Jump to content

Utstillingstur og sporsuksess :)


jaktlykke

Recommended Posts

Det går fremdeles trill rundt i hodet mitt - på lørdag/søndag kjørte jeg vel rundt 140 mil Stockholm - Gävle - Sveio :shock: Og det "bare" for å gå en sporprøve... jeg er ikke tam er det noen som hevder :roll:

 

Men altså: vi har i løpet av en uke kjørt 325 mil og deltatt på 4 utstillinger i Danmark og Sverige og 1 sporkonkurranse i Sverige.

 

Uka før Danmark så begynner Amigo å miste pelsen - bad timing kan man trygt si. Da vi kom inn på utstillingsområdet turde jeg ikke ta i bikkja av frykt for at hunden skulle ramle fra hverandre og resultatet ble jo deretter - han røyk rett ut.

Det er nye bedømmingsregler internasjonalt og han fikk det som heter "Good".

 

Good vil si:

"To be awarded to dogs which meet the requirements of the breed standard but which display less significant confirmation-related faults. Blue ribbon".

 

utstillingsturneiskandinc7.jpg

Dommeren tar på bikkja og pelsen spretter av bokstavelig talt

 

utstillingsturneiskandimt8.jpg

Jeg er en smuuuule skeptisk her

 

Vel hjemme på hotellet er det like greit å bare begynne å gre av resten av dritten, for nå ligner han mest av alt en piasavakost med fire bein.

 

utstillingsturneiskandivw8.jpg

Skjønner godt dommer`n jeg :wink:

 

Men jeg så jo de som var styggere enn Amigo på utstillingen da (visste ikke at det var tillatt å stille gremlins jeg :roll: ):

utstillingsturneiskandicd7.jpg

 

Så bar det avgårde til Sverige og første utstilling (SKF`s World Continental Gun Dog Show) der var på Tullgarns Slott som ligger 10 mil utenfor Stockholm i idylliske omgivelser.

utstillingsturneiskandimx8.jpg

 

utstillingsturneiskandicv3.jpg

 

Det var strålende vær og haugevis av gruppe 7 hunder - og 29 av dem var stabijer. Bare det å se så mange på et brett var utrolig!

Det gikk mye bedre denne gangen; dommeren likte Amigo og gav ham Excellent og han ble nr. 2 i championklassen. Pelsen ble bemerket til å være "lite orolig pelskvalitet".

 

Excellent vil si:

"Must only be awarded to a dog which clearly meets the requirements of the breed standard, and which is presented in excellent condition, demonstrates a harmonious, well-balanced temperament, is of exceptional quality and shows itself in an exceptional manner. Pink ribbon".

 

utstillingsturneiskandifq1.jpg

 

Neste dag var det World Stabyhoun Specialty på samme sted - det var med 48 stabijer.

 

1utstillingsturneiskandmr5.jpg

Her ser det ut for at Amigo har funnet ut at han er fuglehund??? Han nekta å sette ned foten og jeg trodde han hadde skada seg - helt til jeg tok tak i bakfoten og løfta den. Da ble han nødt for å plante beinet i bakken :)

 

Amigo fikk en strålende kritikk - men pga av at han har trangt bitt / er på grensen til tangbitt så fikk han nok en gang "Good". Dommeren skreiv i kritikken at han var lei seg for at bittet var slik - ellers hadde han fått nok en excellent og vunnet. Noen dommere bryr seg om små detaljer - andre ser mer på funksjonalitet og bevegelser. Ei av tispene røyk også ut med blått fordi snuten var bittelitt for kort...

 

utstillingsturneiskandinn5.jpg

 

2 utstillinger unnagjort og nå var det klart for World Dog Show i Stocholm med vannvittig mange hunder. Aner ikke hvor mange - men katalogen for lørdagen var på over 300 tettpakka sider :shock: Her var det med 54 stabijer.

 

utstillingsturneiskandiwo2.jpg

Amigo får nok engang Excellent og blir nr. 3 i championklassen. Denne dommeren skriver " good bite" og at pelsen ikke er helt optimal.

 

utstillingsturneiskandinn7.jpg

Må jo vise de pene rosettene!

 

Puh! Da er vi endelig ferdige med alt som heter utstillinger. Amigo har bare dekkhår igjen på rumpa, og det kjennes ut som om å ta på en skurekost... og det ligger hår overalt etter ham. Godt det er lenge til neste gang!

 

Jeg blir værende på utstillingsområdet og ser på alt fra freestyleoppvisning til tollens narkotikasøk med hund. Vanvittig mye å se og oppleve; jeg har tatt sykt mye bilder og filmet som en annen Spielberg :roll:

 

Men når klokka drar seg mot 14.00 forlater jeg Stockholm og setter kursen nordover mot Gävle. For jeg har jo meldt meg på en sporprøve kan du skjønne når jeg først er i siget liksom... og håpet er jo å klare en førstepremie slik at det kan bli et championat av det.

Vi bruker goood tid på veien dit for det er "bare" 20 mil å kjøre og det tar jo bare et par timer. Og vi skal ikke være på plass før 20.00 om kvelden.

