Jump to content

Jaktfeltskyting


Blinkskytter

Recommended Posts

Jeg er en nybegynner som har tenkt å begynne med jaktfeltskyting. Jeg har ikke rifle i dag,men vil ha ei god rifle når jeg først legger ut penger på dette. Jeg har bestemt meg for cal 6,5x55SE.

Jeg har også delvis bestemt meg for en GRS-stokk(Grodås).Der er det to typer som er av interesse,jakfeltstokken og jaktstokken.Men det jeg lurer på er om desse stokkene er godkjente til Jegerskytter klassen?? Som dere ser her i teksten så har eg ikke peiling på reglene.

 

Ser også det er mange som skryter over cal.6,5-284 på langholdsskyting da dette kaliberet er god til presisjonsskyting.

Hadde dette vert eit alternativ cal. til jaktfeltskyting?

 

Det hadde vert fint og fått litt hjelp om dette fra noen som har erfaring med GRS-stokkene og de nevnte kalibrene.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en nybegynner som har tenkt å begynne med jaktfeltskyting. Jeg har bestemt meg for cal 6,5x55SE.

Lurt. Presist, billig og veldig bra utvalg i ferdigladet, billige komponenter for lading. Lite rekyl. Knallkaliber også på jakt.

 

Jeg har også delvis bestemt meg for en GRS-stokk(Grodås).Der er det to typer som er av interesse,jakfeltstokken og jaktstokken.Men det jeg lurer på er om desse stokkene er godkjente til Jegerskytter klassen?? Som dere ser her i teksten så har eg ikke peiling på reglene.

Ja, de er godkjent. Eneste utfordring kan være totalvekten på riflen ettersom den må være under 5kg; dersom du velger en tung rifle og monterer tung GRS og tungt sikte runder du fort 5kg, spesielt om du også vil ha demper. Jeg må drope demper på JF med min sauer 202 med GRS grunnet vekt (og det med kort pipe på 55ish cm). Men det er fint mulig å få til; det er bare å sette opp regnestykket på vekt før du bestiller rifle slik at du er sikker på å klare det.

 

Ser også det er mange som skryter over cal.6,5-284 på langholdsskyting da dette kaliberet er god til presisjonsskyting. Hadde dette vert eit alternativ cal. til jaktfeltskyting?

I praksis, for en nybegynner, nei (min mening). På jaktfelt har du 100% kontroll på avstand, bare å stille inn siktet korrekt i høyde. Forskjellen i vindavdrift er ikke alverden på disse avstander, og denne fordelen spises fort opp av økt rekyl. Samtidig MÅ du lade selv om du skal skyte 6,5x284, ellers blir det dyrt. Om du vil ha noe enda bedre til JF tror jeg mer på custom 223 med stor riflestigning og tunge kule rmed lav bc; men igjen - for en begynner: glem det.

Link to comment
Share on other sites

Pistolgreppet er likt. Forskjeftet er tynnere på jaktstokken slik at forstokk og pistolgrepp føles mer likt på jaktfeltstokken. Har selv jaktfeltmodellen og ville nok valgt den igjen til banebruk selv om jeg snart tenkte skaffe en jaktstokk til en annen rifle som mest skal brukes på jakt.

 

Sjekk evt GRS på Facebook om du er registrert der, de har lagt ut masse bra bilder på de ulike produkter der.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket våpesystem ville du gått for på en av desse stokkene?

Blir veldig smak og behag dette, det aller meste duger. Om du har råd ville jeg sett på enten Sauer eller Schultz & Larsen pga avtrekk, sluttstykkegang etc. så lenge du tenker jaktfelt, men alt fra Tikka T3 og "oppover" fungerer fint. Sjekk hva de ulike systemene veier også, eks Sauer 202 med stålkasse er ganske tung slik at vektgrensa i jegerklassen fort blir relevant, mange andre er lettere.

 

Et annet tips er jo å se på noe av det som selges brukt, er feks en eller annen på Kammeret som selger en T3 Sporter som sikkert er fin og klar til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for svar. Jeg har vurdert Tikka T-3 sporter.....men er blitt frarådet dette av en kjenning som ikke liker forskjeftet.Han mener det er for mye vekt i frontskjeftet,som går ut over skyting på ståenes.

