Jump to content

45 villkatt, synspunkter og tanker..


Ole_Netland

Recommended Posts

som overskriften sier går jeg og klør meg i hodet ang en 45 kaliber vildkatt.

 

Kort om hva jeg tenker.

-skal bruke .452 håndvåpen kuler

-må passe i et "normalt sluttstykke" dvs 308, 6,5x55 etc

-kan ikke være "rabbatert rim" pga skal gå i ei muffe hvor der ikke vil vært nok gods, dvs 458 socom utgår desverre.

 

kan jo ta den enkle versjonen å gå for en 45winmag som opprinnelig var plane, men så kommer tankene, har jo mer plass i låsekassa, og da med et par bilder av 308idiot hylser i bakhodet så begynner kverna å gå, med en hylse på rundt 50mm vil enn kunne få mer fart på kula, men samtidig ikke ha større hylsevolum enn at det går å lade sub.

 

Har kikket litt på div målsatte tegninger av patroner og ser at om enn bruker 45-70 goverment brotsj og brotsjer til en hylselengde på feks 50mm, for så å forme om 30-06 hylser så burde det ikke være helt på feil jorde. eneste jeg ser som er på veldig feil jorde er at selv her blir det litt "rabatert rim", men vil det la seg gå å skyteforme så langt nede på hylsa? har ikke finmålt på hvordan det vil bli, pr nå helt i begynner stadiet.

 

ved å bruke en 308 idiot som utgangspunkt er enn sånt sett i det samme som 45winmag, den må kammre på munningen og i så måte må enn passe godt på hylselengden.

 

Dersom enn går for å bruke en 45-70 gov brotsj til å lage ett litt kort kammer så vil jo diesett kunne lages på samme måte, ved å korte inn litt på diene.

 

hvorfor 452 fremfor 458? jo fordi jeg har tilgang på et emne, og fordi jeg vil ha tilgang på "fabrikk kuler" som ekspanderer i sub, feks hornady XTP....

 

tanker om hvilken demper som egner seg best kan vi ta siden, nå er det utforming av kammeret som står på programmet...

Link to comment
Share on other sites

Ei .284 Win-hylse har litt "rabatt" so den er feit nok til å ta kuler i .452, men korleis headspacinga og skyteforminga vil gå er eg alldeles ikkje sikker på. Det kjem nok dessuten ein del an på den endelege patronforma. Å bruke brotsj for 45-70 høyres ut som ei halvhjerta løsning, om ein først skal gjere noko slik er det dessuten meir sexy med damer som har skuldre og hals. Men det er mi meining.

 

Eg har leika litt med tanken om ei feit kule i ei nedkorta .284-hylse sjølv, fordi eg kunne tenkt meg noko litt grøvre, og særare, i mi ega børse utan å opne eller bytte sluttstykket. Eg tenkte dog meir på kuler i området .366-.375-.416 for å få ei markert skulder og ei litt meir "normal" patron.

Link to comment
Share on other sites

.458SOCOM lading, ladningar og erfaringar

 

I denne tråden står det litt om villkatten .45 i nedkortet .284 hylse. Det er er 450 Bushmaster i praksis.

 

Så kort og feit patron som .45 win fikk jeg mateproblemer og la prosjektet på hylla. Dette var under forsøksstadiet i en remington 7. Som enkelstskudd ville det funket. Gikk ikke til skrittet å bygge om magasin da den skulle fungere i skifteløsning med andre piper.

 

Bokmerker denne tråden og forventer postering av valgt løsning og hvordan det går. Har vært på utkikk etter tilsvarende selv.

 

Hvordan går det forresten med din .308x1,5"?

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli erklært komplett gledesdreper...

 

Svaret på disse spørsmålene:

-skal bruke .452 håndvåpen kuler

-må passe i et "normalt sluttstykke" dvs 308, 6,5x55 etc

-kan ikke være "rabbatert rim" pga skal gå i ei muffe hvor der ikke vil vært nok gods, dvs 458 socom utgår desverre.

 

Eksisterer jo på markedet allerede i dag....kaliber .45 ACP :wink:

 

Men siden du vil ha noe villkatt-aktig så må du kanskje heller basere deg på 6,5x55 og se hvor mye av de 55 mm. som kan utvides.

Bare en tanke som surret i hodet da 6,5x55 er en liten tanke "tjukkere" i diameteren enn de andre du nevnte.

Ikke sikkert du klarer å få noen kon på hylsa med den heller, så det vil vel være en fordel å ha litt gods i halsen som den kan kamre på?

