Jump to content

våpenskap i fyr rom


woodbear

Recommended Posts

Ok, skal få dette safepower pistolskapet mitt bedre festet... 2 skruer i en gipsvegg duger ikke syns jeg lenger. Har fint betonggulv som jeg kan borre i og plassering som gjør det mulig å feste i stender inne i veggen...

 

Har moderne fyrkjele, som går kun på olje om vintern, og med dagens oljepriser, strøm til vintern som kommer tenker jeg. Varmvann brukes vanlig bereder. Så regner ikke med noe problem hvis jeg slutter å fyre med olje....

 

men hvordan er det med å ha en safe med ammo og våpen i det rommet? Ser ikke brannfare, men temperaturene kommer fort opp i 30grader eller mere dere inne om vintern.

 

i hodet mitt virker det helt ok å ha våpen der, men sliter litt med ammo og fyrrom i samme setning... gidder ikke flytte og borre hvis det er så forbudt som det går ann hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 5000 skudd bak i bilen for et par dager siden.. Den varmeste dagen... Svart bil...

VELDIG varmt... Og jeg følte meg helt trygg.

Vanlig amunisjon tåler utrolig tøff behandling, du kommer aldri til å få det for varmt i et rom i et hus unntatt ved brann! (Eller kanskje i en badstue!)

Lovverket sier (etter det jeg husker) ikkenoe om oppbevaring i fyrrom... (Tørt og fint!)

Det som er begrensningen er anntall skudd i samme skap som våpenet.

Kan du muligens vurdere et låsbart metallskap ved siden av? IKEA har et meget fint skap, noe

som er diskutert i en annen tråd her! (Søk, da jeg ikke husker hvor..)

Link to comment
Share on other sites

flytta det i kjellern, og satt to store bolter i betonggulvet så med døra igjen og fullt av støff skal du jobbe de extra minuttene FG krever for godkjent "flyttetid" for banditter...

 

Fant ikke noe nøyaktig anntall steder det skal skrues fast, men husker noe om min. 2 bolter, vegg eller gulv... eller no.. hvis noen vet, gi gjerne kjapt svar mens jeg har verktøyet framme hehe

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres meget bra ut! Problemet med å oppbevare mye ammo i et 'tett' skap er at kruttet da

vil utgjøre en del av en 'bombe' med en hard ytterkjerne (splinter..)! MYE bedre å oppbevare ammo i et

skap som tillater at trykket ikke bygger seg opp til et farlig nivå og som ikke lager prosjektiler når det smeller. Du kan nesten holde i en patron som går av i friluft, men i et kammer er den utrolig kraftig....

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE noe krav til FG godkjent skap for oppbevaring av ammo!

Det siste alternativet er best! Ammo BØR ikke oppbevares i våpenskap, MEN du kan oppbevare små mengder hvis du MÅ! Låsbart skap i et 'bebodd' rom er en helt topp løsning!

Link to comment
Share on other sites

pratet med en "onkel" i gamle dager da det ikke var krav til våpenskap før du hadde 4 pistoler, da var det slik at skulle du ha ammo hjemme, måtte jeg ha et fg godkjent skap å ha dem i... mulig han ikke hadde rett, men jeg hørte iallefall på han. Så selv om jeg den gang egentlig ikke trengte skap for en liten glock 17, så kjøpte jeg rett og slett for å kunne oppbevare ammo hjemme..

 

Men så kom regelen om fg skap fra første håndvåpen (under 4 gevær er fortsatt ok uten fg skap) så jeg måtte hatt et til slutt uansett... :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at dette er postet i pistol-forumet, men det er forsåvidt relevant for andre våpentyper også. Treverk er nevnt som et moment, kikkertsikter i forhold til jaktbruk er et annet viktig moment. Store temperatursvingninger, gjerne kombinert med fuktig uteluft og fukt generelt, er en genial måte for å ødelegge et kikkertsikte på. Spesielt rimeligere modeller. Både med tanke på innsig av fukt, men også med tanke på holdbarheten til tetningsringer osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er i samme husstand uten politiets tillatelse ikke tillatt å oppbevare mer enn 10.000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15.000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5.000 patroner er i cal. .22 long rifle/.22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

 

 

 

2.