 

Trur eg har funnet våpensystem. Ser Howa kan levere det i 3 forsjellige vektklasser.Det er japansk....så jeg får ringe litt rundt i morgen og høre hva vekta er på det forskjellige systemene.

Takker for nyttig informasjon :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Vet du om det er nevneverdige vekt forskjeller på Jaktfeltstokken og Jaktstokken til GRS? Finner ikke noe info om dette på hjemmesiden deres.

Hvilket våpesystem ville du gått for på en av desse stokkene?

 

GRS sier på sine Facebook-sider at Jaktstokken er 100gram lettere enn Jaktfeltstokken. Om vekt blir problem, er KKC enda lettere igjen.

 

Driver litt jaktfelt selv, og bruker en Tikka T3 med KKC-stokk. Vekt med demper og kikkert på 4,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

kupper denne tråden litt har bare skutt jaktfelt en gang for noen år siden. mener minste avstand var ca 35 m og største var 200m. hvordan gjør dere det da med hensyn til innskytingsavstand, skytes det inn noen cm over på 100 m som med jakt eller skrur dere på siktet på de forskjellige avstandene. Rifla mi er forøvrig i 6,5x55 og jeg foretrekker å gjøre det så enkelt som mulig ser for meg at en fort kan gå i surr dersom jeg skal til å skru opp og ned men ønsker å høre hva andre gjør. er det noen som bruker demper på jaktfelt her på en måte er det jo greit men hvet ikke om det går på så mange skot pga mirage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrur oftest på siktet, men ser mange som skyter for ren trening og moro som bare holder litt over og under, noen ifht tabell og noen mer på slumpen. Avhenger mye av ambisjonsnivå (og kikkertsikte) hva som er greiest. Med mindre du virkelig skyter for å konkurrere eller også er innstilt på å måle avstand/skru sikte på jakt kan det sikkert være like greit å trene litt på øyemål/overhold.

 

Skal du skyte 100% for konkurransens skyld er det like greit å skaffe seg sikte med utvendige tårn og lage klikktabell først som sist tror jeg.

 

På vinteren/tidlig vår klarer jeg fem skudd med 6,5x55 før mirage blir et problem, på sommeren i varmen går ikke det. Fort gjort å fikse, miragebånd, dempertrekk eller en billig jallaløsning som f.eks. en halv colaflaske med dobbelsidig tape oppå demperen fikser dette fint.

Link to comment
Share on other sites

Hei og hopp - jaktfeltskyting er GØY så velkommen i klubben :-)

 

Har etterhvert brukt betydelig med tid, penger og tankevirksomhet på akkurat dette så kan prøve å bidra litt.

 

6,5x55 er mest brukt og er i særstilling her hjemme. Personlig er jeg nok ikke helt enig i valget da min superrigg idag ville blitt i 223. Mindre rekyl gir mindre treffpunktsforskjeller om du er litt sløv med rekylopptaket eller har litt ulikt grep i de forskjellige stillingene.

 

Demper er ett pluss - men ikke noe must i de letteste kaliberne

 

Vekt på riggen er også litt individuelt, men felles for alle gode JF rigger er at de har godt med vekt i løpet i det minste framover på riggen. All vekt på framsiden av din venstre hånd er vekkt som bidrar til å stabilisere våpenet. Kraft x arm er noe en skal tenke på. Balansen i riggen må/bør tilpasses din svakeste stilling. En skikkelig god sittende rigg er tung framover, men dette er mer fysisk krevende i stående og spesielt i liggende stilling. Mange av oss dropper derfor liggende og skyter sittende isteden og er på "tarsan" verksted og flytter skrapjern for å øke styrken i overkroppen for bedre stående stilling.

 

Deretter er det bare å få seg en dot kikkert, ei rifle med skikkelig avtrekk og en stokk som passer

Link to comment
Share on other sites

...mener minste avstand var ca 35 m og største var 200m. hvordan gjør dere det da med hensyn til innskytingsavstand, skytes det inn noen cm over på 100 m som med jakt eller skrur dere på siktet på de forskjellige avstandene.

