Jump to content

Fylle kolbe på Tikka T3 lite.


SteveG

Recommended Posts

Hei.

 

Har en tikke t3 lite i kaliber 6,5 som jeg synes er for lett i kolben samtidig som at den bråker en hel del. Er selvfølgelig en syntstokk.

 

Er det noen som har tips til stoff jeg kan fylle kolben med som øker vekten med en par-3 hundre gram.? Evt. hvor dette stoffet finnes.

 

Tenker litt i de banene som flytende gummi, lateks, osv.

Link to comment
Share on other sites

Lurt. :D

 

Tenkte på fugeskum men antok at dette ikke gjorde rare utslaget på vekten. Men selvfølgelig går det an å legge inn vekt slik du beskriver.

 

Noen som evt vet om det er samme torx størrelse på kolbekappa på tikkaen som til stokkfestet? Prøvde å skru av denne men fikk ikke tak. Umulig å se inn i det trange hullet.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil ikke skum innfri vektkravet ditt, men jeg kan se for meg at en tube eller to med Tec-7 vil være mulig.

Er du litt handy, så får du fordelt Tec-7 så det blir riktig ballansemessig.

 

Fyll resten med skum som ekspanderer lite (Aner ikke hva det er, lite peil på skum foruten at hanskerådet som står på boksen: FØLG DET!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gav blaffen og brukte biltemas skum til 49kr (spray), det ekspanderer rolig men trenger å stå ganske lenge før det er herdet gjennom (første jeg gjorde her om dagen med min nye Savage, var å skru den i filler, og fylle stokken).

 

Vektmessig kan jeg ikke si at jeg merker noe særlig til skummet (men 4.5-18x56 Falcon Menance siktet som ble smekket på toppen er definitivt noe jeg merker, må byttes til noe lett noe). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn ca 400 gram hagl i en Rem XCRII i 300 Win Mag. Dette er en Polymerstokk så det skulle vel gå bra i T3 Lite også. Jeg balanserte rifla ved å blande inn halvparten av haglene med epoxy og legge det i forskjeftet og resten i kolben ved hjelp av byggskum. Det ble en del varmgang i stokken når epoxien herdet, så jeg foreslår å fylle litt av gangen og la det herde ferdig før neste fylling. Ikke bland mer enn det en skal bruke per fylling, prøv med max 30gram ferdig epoxy per gang. Mulig det kreves noe forbehandling av plasten for å få epoxien til å sitte, normalt så hefter epoxy dårlig til en del typer termoplast. jeg har fått det til, men tiden vil vise hvor holdbart det blir. Prøvde Tec 7 også på en testflate, det hang like dårlig som epoxy og byggskum uten forbehandling.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...