Jump to content

Kor går grensa?


Stian_700

Recommended Posts

I Haugesunds avis står det om ein som blei anmeldt for jakt på havet og fekk våpenet beslaglagt.

Grunnet kraftig tåke var det nok ikkje heilt stuereint, men kor går egentlig grensa mellom Den frie jakt på hav og fjord og Politivedtektene § 5?

 

§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert e.l.

 

http://www.h-avis.no/nyheter/kvinner-sk ... -1.6598684" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ser at forbeholdet mitt om hukommelsen slår inn her, ja.

Fri jakt på hav og fjord

 

Den frie jaktretten innebærer at du kan jakte fra båt på fugl som ligger på eller flyr over sjøvann, uavhengig av tillatelse fra grunneieren. Den frie jakten på fjorden og i havet er ikke knyttet til grunneierretten, men tilhører alle norske statsborgere og alle som har bodd i Norge det siste året, og som fremdeles bor i landet.

 

Den frie jaktretten strekker seg inn til tørt land, det vil si landarealet som til en hver tid ligger ovenfor vannkanten. Jaktretten i fjord og på hav varierer dermed med flo og fjære.

 

Du kan jakte uten tillatelse fra grunner og skjær som er overskylt ved vanlig høyvann. Unntaket fra det siste er grunner og skjær som ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide.

 

Sitatet hentet fra http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/smavilt/

Link to comment
Share on other sites

Alt kommer vel an på skudd rettningen og kontroll med bakgrunn, om fyren skjøt bort fra kvinnfolka, ser jeg ikke helt problemet, utover eventuell sikt.

Har man begynt å bli noe pysete rundt om nå?

 

Tenker med gru på at fjøra mi har blitt regulert til friområde, betyr det at mine aktiviteter som grunneier i fjøra relatert til jakt nå er forbudt?

At jakten på neset utom ikke lenger er lovlig?

 

Synes disse politivedtektene er alt for romslige i sin ordlyd, da alle og enhver politiet innkludert kan ha sin egen forståelse av disse.

 

Umiddelbar nærhet er for meg 2-10m alt ettersom. Ønsker man større soner må slikt gjøres på hvert sted og skiltes.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...