Jeg skyter med 6,5 x 55 og er innskutt i senter på 100m. Jeg vet hvordan kulebanen på mine kuler er ut mot 200 m og skrur deretter. Skrur likt på kort hold (<30 m) og langt hold (200 m). Da er det bare å holde midt i!

Link to comment
Share on other sites

balangse i våpenet og et godt avtrekk som idar sier er veldig viktig for at du får flyt i skytinga.di fleste sliter med vekta i jegerklassa om du skal ha sporterstokk og ei tykk match pipe oppi.ville valgt lettest mulig optikk på toppen,men bra optikk selvsagt og med et retikkel som du kan fokusere godt med.kaliber er selvsagt lettvint med 6,5-55 bruker selv det nå,men har da både 6nbr og 260rem -7-08rem som jeg har brukt.sitter som regel alt om en klare og holde hodet kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det går greit at jeg låner denne tråden litt.

 

Jeg er i ferd med å sette sammen en rifle til jaktfelt, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hva slags kikkert jeg skal gå for. Slik jeg ser det er det vel ikke nødvendig å betale i dyre dommer for å få en veldig lyssterk kikkert, men det virker jo som om det kan være en fordel med en kikkert som er av mekanisk god kvalitet/ "repeterbar". Videre hadde det jo vært kjekt med en kikkert som kan innskytes og "nullstilles" på denne avstanden slik som Night Force sine kikkerter med "Zero Stop".

 

Er det noen som har gode forslag -og hva bruker dere selv?

Link to comment
Share on other sites

Zero stop på jaktfelt er ikke nødvendig da man aldri skrur flere runder på tårnet.Det er da lett å skru tilbake uten dette. Jeg merker høydetårnet med tape så ser jeg med en gang om jeg er tilbake på 0, eller ikke.

 

Alle kikkerter som er klikkfaste og som har brukbar optikk i dagslys er bra nok på jakttfelt. Paralaksejustering betyr også litt, men mest om man skyter på høy forstørring slik som i Sporter. Det hender det er korte avstander på 20-30m og da er det greit å få skarpstilt også på denne avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det vel ikke nødvendig å betale i dyre dommer for å få en veldig lyssterk kikkert, men det virker jo som om det kan være en fordel med en kikkert som er av mekanisk god kvalitet/ "repeterbar".

Det vil jeg si er en korrekt vurdering, jaktfeltstevner skytes i dagslys. Men jeg synes det gir klare fordeler å bruke en optisk god kikkert, da i den forstand at den er klar og skarpttegnende og gir god kontrast i bildet. Dette gjør at du lettere ser soneinndelingen på skivene, og, hvis kikkerten er god nok, kulehullene. Jeg bruker samme rifle og sikte til både jakt og jaktfelt og har derfor en lyssterk kikkert, en Swarovski PV 3-12x50. Med den ser jeg kulehullene fra .223 på 200m såfremt det ikke er ekstremt vanskelige lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg maser litt til :)

Da gjekk første planen min i vask pga vekt. Planen var GRS-jaktfeltstokk med Howa varmint pipe 57cm.Den blei for tung med kikkert og demper.

Da er spørsmålet skal jeg gå for ei normal pipe med letter vekt....eller skal jeg gå for en lettere stokk? Blir vanskeligt dette :) for jeg liker det jeg ser av GRS-stokken...spes.pistolgrepet som gjør at håndleddet er mer i rett stilling og som jeg tror gjør at det blir eit mer avslappet og mykt avtrekk.

:) det er sikkert mange som tenker nå at undertegnede(nybegynneren) tar vann over hodet nå. Men skal jeg ha noe,så skal det være skikklig bra.

Og eg haller mer over på cal.223 nå.

Link to comment
Share on other sites

Sånn fort og gæli etter å ha lest gjennom tråden:

 

Vekt på våpen:

Det første du bør ta stilling til er om du vil skyte i jeger- eller sporterklassen. I jegerklassen er det maxvekt 5 kg og max kikkertforstørrelse 12x. Samtidig har du ikke lov til å bruke skytterklær.

