Jump to content

Hvordan bruke forrest renseskumm?


ersa

Recommended Posts

Etter og ha lest en artikkel i ett blad for en stund siden, kjøpte jeg sånn forrest rensekumm som skal fjerne mantelbelegget som bygger seg opp i pipa. Men jeg finner ikke artikkelen igjen og på boksen står det ikke noe bruksmavisning.

 

Er det noen av dere som hvet hvordan man bruker det?

Link to comment
Share on other sites

Puss løpet rent for kruttslam.

Fyll det med skum.

La skummet virke i 0.5-2 timer.

Skyv ut skummet, se om det er blått. (blått viser at det har løst opp mantel.)

Gjenta skummingen om det er veldig blått.

 

Puss rent løpet, og olje lett inn om rifla skal lagres.

Link to comment
Share on other sites

Legger ved måten meg og en kollega gjorde det da jeg jobbet hos XXL:

 

- Plugg løpet først. Sett riflen med pipen ned.

- Før inn "sugerøret" fra boksen inn i kammeret og forsøk å fylle pipen som er tettet i den andre enden med skum. Hold boksen på plass.

- La et enormt trykk bygge seg opp i pipen før det fører til en massiv eksplosjon av hvit skum som dekker alle innenfor 3m.

- Fall til gulvet med latteranfall som kunne høres i nabofylket.

Link to comment
Share on other sites

Legger ved måten meg og en kollega gjorde det da jeg jobbet hos XXL:

 

- Plugg løpet først. Sett riflen med pipen ned.

- Før inn "sugerøret" fra boksen inn i kammeret og forsøk å fylle pipen som er tettet i den andre enden med skum. Hold boksen på plass.

- La et enormt trykk bygge seg opp i pipen før det fører til en massiv eksplosjon av hvit skum som dekker alle innenfor 3m.

- Fall til gulvet med latteranfall som kunne høres i nabofylket.

Å gud, jobber jo fortsatt på XXL, men den metoden var ukjent.

Sånn gjør jeg det, ofte allerede på skytebanen. Sluttstykke ut, rist boksen, slange inn i kammeret, hold press på slangen(unngå rekyl sprut), trykk på knappen(de med hørsel vil høre når det nærmer seg munningen og slutte trykket), når det kommer ut er det ihvertfall nok, men holder press på slangen til det har sluttet å ese. Pusse fille inn i kammer og munning, plasser våpenet vann rett i futteral og reis hjem. Lar det gjerne stå i 1,5-2timer før videre puss.

Ser ingen grunn til å først å fjerne kruttslammet, løsner det under er også slammet løst.

Pusser gjerne gjennom med ett eller annet tradisjonelt middel til slutt, noen løp sender første skudd etter skumbehandling f... i vold.

Noe tape på slangen kan lett arbeidet med kaliber for voksne.

Link to comment
Share on other sites

På min boks FORREST står det buksanvisning (finsk, svensk, engelsk).

Der står det at skummet skal virke i 15 minutter.

Produsenten som aller helst skal selge masse av dette stoffet vil sikkert at det kun skal virke i kort tid før ny dose blåses i ja.

Sjøl lar jeg det virke natta over (og vel så det) for å drøye boksen litt.

 

Best virkning får en når det verste av kruttslam og møkk er fjerna. Deretter ei fille med bremserens, rødsprit eller andre flyktig sprit for å fjerne oljerester eller andre kjemiske stoffer som ble brukt mot kruttslammet. Så er det klart for Forrest som i mine løp blir fullstendig omdannet til væske før ny sprut blåses i.

Link to comment
Share on other sites

"Ny dose",nææ...har aldrig brukt mere enn en "dose".

Sprute i,- ev tette i begge ender, vente ca 15min. -thats It.

 

Om dette skummet ødelegger presisjonen??

Vet ikke.- Bruker det ikke for ofte selv... Husker at vår alles "guru" Jørund L skrev en artikkel der han hadde blitt skeptisk til alle "vidundermidlene" som skulle løse tombak og kobber. Han mente at noen av de hadde en negativ virkning på presisjonen.

Tror nok ikke at Forrest var blant disse, men er ikke helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

When we shoot in a barrel, we fire one shot and then use a phosphor bronze brush and Shooters Choice to clean the barrel of powder fouling and loose dirt. Having dried out the barrel with a few patches, we squirt some Forrest bore foam up the barrel and leave it sitting for 24 hours to get out all the metal fouling. There is no way to quickly clean metal fouling out of a barrel and we find Forrest bore foam seems to do the job best as the foam clings to the whole interior surface of the barrel.

 

After 24 hours the Forrest bore foam has turned dark blue, but all traces of the metal fouling is gone. Now we fire another shot and repeat the process.

 

We do this about five times. Finally, we fire five shots and then give the barrel a final 24 hour soak in Forrest bore foam. The bore of the barrel will now have been 'conditioned' and metal fouling should be minimal from now on. Yes, we take a week to shoot in a barrel! But there is no quick way to remove heavy metal fouling. Anyone that says there is doesn't have a bore scope!

 

Sakset fra www. border-barrels.com

Jeg lar alltid skummet stå til dagen etterpå....

Link to comment
Share on other sites

Grim:

Du referer til en artikkel om hvordan noen i USA?? skyter in rifleløp. De holt vist på en uke!! :|

Dette har vel liten relevans om hvor lenge dette Forrest-greiene skal virke i løpet ved vanlig pussing. Jeg henviser kun til PRODUSENTENS rekomendasjon, og de skriver altså 15 minutter (ikke timer eller dager).- Siden er det vel opp til den enkelte å gjøre vad man vil.

 

Ting blir nå ikke mere "sant", om de skrives på engelsk ellert ropes høyt. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er helt korrekt men når en forholdsvis kjent løpsprodusent som Border, (er vel ikke akkurat amerikansk) tør å la skummet ligge et døgn er det godt nok for meg ;-) btw må du skumme flere ganger om det skal ligge så lenge som det står på boksen for å få et rent løp. Som nevnt tidligere i tråden så blir boksen veldig mye drøyere om man lar det ligge i løpet et døgn og løpet blir rent. MIN erfaring er at skummet gjør ikke tilstrekkelig jobb før etter minimum 12 timer. Var vel egentlig det jeg ville henvise til ifb med utklippet. Eller som gutta hos border sier: det finnes ingen rask metode for å fjerne mye mantelbelegg, de som påstår noe annet har ikke optisk utstyr for å titte inne i løpet.........men selvfølgelig er det opp til deg å gjøre akkurat som du vil :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...