 

Her nytter ikke GPS lenger - det er bare veier uten navn for vi skal laaaangt uti skogen til et lite torp som ligger bakom en diger haug med spon som mannen i telefonen sier til meg da jeg ringer for å bli guida. Men jeg finner da fram, og det er en haug med folk som skal delta. 31 hunder for å være eksakt, og jeg ser for meg en sporkonkurranse som ikke er ferdig før neste morning, for jeg er vant til få dommere som skal gå med mange hunder. Men neida; her er det 10 spretne dommere som har 3 hunder hver, og dermed blir hele konkurransen avvikla på 1 1/2 time! Imponerende logistikk må jeg si - alt var gjort klart på forhånd så det var bare å rope opp de som skulle gå for hvilken dommer og deretter komme seg ut i skogen.

 

Her er det slepespor, återgång, skudd og tidsbegrensinger. Ja og så var det jo relativt mørkt da... Veldig spennende må jeg si, for de dømmer på andre kriterier enn jeg er vant til. F.eks så er 5 minutter med tapsarbeid nok til å havne ned en premiegrad. Og du har maks 45 minutter på deg - prøven avbrytes uansett dersom tidsfristen overskrides. Det MÅ også være minst 5 m mellom deg og hunden og hunden SKAL markere sporslutten. En annen ting som er annerledes er at du får resultatet og gjennomgang av sporet med en gang du er ferdig.

Sporene er jo like som våre med momentene, men de er nokså firkanta bokstavelig talt - nesten snorbeint. Ikke som her hjemme der det går i hytt og vær etter terrenget.

Det var både bjørn og elg i skogsområdet og jeg fant digre avtrykk etter elgen. Spennende!

 

I alle fall - jeg var jo litt spent på hvordan Amigo kom til å takle sporet etter å ha vært oppe siden 05.00 og på utstilling halve dagen og på kjøretur over 20 mil - i tillegg til at han sikkert var dønn sliten etter en hektisk uke vandrende på asfalt stort sett.

 

Men jeg satte ham på sporet og han gikk som ei klokke. Alf fungerte og han nådde sporslutt etter 14 minutter. Han fikk 5 p på sporevne (6 er maks) og 6 p på arbeidstempo (6 er maks). Dommeren sa det var en meget dyktig hund og han fikk høyeste karakter for tempoet sitt. Det holdt til en klar 1 premie.

 

Dermed er han blitt svensk viltsporchampion!! Hans fulle navn er nå N S VCH N UCH Næssgården`s Always Action Ahead :mrgreen:

 

Han er da den første (og eneste) norskfødte stabijhoun med både norsk og svensk viltsporchampionat. Ikke dårlig det vel!

 

Vel tilbake på torpet var det spritlotteri og hamburgerspising - jeg fikk i meg litt mat før jeg takket for meg og satte snuten hjemover til Norge. Da var klokka nærmere 00.30 og jeg fant meg en avsidesliggende stikkvei i 04-tida og sov et par-tre timer før jeg kjørte videre.

Når jeg kom til Bø i Telemark så stakk jeg innom Petit samtidig som hun fikk tilbake utstillingsteltet som hun var så snill å låne bort til meg :P Bare så synd at jeg skulle på jobb mandags morgen - ellers hadde vi vel sittet og preika hund helt til nå tenker jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye Jaktlykke! Dette er helt klart velfortjent etter all innsatsen du har lagt ned i form av trening og godt hundehold. En fin beskrivelse av turen gir også så mye mye mer enn bare å høre resultater fra andre.

Well Done! :D

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg vennen..... :D

 

De hjerteligste gratulasjoner til deg og Go'gutten Amigo. 8)

 

Dette har dere to virkelig fortjent, jeg er enomt glad på deres vegne. Dette kommer ikke av seg selv, det er hevet over en hver tivil :wink:

 

Tussa(og Dina også da sef.) sender mange klemmer til dere begge..... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Stabyhounden på fuglejakt? Tar den stand?

Det er en kontinental stående fuglehund - og de kontinentale rasene er kjent for å være mer allround jakthunder enn de britiske. Dvs. de brukes på bl.a hårvilt, fugl og ettersøk.

 

Stabijen vil jeg si er feilplassert i gruppe 7. Den ligner mer en gruppe 8 hund med sin apporteringsevne og vannglede og sporingsegenskaper. Jeg vet ikke om noen som bruker sine hunder på fugl - og det er vel ganske betegnende når ingen stabijer stiller på fuglehundprøver. Det ligger ikke nok instinkter i dem på fugl tror jeg. Men å få en glimrende vannapportør f.eks er nok en lek - de er som skapt for det :)

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer så mye igjen med SVCH og flotte resultater på uts tuneringen din :D .

Det var kjempekoselig at du rakk innom her på veien hjem, Amigo er skikkelig fin. Margit begynte å tenke ny rase for rednings hund hmmmmmmmmmm :P

Synd vi ikke hadde mer tid, men vi må bare ta det en annene gang. Håper du kan få til en tur til høsten, jakte litt på dagtid og prate hund/jakt på kvelden :lol:

PS, hadde vare opptelling på valpene når du reiste, var redd det ville manglet en :P

Klem, M

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer igjen jaktlykke. Jeg er dypt imponert og veldig stolt av deg og Amigo. Tenk, den lille rabagasten har blitt stor gutt *sukk*. Det krever gode egenskaper og mye trening for å få slike resultater, spesielt med tanke på utfordringer som lange reiser, mange krevende konkurranser og ikke minst at dyret går i oppløsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...