I sporterklassen er det fritt utstyr, og du slipper her å ta hensyn til vekt på våpen.

Om du tenker å satse på dette, er det en grei sjans for at du før eller senere havner i sporterklassen. Sånn sett vil jeg anbefale deg å gå for et skjefte og våpensystem som også er tilrettelagt for at du kan tilpasse deg sporterklassen også. Det samme gjelder kikkert.

 

Kaliber:

6,5x55 er suverent! Du har lett tilgang og rimeligere ammunisjon, som allerede er nevnt. Det som også er en tanke å ta med seg, er at dette er et kaliber de aller fleste bruker (noe det sjølsagt er en grunn til), og da finnes det også muligheter for å låne ammo den gangen du kommer i en situasjon der noe skjærer seg, eller du kommer i mer omskyting enn du har ammo til. Jeg ville heller skjøti ei omskyting med ammo som kanskje ikke gikk eksakt som min egen, enn å ikke fått skjøti omskytinga fordi jeg ikke hadde igjen ammo ;)

.223 er et knakande fint kaliber. Men opplevd mange skyttere som har blitt "blåst av banen" når man får trekk over en sjø ol. på 200 meter. Sure poeng å tape!

 

Sauer 200str:

Det går kjempefint an å skyte jaktfelt med 200 str. Dette har jeg selv gjort siden 2002, og jeg kommer ikke til å bytte, for å si det sånn... Jo visst er vi flinke til å prate godt om det vi trives med sjøl, men jeg må skryte godt av sauer'n :)) Der er det også god tilgang på deler til veldig greie priser - samtidig at det finnes hjelp å få dersom noe skulle skje med våpenet ditt i konkurranse osv. Etter en hard runde med kyssesyke var jeg så svak at jeg ikke klarte holde børsa oppe med den tykke pipa mi. Da fikk jeg lånt et tynt og lett løp på bygda, og med denne gikk den i jegerklassa - og da var vektkravet 4,5 kg... Personlig skjønner jeg egentlig ikke at folk ikke velger denne løsningen oftere i jegerklassen også...

En annen ting er at dette er et fult ut populært våpen, og prisene holder seg utrolig godt. Så om du skulle ombestemme deg en gang - om det er om et år eller 10, så får du igjen det aller meste av penga dine.

 

Innskyting:

Tror de aller aller fleste skyter inn på 100 meter. Sjøl lager jeg meg en skrutabell, og prøveskyter på forskjellige avstander. Fått uendelig mange spørsmål om hvor mye andre skal skru når vi er på stevner, men dette kommer jo fullstendig an på ladning, løpslengde, høgde på montasje, kikkert osv... Anbefaler her å prøveskyte på forskjellige avstander - da får du også en opplevelse av hvordan skuddene sitter på forskjellige avstander. Er vel nok av dem som har brent seg på å skru feil vei på 30 meter ;-))

Link to comment
Share on other sites

GRS-stokkene er flotte og ergonomisk svært bra, men de er tunge. Jeg vil vel kanskje også helle til den oppfatningen at hvis du er helt fersk på jaktfelt kan det være en ide å begynne med en rifle i standardutførelse og så bygge om/supplere med utstyr etter hvert som du får følingen med skyteformen og hvordan du vil ha ting. Det finnes ingen fasitsvar, alle er forskjellige og må finne sine egne løsninger. Så noen tips i stikkordsform fra min side:

- Finn deg en rifle du liker og føler deg vel med.

- Skjeftet, enten du bruker det originale eller bytter, må falle godt på plass og passe deg i alle de aktuelle skytestillingene.

- Balansen i våpenet er i aller høyeste grad en personlig smakssak. Det står anbefalt over å gå for et fortungt våpen, og mange liker dette. Selv fortrekker jeg en mer nøytral balanse, og konkurrerer i jegerklassen med en Steyr Scout.

- Tungt løp er ikke noe must, men er en enkel måte å få tyngdepunktet fremover på. Viktigst er at våpenet er beddet og har godt frilagt løp slik at du ikke får spredning ved varmskyting.

