Jump to content

Mil-Dot og forstørrelse


HK416

Recommended Posts

Hvordan finner jeg ut hvilken forstørrelse kikkertsiktet mitt skal stå på for å få riktig avlesning med mil-dot retikkel?? Har finlest instruksjonsheftet som fulgte med uten å finne noe ting ang. dette.

 

Jeg har en Zeiss Conquest 4.5-14x50

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er vel muligens forskjellig fra produsent til produsent. Men ser at 12x går igjen, hvertfall er det dette på min 6-24x bushnell, spesielt smart på denne, da det på 6x blir halvparten, og 24x dobbelte lengden... Men det er godt mulig at det på din bare er på full forstørrelse siden 14 er nærme 12 ...

 

på min er forresten 12-tallet merket godt...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har en Z.conquest 6,5-20X50 med mil-dot i 2.plan (ikke medforstørrende)

Sjekket mot et skivestativ satt opp på 100 m. Har avmerket på ene skivestativstolpen nøyaktig en meters merke med desimetere også.

Her korrosponderer retikkelet på 10 ganger forstørring (1 meter mellom endestolpene/ ti dot`er) og akkurat halvparten på 20X forstørring.

 

På min Z classic med tysk 4 retikkel i første plan, er det hele tiden 7 desimeter mellom endestolpene/ tykksolpene.

 

Det var min verifisering.

 

Lykke til

 

Mh

jarnt

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Passer meg glimrende det. (må bare merke om rattene mine fra MOA til MIL en gang det skulle falle meg inn. Var det ikke 14 moa i hvert 0,1 mil?)

 

Ellers spennende å høre hva HK416 finner ut av på sin 4,5-14x50. Post gjerne svaret når du har det.

 

Mh

jarnt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar.ble noen nye funderinger,men tror det er lettest for "cella" å gå for 7 mm :D

Men når en har MIL dot,og er skutt inn på 100 m, er da neste dot 200? Sikkert mange som himler med ævva,men som en bilkjører sa,,but but is not only only :lol: treng noe med liten skje :oops:

Link to comment
Share on other sites

På min 243 win (90 grs scenar/950 m/s)

 

blir det som følger

 

innskutt på 100 meter

 

1. mildot blir 290 meter

2. mildot bilr 420 meter

3. mildot blir 520 meter

4. mildot blir 615 meter

5. mildot blir 695 meter

 

Bruker PCB og setter 1 knepp som 100 mm på innstillingene, da får en MIL

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...