Jump to content

BSA Essential


heisenberg

Recommended Posts

Har en slik på en Diana mod. 52, ekte kikkert knekker av et luftgevær. Er meget fornøyd med det siktet og det lever i beste velgående etter flere tusen skudd. Vanvittig mye kikkert i forhold til pengene..!!! Har sammenlignet en del med en Leupold VX2 3-9x40 som jeg har på salongriflen min og optisk er de like gode. Til og med i skumring ser jeg ikke forskjell, anbefales.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne:

http://rodan.no/index.php?main_page=pro ... 5480b5128b

 

Solid og god kvalitet, kikkerten har ikke rikket seg i det hele tatt den tiden jeg har hatt den. Tror XXL her en lignende montajse som også skal duge. Jeg kjøpte sportsmatch fordi det er anerkjent topp kvalitet. Kjøpte min sportsmatch hos Søilen i bergen :)

 

Ville ikke brukt to løse ringer på luftgevær som det er litt futt i, da flytter ting på seg og det blir et irritasjonsmoment.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne:

http://rodan.no/index.php?main_page=pro ... 5480b5128b" target="_blank

 

Solid og god kvalitet, kikkerten har ikke rikket seg i det hele tatt den tiden jeg har hatt den. Tror XXL her en lignende montajse som også skal duge. Jeg kjøpte sportsmatch fordi det er anerkjent topp kvalitet. Kjøpte min sportsmatch hos Søilen i bergen :)

Det er den XXL selger også, bilde på nett er bare feil.

Link to comment
Share on other sites

Med rekkevidden til et luftgevær kan du like godt sette på et rødpunktsikte også (de er parallakse frie og kanting spiller mindre rolle), har satt RP på salongen etter mange år med kikkert, brukt BSA, et fungerende sikte, men helt borti natta ræva optikk sevlfølglig. Med rødpunkt treffer du like godt opp til 100 m, og er lettere og skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var noe av det mest komiske jeg har lest på lenge.

Tar du utfordringa så stiller vi opp en femkrone på 100 meter, jeg VET at du ikke treffer den med et rødpunktsikte, uansett hvor dyrt det måtte være.

Tror ikke helt du forstår hvor presise enkelte luftvåpen kan være. I f.eks .22 snakker vi hastigheter og anslagsenergi som fint kan overgå salong.

Link to comment
Share on other sites

Med rekkevidden til et luftgevær kan du like godt sette på et rødpunktsikte også (de er parallakse frie og kanting spiller mindre rolle), har satt RP på salongen etter mange år med kikkert, brukt BSA, et fungerende sikte, men helt borti natta ræva optikk sevlfølglig. Med rødpunkt treffer du like godt opp til 100 m, og er lettere og skyte med.

 

Synes jeg ser deg skyte ei skjære på 100mtr med rødpunkt......

 

BSA har god optikk i forhold til prisen

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke du vil ha stort sikte fordi det er kult :)

 

Men den BSA er jo ikke stor, og den er mer enn bra nok på ei luftbørse. Jeg har prøvetitta den på XXL. Jeg har 2 stk Sweet 22 som er modellen over. Jeg er kjempefornøyd med de.

 

Og kommentarer fra brukere om skumring og mørkt etc er ikke så farlig :) De fleste skyter vel ikke så mye i mørket, og ikke jakter man (lovlig) med luft i mørket heller.

 

Men det går kjempebra å skyte på blink når det er mørkt.

 

Lyset er jo som kjent oppfunnet både i batteriutgave og på nettstrøm bla, så en lampe fungerer bra til å lyse opp blinken. Selv en lykt på geværet duger bra (fremdeles blinkskyting)

 

EDIT..

 

Her er det ene Sweet 22 som jeg har.

d52b22harr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jada jeg vet det. Det følger med 3 turrets med forskjellige grainsmarkeringer :)

 

Jeg bare skrev om de fordi det er bla de jeg har, og jeg synes de er bra til å koste 700kr :)

 

Har de på kraftige luftbørser, og de har tålt det hittil. Bushnellen tok kvelden etter 40-50 skudd på en Diana 52... Og den kosta vel 2200 tror jeg. Men det er flere år siden. (og det lå vel i korta at den ikke skulle tåle det heller)

Link to comment
Share on other sites

Kan fint treffe en skjære på 100 m med rødpunkt. Hvis du ikke tror det så er det fordi du ikke har peiling. dog er jeg enig i at det ikke går og treffe kronestykker med særlig effektivt. da blir prikken for stor. og det med at luftrifler overgår en 22 lr i anslagsenergi har jeg mine tvil om selv om jeg ikke ska si noe skråsikkert. hvem luftgevær i 22 cal klarer og sende ut ei 40 grains kule med rundt 340+ ms..?

Link to comment
Share on other sites

Opptil flere luftgevær som klarer det da og gjerne i .25 også, selv om kanskje hastigheten ikke er 340ms. Et PCP gevær klarer det. Du får luftvåpen i cal 50, altså 12.7mm......... Eller, hvorfor ikke trøkke til med en 20mm, altså 2cm ja

 

Eller en 58mm, med 770grains ammo !!!!!

 

Peiling og peiling, alt er relativt. Men den røde dotten blir stor på 100mtr når målet er smått. Og hvem er det som setter et RP til 5-10k på ei hobbybørse som går på luft :)

 

Så alt er relativt, men ikke alt er særlig gjennomførbart eller rasjonelt å gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...