 

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for brann- og elsikkerhet. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 500 patroner i skapet.

 

 

oi, kjekt, syns det ble litt trangt med 500 .357 mag skudd i skapet hehe...

Link to comment
Share on other sites

:wink: Det er faktisk BETENKELIG å oppbevare amunisjon i et våpenskap, og nesten uforsvarlig i en safe! (Selvsagt avhengig av mengde og størrelse på saf'en!)

Som jeg sier forran her: Tenk dere hva som skjer når store mengder krutt blir 'innestengt' i et granatskall som safer og våpenskap representerer.

Ikke gøy for en brannmann å nærme seg noe sånt ved en husbrann, men er ammoen i en pappeske, er den tilnærmelsesvis ufarlig for omgivelsene ved en brann! Vel verd å ta hensyn til og tenke på!

Et 'blikkskap' som er låst er MYE tryggere for omgivelsene!

Link to comment
Share on other sites

jeg må si jeg syns det er kjempemessig å vite at jeg har tatt feil i alle år takket være en som ikke visste bedre.... nå skal det omsider bli god plass i våpenskapet mitt igjen..

 

Kan jeg egentlig bare putt ammon i en pappeske i fyrromet (det er stort) og låse døra(ståldør) eller kreves det en unik lås, jeg tror universal hus nøkler passer i låsen...

 

 

dog, litt interressant å se på alle bilder av våpenskap reklameres det med hyller og plass til oppbevaring av ammo og utstyr i samme skap...

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg tolker det iallefall dithen at et avlåst rom er å sidestille med et avlåst skap.

Det bør ikke være tilgjengelig for 'utenforstående' eller andre, av naturlige grunner! Så en tillegslås for å gi deg eneadgang bør gjøre dette til et godt alternativ!

Link to comment
Share on other sites

jeg har et sånn ca 65cm høyt våpenskap fra safepower som er brukt av relativt mange... med 6 hull til bolter... noen som vet hvor mange av dem jeg MÅ bruke.. jeg brukte 2 nederst diagonalt for hverandre ... ble noen fine hull i parketten og betongen... heldigivs under trappa til kjellerstua.. kona var ikke akkurat begeistret...

 

lurer litt på om det var 2 eller 4 av de 6 hullene som skal brukes,. da jeg ikke finner igjen instruksjonene..

Link to comment
Share on other sites

8) Du har sikret BEDRE enn mange i landet, men for å være HELT trygg hvis Murphy og alle andre lover slår til, må du nok bore to huller til! Da kan INGEN komme etterpå å klage iallefall!

Lykke til med husvandaliseringa!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

I og med at fyrrom skal være egen branncelle defineres rommet som risikosone for brann.

Forskriftene tillater ikke oppbevaring av brennbare materialer/væskar eller eksplosiver i fyrrom.

Du vil få pålegg om å flytte ammunisjonen ved et tilsyn.

 

Dette er ikke for å pirke, kun for å spare deg for problemer.

 

Ha en fin kveld.

Link to comment
Share on other sites

regna med det, siden det ikke en gang er populært med tørketrommel og vaskemaskin der en gang... eneste grunnen til at jeg vurderte er at jeg faser ut oljefyring, for kun strøm iform av gulvarme kombinert med kanskje ei varmepumpe eller no.. men det kommer jo inspeksjoner ca hvert 4. år, så må vel enten fjerne skapet eller koble av oljebrennern av kjelen for å tilfredstille kravene...

 

derfor bolta jeg skapet fast til gulvet under kjellerstuetrappa... ikke så synlige hull skulle skapet flyttes noen gang...

Link to comment
Share on other sites

:? Fint svar Lynxhunter.

Du skriver:

Forskriftene tillater ikke oppbevaring av brennbare materialer/væskar eller eksplosiver i fyrrom.