- Demper på et konkurransevåpen ser jeg lite poeng med, men dette er en smakssak. Som jeg ser det gir den en stor ulempe i form av mer mirage, men der er som flere påpeker over måter å håndtere dette på. En demper gir også en forskyvning av tyngdepunktet fremover, og den gir mindre følt rekyl.

- Kalibervalg, 6,5x55 er det mest brukte, og om du velger den eller .223, så fungerer begge to svært godt. Rekyl i en .223 er ubetydelig. Jeg skyter med .223. 6,5-284 som du nevnte innledningsvis har ingenting for seg på jaktfelt, da holdene ikke er over 200m. Den gir deg ingenting som du ikke får i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere er mest problemer med? Avdrift på cal.223 eller rekyl forstyrrelser på 6,5x55?

Bør kanskje nevne mine skytterferdigheter....så dere ikke tror at jeg er helt grønn på skyting :) Jeg har skutt en god del med cal. 22lr og klarer i 80% av tilfellene og sette 5 skudd i ei fyrstikkeske på 45m(knestående). Men har aldri vert med i noen konkurranse der nervene spiller en stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hverken 6,5x55 eller .223 har uhåndterlig rekyl, og rekylbeherskelse er kun en treningssak.

.223 har større vindavdrift, men jeg kan ikke si jeg opplever det som noe problem. Kan da tilføye at jeg i hovedsak skyter med 55gns kuler, altså i den lette enden av skalaen. Går du opp i f. eks. 69gns eller 75gns reduserer du problemet ytterligere.

Oppsummert: Velg det våpenet du er mest komfortabel med, begge kaliberne gjør jobben mer enn godt nok.

Et innspill på siden av de tankene du alllerede har gjort deg: Ta en titt på en Blaser R93 Professional eller Professional Success i .223, evt. med Semiweight-løp. Dyrt, men verdt prisen. Og du kan senere bytte til både KKC og GRS. Du kan også se på den i 6,5x55, men da tar den bare 3 skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

M67:

Jeg er rimelig heldig og fikk mye ferdig ladd av min kjære bestefar da jeg skjøt som mest. Så akkurat hva det var hele tida er jeg ikke sikker på. 9,3 g. Men vet det har vært noe partizan...

 

Blinkskytter:

Jeg vil vel tro at du har surere tapte poeng med vindavdrift. Har opplevd å blåse bort med 6,5 og det var FORFERDELIG surt når det var fult på de 5 første holdene... Jeg opplevde litt feil rekylopptak da jeg begynte å skyte med 6,5, men med rett veiledning og stort fokus og bevisstgjøring på skytestilling så vil jeg ikke se på det som noe tema...

Link to comment
Share on other sites

Tror det er flere poeng å hente for en relativt fersk skytter med 223 kontra 6.5x55. Bruke litt lange kuler med bra (for 223 vel å merke) bc så er forskjellen ubetydelig. Kan være litt kjedelig å ikke se hullene i ei rufsete skive pga at de er så små dog. Uansett er det veldig greit med paralaksejustering slik at du får blinken skarp på både 18 og 330 meters hold. Som er max og minimum jeg har vært ute for.

Link to comment
Share on other sites

mange ting som spiller inn på resultat. for det første så må en være sikker på om en vil skyte i jakt klassa eller sporter og ikke minst hvor ambisiøs en skal være. om jeg bare sku skyte noen stevner og ikke satse noe så hadde jeg enkelt og greit skutt i jaktklassa.men om du ønsker mer så hadde jeg skutt i sporter.hvorfor- i sporter så er det enkelere med vekt på våpen og du har fri forstørrels på kikkert og du kan bruke skytterklær. uansett så er det tøft om en skal vær opp blant di beste om det er jakt a eller sporter a slik det er i dag. kaliber så er det så som så om du skyter 6,5-55 eller 223 meine jeg så fremt du bruker kuler med litt høy bc og fart i. skal en skyte godt så er det viktig og kjenne utstyret godt og ikke minst teste stillinger så en finner det som passer ser godt. fokuset i toppetasjen er til slutt det aller viktigste og det er der di fleste sliter når det gjelder har jeg både sett og opplevd selv.og det får en ikke kjøpt.og om noen veit av det så gi meg et hint,da skal jeg kjøpe litt