Link to comment
Share on other sites

Ole,

 

Jeg har også tenkt i slike baner, og her et par av de tankene:

- du kan kanskje få .452" kuler ned i ei avkortet .308 hylse. Den er .471" på det tykkeste, og det gir <0.01" til hylse, og ca. 50% tynnere hylsehals enn i .308Win, og litt tynnere enn .223Rem, og det er om den er helt sylindrisk...

- Velger du .284Win hylsa som basis, den er lett tilgjengelig, fås i Lapua, og er .500" utvendig men har samme .473" rim som .308 og alt annet omtrent, fast forward, og du har en .450 Bushmaster, som attpå til i sin originale form bruker .452" kuler -

 

Den digre 458SOCOM hylsa har samme rim, .473", men er hele .535" utenpå

 

Spørsmålet blir da om du kan ha .500" som hylsediameter i muffa, eller om det blir for mye - .029" (0,7mm) er forskjellen. Skal du opp på 458SOCOM, så er det 0.062" (1.6mm) større enn enden på 308 hylsa. Det må noen andre svare på, men patronen fins, brotsjer er til salgs, og alt er vel..

.45ACP er jo mulig, men da sitter du der med lette kuler, og med en rim som er ustandard i rifla (.480") Fins det forresten tunge kuler i .452"?, og hva er riflestigningen i løpet ditt?

 

En fordel om du kan stable .452 kulene ned i ei avkorta .308hylse er jo at du kan bruke magasinet. .50" tjukke patroner går ikke ned i et Sauermagasin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

248 hylsa er kanskje ikke den dummeste å bruke nei, har ikke sett så hardt på denne selv om jeg har tenkt fort på den, med tenkte at den hadde samme diameter som 458socom, noe jeg nå ser den ikke har.

 

45 acp er nevnt, men 45 winmag er jo sånt sett et bedre alternativ, den passer rett i sauer sluttstykket og den har litt mer plass til krutt. Har kikket på 45acp i QL og ser at jeg ikke får den farten jeg ønsker med ønsket kulevekt.

 

Dette løpet er tiltenkt å skyte sub, så har ikke behov for så veldig til fart.

 

Jepp, denne skal i en sauer.

 

ang magasin så er det pr nå ikke ett tema da jeg går ut fra at nesten uansett hva jeg gjør med 45kaliber i et sauer magasin så kommer det til å mate som en dass..

 

Men 450 marlin er kanskje ikke det dummeste nei... en årsak til å ville "villkatte" litt er tilgang på hylser, derfor en tanke om å kunne bygge på ei hylse som er kurant å få tak på.

Link to comment
Share on other sites

Ole, ole, ole, ole.

Nei, nei, nei, nei.

 

Du kan like godt hoppe rett i det.

Med dine enorme interesser for våpen og alt som smeller er det bare å kjøpe inn ei prosjektkasse, gjerne remington. En helt ny verden av muligheter vil åpne seg for deg.

Med ei slik kasse kan du mekke og fikkle i det uendelige og enda få det til å funke slik nogen lunde, slik er det vel ikke med saueren :wink:

 

Som du sikkert har lest av min håpløse søken etter den ultimate 458.

460 S&W, 450 Bushmaster, 454 Casull har vært innom prosjektene.

Jeg fikk bygd en 450 marlin, solgte denne (angrer som en hund) og fikk bygd en 458 socom, solgte denne (angrer som to hunder)og fikk bygd en 358 Win (selges aldri) og nå fikk jeg beskjed i dag om at lakkeringen var ferdig på ny 450 marlin og at denne sendes til meg i morgen (Rafdal er gutten sin det :mrgreen: )

Denne 450`en får min signatur gravert, jeg er da helt sikret mot tvangstanker om salg og idiotiske avgjørelser i tvilsom sinnstilstand (håper jeg)

 

Som etterbrenner har poengtert mange ganger så blir kreasjoner som krever for mye fikling med hylser ofte skuffende og lite brukt.

 

Hadde jeg vært det så hadde jeg tatt kostnaden med prosjektkasse ASAP. Modd til magnumbolt i denne og vips så kan du velge og vrake i stuttfeite hylser som leverer varene hver gang. Sub i dag er litt kjedelig i morgen. Har du derimot bygd deg ei rifle som holder kravet til rådyr i sub og storvilt i Max, da blir bruksområdet et helt annet.

 

Trenger du socomhylser kan jeg sende deg noen, ladd også.

MEN da slenger jeg med en 450 marlinsigar slik at du tar poenget :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...