Kan du legge ut en link hvor dette står? Jeg er såppass klønete med å søke på nett, har nå prøvd

å finne forskriftene men stanger bare hodet i tastaturet her..... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Jobber med brannforebyggende tilsyn, de gangene dette er nødvendig å hjemles brukes som regel:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0847.html

Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn.

 

§ 2-2. Generelle krav til virksomhet/bruker

Virksomhet/bruker av brannobjekt skal innrette seg slik at brann ikke lett kan oppstå og slik at sikringstiltak og sikringsinnretninger virker som forutsatt.

Virksomhet/bruker skal påse at bygningstekniske brannverntiltak og øvrige sikringstiltak ikke forringes. Virksomhet/bruker skal rapportere til eier alle forhold av betydning for brannsikkerheten.

 

Ellers holder det lenge med å forklare folk omtrent på samme måte som i forrige innlegg,: grunnen til at fyrrommet skal være egen branncelle er at det er en viss risiko for brann, ergo er dette ikke egnet for oppbevaring av brannfarlig vare/væske.

 

 

Står litt om det her også: (søk på frase)

Veiledning til forskrift om brannfarlig eller trykksatt stoff § 1 Formål

 

Og her:

Veiledning om fyringsanlegg for

flytende og gassformig brensel

 

Ellers er det selfølgelig ikke lett å bli klok på lover og forskrifter, det skrives rimelig " rundt og tvetydig".

Link to comment
Share on other sites

:) Takk for henvisningene Lynxhunter.

 

Hvis du har lest mine innlegg, vil du fort forstå at et fyrrom i et (privat) hus kanskje er husets MEST egnede rom

for oppbevaring av amunisjon. Rommet er (i forbindelse med forskriftene) nærmest konstruert for de farligste forhold

du kan finne i et beboelseshus, med unntak av bomberom.

At forskriftene da ikke tillater oppbevaring av lovlige mengder med amunisjon, sier iallefall meg endel om de som

lager slike forskrifter... :twisted:

Men det viktigste vi kan gjøre er å følge lover og forskrifter sånn at INGEN kan tvile på vår seriøsitet i forbindelse

med hobbyen!

Link to comment
Share on other sites

sånn, nå er skapet boltet til gulvet med 4 saftige bolter.... 10x61mm... traff noe armering da jeg borra til den ene, rødglødene borr.... hadde vann til å dyppe det i jevnlig.

 

Brukte bolter med vanlig pipenøkkel hode, så jeg kan skru de opp og ned med skralle.. den kan også kobles til luftverkøyet mitt, så virr x 1-2-3-4 og skapet kan flyttes... og hullene kan tettes ved å bytte ut den ene laminatbordet jeg borret i.. skal jeg noen sinne flytte på det... Få fjernet støv og drit langs veggen bak det blir et annet kappittel..

 

jeg ser fortsatt muligheten til at en banditt kan dytte et brekkjern ned langs veggen og jobbe opp av bakken med litt kraftig vipping, men det vil iallefall ta tid og bråke noe j***lig... og det er vel det som gjør at det vlir fg godkjent...

 

føles bedre ut en to franske skruer i gips...

 

forslag til billig skap for ammo ønskes. men jeg har lov til å oppbevare 500 skudd i det, men det skjærte seg litt da jeg overtok 1000 .22 skudd av naboen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kupper tråden litt jeg...

 

Hvor får man tak i billigst våpenskap? Fant et på safebutikken.no, det ble 3200 inkl. mva og frakt. Finnes det noe billigere?

 

G.G

 

 

Mener XXL har et skap til ca 2300,- Trolig markedets minste...

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt jeg...

 

Hvor får man tak i billigst våpenskap? Fant et på safebutikken.no, det ble 3200 inkl. mva og frakt. Finnes det noe billigere?

 

G.G

 

 

Mener XXL har et skap til ca 2300,- Trolig markedets minste...

 

Det finner jeg ikke på hjemmesiden deres...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...