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200str:

Det går kjempefint an å skyte jaktfelt med 200 str. Dette har jeg selv gjort siden 2002, og jeg kommer ikke til å bytte, for å si det sånn... Jo visst er vi flinke til å prate godt om det vi trives med sjøl, men jeg må skryte godt av sauer'n :)) Der er det også god tilgang på deler til veldig greie priser - samtidig at det finnes hjelp å få dersom noe skulle skje med våpenet ditt i konkurranse osv. Etter en hard runde med kyssesyke var jeg så svak at jeg ikke klarte holde børsa oppe med den tykke pipa mi. Da fikk jeg lånt et tynt og lett løp på bygda, og med denne gikk den i jegerklassa - og da var vektkravet 4,5 kg... Personlig skjønner jeg egentlig ikke at folk ikke velger denne løsningen oftere i jegerklassen også...

En annen ting er at dette er et fult ut populært våpen, og prisene holder seg utrolig godt. Så om du skulle ombestemme deg en gang - om det er om et år eller 10, så får du igjen det aller meste av penga dine.

 

Viss man bare skifter til en lettere stokk (f.eks. KKC) får man den under 5 kg da?

Eller blir det billigere å kjøpe nytt fluta løp?

 

Edit: Jeg mener 67 cm orginalt matchløp for sauer 200 str

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med matchløp?

Jeg har lettere skjefte på min, og nå veier ho cirka 5,5 kilo med Bausch&lomb 6-24x40 med solblender.

Usikker på hva vektra ca stopper på med kkc og matchløp. Det er det helt sikkert noen her som kan gi bedre svar på.

Jeg ville kanskje sett på mulighetene for å dreie ned løpet en liten tanke hvis det ikke er alt for mye det står på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet mitt oppsett som jeg er veldig fornøyd med. Remington 700, KKC stokk og 243 winchester. Høy ugtangshastighet og liten rekyl. Bruker Bushnell 4200 6-24 med target dot retikkel. Den kikkerten er meget klar i dagslys. Setter den på max 12 i jegerklassen. Løpet er kort og tynt og etter at jeg nå har skutt noen år begynner jeg å ha lyst på litt lenger løp for mer stabilitet. Eller kanskje sette på demper, men problemer med varmeflimmer er stort nok som det er uten så det er litt i tvil.

En annen ting som jeg har hatt noen tanker om etterr en del jaktfeltstevner er at faktisk tolkningen til de som leser skivene er veldig variabel. Skuddene skal tolkes på 8 mm kuler. Jeg har mistanke om at det syndes mye på dette på stevnene og de som skyter med, for og ta i, 50 kaliber vil letter få "stang inn" enn "stang ut" i forhold til en som skyter 223.

Link to comment
Share on other sites

spiller ingen rolle kaliber du skyter med,skudda dine skal tolkes,og da er tolken i kaliberet som du bruker og så er det 8 mm fles så det skal bli likt.så du har ikke noe fordel med stor kulediameter slik regelværket er

Det vet jeg også, men flesteparten av de som står på skivene er folk som gjør dette på dugnad en gang i året og når dagen blir både lang og kald så røyner det nok litt på motivasjonen og nøyaktigheten.

Tror jeg. (på seg selv kjenner man andre ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Min Tikka sporter i .308W har vel gått en 10-12 tusen skudd nå og presisjonen begynner å bli noe mer rufsete. Er vel på tide å bytte ut. 6,5 en sliter vel løpet noe fortere.

Ser at trådstarter er opptatt av å lage seg en "racerrigg" for jaktfeltklassen. Nivå og konkurranse i denne klassen er etterhvert fullt på høyde med sporterklassen så hvorfor ikke bygge en rigg uten begrensninger for denne klassen og delta der.

Om det er tanker om å kombinere med jakt så er en jaktklasserrigg som er tyna helt til grensen med "anatomisk" stokk er i grunnen ikke noe ideelt jaktvåpen heller da det ikke er noen fornøyelse å bære på over tid.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 selger vel en av de mest optimale riflene i jegerklassen; Steyr SSG PII i 22-250. Med en Leupold FX3 12x40 med dot går denne riggen glatt i jegerklassen.

