Jump to content

Forster Co-Ax


Hornetman

Recommended Posts

Mener å erindre at det stod en omtale av Forster Co-Ax pressa i et blad en gang for mange år siden. Mest sannsynlig i gamle VåpenJournalen eller svenske Vapen tidningen.

 

Nå har jeg lett igjennom en del gammel lektyre uten resultat, er det noen som husker i hvilket blad, evt nærmere angivelse av årstallet denne omtalen/ testen stod?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Hva lurer du på?

 

Har selv Co-Ax og er veldig fornøyd. Veldig kjapt å bytte dier. Lager snorrette patroner når alt er stilt inn. Bare å sette hylsa ned i holderen og kjøre på.. Oversiktlig og lett å komme til.

 

Sammen med en håndholdt tennhetteisetter og et godt kruttmål blir det effektiv produksjon av presise patroner! Bruker kruttmål til 6,5x55, og chargemaster til alt det andre, bl.a. 99mm lange .338Edge.ikke mange presser som takler slike patroner!

 

Litt mange penger til å være enstasjonspresse, men etter mitt skjønn er den ikke dyr i forhold til hva du får!

 

Et tips: kjøp deg et kort håndtak med kule på, du trenger ikke mer kraft enn det gir deg, og det blir enda litt kjappere å lade. Der får du bl.a. hos Sinclair i USA.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill!

 

Har ønsket meg ei slik fra Nissen (fruen) i år, etter å ha hørt mye positivt om den. Har ladet mange kaliber i mange år, men har fortsatt til gode å se eller fikle med en. Lurer kanskje mest på dette med hylseholderen og hvordan det virker, det er jo ganske forskjellig fra de fleste andre presser.

Som Kiwi skriver så er den dyr i forhold til andre enstasjonspresser, og de som har og bruker Co-Axen kan ikke lovprise den nok. Noe mer en prisen må det vel være for at den er så mye "bedre" en andre presser?

Blir virkelig patronene så mye rettere i denne en i andre presser, eller er det en gimmik for å forsvare prisforskjellen?

Den har jo vært på markedet i mange år, men det er ikke så mye å finne om den på nettet eller andre plasser, derfor jeg prøver å finne den artikkelen jeg vet jeg har lest et sted.

 

Mvh

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Et tips: kjøp deg et kort håndtak med kule på, du trenger ikke mer kraft enn det gir deg, og det blir enda litt kjappere å lade. Der får du bl.a. hos Sinclair i USA.

 

Åh, kongetips! Skal sjekka ut dette - takk & bukk. Har irritert meg over det der enormt lange skaftet lenge no

 

Takk for innspill!

 

Har ønsket meg ei slik fra Nissen (fruen) i år, etter å ha hørt mye positivt om den. Har ladet mange kaliber i mange år, men har fortsatt til gode å se eller fikle med en. Lurer kanskje mest på dette med hylseholderen og hvordan det virker, det er jo ganske forskjellig fra de fleste andre presser.

Som Kiwi skriver så er den dyr i forhold til andre enstasjonspresser, og de som har og bruker Co-Axen kan ikke lovprise den nok. Noe mer en prisen må det vel være for at den er så mye "bedre" en andre presser?

Blir virkelig patronene så mye rettere i denne en i andre presser, eller er det en gimmik for å forsvare prisforskjellen?

Den har jo vært på markedet i mange år, men det er ikke så mye å finne om den på nettet eller andre plasser, derfor jeg prøver å finne den artikkelen jeg vet jeg har lest et sted.

 

På ein standard einstasjonspresse med O-ramme er dia skrudd ned i toppen av ramma. Patrona kjem opp i dia frå undersida, og har ikkje meir spill i horisontalplanet enn det hylseholdaren gjer - i praksis ikkje så altfor mykje ofte. På ein Co-Ax er det eit spor som dia sklir inn i og som gjer at die og hylse blir styrt mot kvarandre. Hylsehaldaren på ein Co-Ax er tre plater som er fjørbelasta i horisontalplanet. Dette gjer hylsa horisontalt spill samstundes som hylsehaldaren framleis har solid grep. Hylsehaldaren er kjapp og enkel å stilla inn. Kombinerar du det horisontale spillet til dia og hylsehaldaren med ei match-kuleisettardie med lagra isetting får du raskt fine, konsentriske patronar.

 

Tennhettepressa på toppen er faktisk heilt brukbar, men det tok meg ikkje mange åra før eg fekk meg ein Lee tennhetteisettar med magasin. Skuldrane mine takka meg.

 

Mine røynsler:

 

For min del var faktisk Co-Ax-pressa den fyrste ladepressa eg fekk meg - kjøpte den når VJ-eigarane solgte ut materiellet i samband med at bladet gjekk inn (25-10 nevar 4get). Eg har framleis ikkje nokon annan einstasjonspresse. Saman med denne, Ladeboken, eit sett med Lyman fullpressingsdier, eit lett trimma Lee krutmål og ein Lyman manuell vekt lada eg ammunisjon til .260-en min som gav hjerteskjærande god presisjon med gode, billige matchkuler i 6,5 og MRP eller skyttarlagskrut. Eg tenkte fyrst at Lyman-settet skulle bli erstatta med eit halspressingssett når eg fekk tak på det, men presisjonen eg fekk ut av utstyret gjorde det unaudsamt. No tenkjer eg å få ein fres til .260 Ackley Improved frå PT&G, og berre få Lyman-diesettet frest ut samstundes til same dimensjon. Ville eg ha klart å lade like god ammo med ein Lee einstasjonspresse? Eg anar faktisk ikkje. Eg hadde nok truffe skiva og vel så det. Det kunne ha vore eit morosamt forsøk, sant å seia. Hypotesen blir at Co-Ax pressa gjer betre presisjon, fordi ein konsentrisk patron vil ha kula meir på linje med riflinga og gje mindre varians i samlingane.

Link to comment
Share on other sites

Der oppsummerte du pressa godt.

 

Jeg liker å slippe alskens innstillinger og skruing hver gang jeg skifter kaliber. Greit å slippe en håndfull hylseholdere... Her er det bare å smette dia på plass og starte..

 

Lee har aldri vært aktuelt for meg når det gjelder dier og presse. Du får laget partiene med det også, men hvorfor kompromisse på toleransene når du først skal bla opp.. ? Fordeler du merkostnaden på alle årene man lader er den latterlig liten, og resultatet vil være forskjellig, spesielt for oss som skyter på lengre hold. Det er mer moro når skytteren og ikke utstyret er begrensingen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lett igjennom en del gammel lektyre uten resultat, er det noen som husker i hvilket blad, evt nærmere angivelse av årstallet denne omtalen/ testen stod?

I Våpen (før det ble Våpenjournalen) nr 6/1980 hadde Svein Solli en kort omtale av daværende Bonanza Co-Ax, men jeg kan ikke helt befri meg fra en følelse av å ha lest en mer utførlig (norsk) artikkel om denne pressen ett eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...