
Jeg er klar over at det kan oppleves slik, men det er ikke meningen. Jeg syns at både de positive og negative sidene ved et produkt, bør komme fram i en tråd. De positive tingene er det andre som trekker frem, så jeg bare balanser det med de negative. Jeg mener på ingen måte at mine valg alltid er det som passer for andre, men jeg liker å provosere nok til at leserene vurderer alle aspektene. Det er vel den som trådstarter er ute etter?

 

Jeg lurer litt på en ting siden du allerede i 2009 skrev negativt om Z6I om hvorfor du da har skaffet deg en slik etterpå siden du skriver at du har begge
Illustrerer ikke dette akkurat det jeg skrev over? Jeg er ikke negativ til Z6, men synes det er greit at de negative aspektene også nevnes. Det er alt for skjelden at andre skriver negativt om produkter de selv har. Dessuten, tror jeg, jeg har hatt Z6-en lengre enn siden 2009.

 

Z6 er ikke best til alt, selv om reklamen og mange her inne prøver å fremstille det slik. Men den har mange gode egenskaper og er absolutt bra nok til å eie.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Amatør at Z6 ikke er best i alt. Den er lang og kan vel ikke direkte kalles kompakt. Den er for lang til å puttes i lommen om man skal bruke de åpne siktene , men sien jeg har den på hele tiden er ikke dette et problem for meg. Men synsfeltet er for meg det viktigste..I TILLEGG til 6x og CD retikkel. CD retikklet er forøvrig det beste retikklet jeg har vært borti til mitt bruk , raske skudd på kort hold med hagle i tillegg til skudd på lengre hold med rifle.

 

Kommer det et bedre sikte så skal du ikke se bort fra at jeg kjøper det...uansett meke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter ein haust med microaimpoint har eg blitt frelst når det gjeld optikk til raske skot og andre tilfeller der haldet ikkje blir mykje over 100 meter - presisjonsskytinga gjekk over all forventning, gjekk fint å halde seg innafor 10'ern med aimpoint'n.

 

Så når eg skal kjøpe drilling i desse dagar, så vil eg få montert ein docter i festet for baksiktet. På drillingen eg har sett meg ut, følger det med ein zeiss 1,5-6x42 som kan få ligge i ryggsekken til den dagen eg har behov for presisjonsskyting på lengre hold - i slike situasjonar har ein som regel litt tid på seg likevell :D Det skal dog nevnast at eg ikkje jaktar småvilt som fuggel - då blir vell truleg eit raudpunktsikte i grovaste laget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...