 

Steyr SSG har en av de raskeste lukketidene av alle rifler. I kombinasjon med en 22-250 som er ladet for litt ekstra pipeliv (223data+5%) er dette en av de mest "lettskutte" av alle rifler.

 

I 6,5x55 er en Sauer 202 med alukasse, matchavtrekk og 19mm STR-pipe omtrent uslåelig i jegerklassen. Med samme 12x Leupold går den under 5kg umodifisert med Sauer orginalt Wolverine skjefte.

 

Balansepunktet på ei konkurranserifle kan aldri være for langt foran. Rifla kan godt balansere på grepspunktet for lang arm. Tikka T3 Sporter har ikk for tungt forskjefte. Den har for tungt bakskjefte. De stillbare delene og "metallskrotet" på GRS-skjeftene bør skiftes ut med luft, kork og isopor :-) All vekt som spares her bør flyttes til munning.

Link to comment
Share on other sites

Min Tikka sporter i .308W har vel gått en 10-12 tusen skudd nå og presisjonen begynner å bli noe mer rufsete. Er vel på tide å bytte ut. 6,5 en sliter vel løpet noe fortere.

Ser at trådstarter er opptatt av å lage seg en "racerrigg" for jaktfeltklassen. Nivå og konkurranse i denne klassen er etterhvert fullt på høyde med sporterklassen så hvorfor ikke bygge en rigg uten begrensninger for denne klassen og delta der.

Om det er tanker om å kombinere med jakt så er en jaktklasserrigg som er tyna helt til grensen med "anatomisk" stokk er i grunnen ikke noe ideelt jaktvåpen heller da det ikke er noen fornøyelse å bære på over tid.

Dette er pga. der jeg bor er det få som driver i sporterklassen. Det er mest skyttere i jaktklassen.

Og det du kaller en "racerigg" er for at når jeg velger GRS-jaktfelstokk og må passe på for å holde riggen under 5kg i jaktklassen så kan jeg bruke samme GRS-stokken om eg velger å fortsette i sporterklassen.GRS-stokken er nemlig bygget slik at en kan skifte til tykkere/tyngre presisjons pipe så lenge en holder seg til samme våpensystem leverandør.Velger jeg da og gå over til sporter klassen så har jeg en stokk som jeg har lært meg opp med.

Jeg har en plan med det jeg holder på med :D

Link to comment
Share on other sites

stokkform med riktig kjinnkontakt er viktigere en vekta på stokken,det at du kan forandre stokklengda som grs her er veldig fint.da korter du inn på stå og ligg og litt lengere på sitt,det passer meg bra etter hva vi har testa.viktig og ha et godt rekylopptak i børsa. :smile: verd løpsslitasje så er 308 veldig bra,den rusler mange skudd.308 med kort pipe og demper og 150gr sierra er da helt kurrant

Link to comment
Share on other sites

http://static.xxl.no/05/1047758_1_634202395859843750.jpg

Som Dere ser så vingler nå "nybegynneren" litt att og fram på valg av våpen.

Har hatt kontakt med flere som forhandler GRS-stokken og sier det er mulighet å komme under 5kg med diverse våpensystem.

Men som flere av Dere skriver så er det tyngden framover på pipa som er viktig.

Derfor lurer jeg på om dette kunne være et alternativ for meg? (se linken) Tikka T3 super varmint.Pipa er 60cm....blir det for langt?

Jeg tenker ikke på utseende ved valg av våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Varmint løp tror jeg uansett fabrikat du kan glemme. Er generelt liten forskjell på vekt de ulike fabrikantene imellom.

 

OM du skal ha på demper kjøper du ett std stål - setter på demper= samme balansen som en varmint uten demper og mindre rekyl og smell.

 

Det er en såkalt vinn-vinn situasjon :-)

 

Std stål 223, liten demper = null rekyl og en rigg som kan brukes av alle uten problem og som er svært lett å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...