Jump to content

Sivilpistol, vad skiller fra Praktisk?


Ken Adams

Recommended Posts

Se her: http://www.tfs.no/index.php?info=sivilpistol

 

Kortversjon:

 

-Kortere stager: Maks 5 skiver pr. stage.

 

-Mulighet for å legge inn obligatorisk omladning

 

-Annerledes scoringssystem, med råtid+tilleggstid i stedet for comstock, som bl.a. straffer bom og NS noe helt grusomt. Kombinert med de korte stagene betyr det at du stort sett kan gå hjem om du treffer en NS.

 

-I den minste klassen (sivilpistol 1) skyter man bare 1 skudd pr. skive, starter fra 45 grader ferdigstilling, og det er ikke lov å legge inn obligatorisk magasinbytte.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke noe ukurant over våpnene som brukes i sivilpistol. Sivilpistol er for å teste og utvikle ferdigheter i bruk av våpen som er i mindre format enn det som brukes i IPSC. Kortere siktelinje, mindre grep og oftest mindre magasinkapasitet. I sivilpistol 1 gjerne også sørgelige siktemidler. Unntaket er sivilpistol 5 som er en slags open light, som man heller får se på som en gøy og billig måte å få matchtrening, samt å eksperimentere med ulike platformer og sikter. :mrgreen: Sammen med scoringssystemet som tvinger fram enda mer fokus på presisjon enn i IPSC gir det annerledes sportslige utfordringer.

 

Jeg vet ikke hva som er hensikten med NSF spesialfelt, men jeg trodde det var noe av det samme, og ikke en unnskyldning for å bruke "ukurante" våpen?

Link to comment
Share on other sites

Våpen for sivilpistol 1, 5 og delvis 2 og 4 kan ikke brukes i IPSC i det hele tatt fordi de ikke klarer faktor/minimum kaliber. (125/9x19)Du kan antagelig modde en revolver i sivilpistol 4 utover begrensningene for revolver standard-divisjonen også. Ellers gjør begrensningene på dimensjoner våpen til 2, 3 og 4 lite konkurransedyktige/sjanseløse i IPSCs divisjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men aktiviteten i sivilpistol er desverre ganske laber. Det ble for noen år siden foreslått å legge det ned, forslaget ble trukket da TFS stod frem å tok på seg det første NM(i moderne tid ivertfall)

SÅ skal sivilpistol ha livets rett, så må nok aktiviteten opp.

 

Neste år er det vel trønderne som må trå til med NM igjen(østlandet i år, og vestlandet i fjor)

Link to comment
Share on other sites

75 starter på Årets NM i Oslo. 35 deltagere, 8 stager og fler fikk skutt 5 klasser. En knakelibrakeli suksess om jeg får si det selv

:D

 

Vi satser vel på et nytt sivpsit stevne på vårparten. :mrgreen:

Huskt jeg å nevne at jeg er sølvmedlajevinne i sivpist 1 i årets NM??? 8) Og at årest NM mester i klasse fem skjøt ulastelig korrekt antrukket i smoking. :mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske det stod noe om antrekk i invitasjonen, men skal prøve å skjerpe antrekk til neste år. Er det noe "nye" våpen å få tak i til klasse 1. ?

Utrolig artig å skyte stevnet deres, burde være mulig for flere å arrangere slikt. Får ta det opp med gutta "hjemme".

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sivpist 1 er det tenkt noen tanker om mulige endringer osv. Det er faktisk en del ting som trengs ettersyn og muligens revidering i regelverket. Tolkning av "max to skudd" per skive, krav til hylstre osv.

Skla prøve å lage en tråd om, det på NSF forumet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe "nye" våpen å få tak i til klasse 1. ?

 

CZ 92. Denne mener jeg fortsatt produseres. Skyter med en slik selv (tok bronse for noen år siden i nm sivil med den). Eneste aberet med den er at den ikke har sikter, kun en sikteskinne. Men på en annen side, så er jo ikke akkurat siktene på de andre småpangene noe å skryte av heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det noe "nye" våpen å få tak i til klasse 1. ?

 

CZ 92. Denne mener jeg fortsatt produseres. Skyter med en slik selv (tok bronse for noen år siden i nm sivil med den). Eneste aberet med den er at den ikke har sikter, kun en sikteskinne. Men på en annen side, så er jo ikke akkurat siktene på de andre småpangene noe å skryte av heller.

 

Om målene som står på tfs.no er riktige, vil CZ 92 være for stor

 

Overall length 126 mm Krav 125mm

Barrel length 64 mm

Height 95 mm

Width 24 mm

Weight 310 g

Link to comment
Share on other sites

Er det noe "nye" våpen å få tak i til klasse 1. ?

 

CZ 92. Denne mener jeg fortsatt produseres. Skyter med en slik selv (tok bronse for noen år siden i nm sivil med den). Eneste aberet med den er at den ikke har sikter, kun en sikteskinne. Men på en annen side, så er jo ikke akkurat siktene på de andre småpangene noe å skryte av heller.

 

Om målene som står på tfs.no er riktige, vil CZ 92 være for stor

 

Overall length 126 mm Krav 125mm

Height 95 mm Krav 91mm

Width 24 mm Krav 26mm

 

Som sagt er jeg usikker på om målene som står på tfs.no er riktige, men er sikker på at det nye utvalget kommer med en fornuftig løsning på det meste :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...