Jump to content

elgkule i 6,5 x55


Thomas Hansen

Recommended Posts

Jeg bruker 10,1grams oryx, og de få elgene jeg har skutt har falt etter 0 - 40 meters utras.

MEN, det er skrevet mye om dette kaliberet og kuler til bruk på elg. Her er noen tråder jeg fant på et veldig kjapt søk. Pløy igjennom disse, så lærer du sikkert masse. Eller, det holder sikkert med å lese et par av innleggene, det meste oppsumeres egentlig veldig raskt, også kommer det bare forskjellige varianter av samme svar etterhvert ;)

 

viewtopic.php?f=31&t=42543&p=471061&hilit=hvilken+kule+til+elg+6%2C5x55#wrapheader

viewtopic.php?f=21&t=43028&p=477893&hilit=elgkule+6%2C5x55#p477893

viewtopic.php?f=14&t=55982&hilit=hvilken+kule+til+elg+6%2C5x55

viewtopic.php?f=17&t=50249&p=560641&hilit=hvilken+kule+til+elg+6%2C5x55#p560641

Link to comment
Share on other sites

Mange som har prøvd Hornady RN - tidligere en av de beste. Pr idag ikke lenger i produksjon.

 

De små kaliberne trenger som regel litt hjelp i form av stor diameter, eller litt fragmentering for å gi den samme effekten som de litt større kaliberne.

 

Oryx, Rhino, NF eller gode gamle Nosler Partition ville være mine valg om jeg måtte bruke 6,5 på elg igjen. Siden jeg ikke må gjør jeg det ikke - mange andre veldig mye bedre elgkalibere og kombinasjoner.

Link to comment
Share on other sites

140grs kuler kan holde, om de bare er ladd hardt nok.

Vi bør vel gi RWA rett her, siden det til slutt er produsentens tall som gjelder. Da blir det nei, nei for 140 grain Fusion.

Det er kanskje en fordel at det ikke er våre egene resultater over chronografen som gjelder? Siden gud og hvermannsen kapper piper og setter på dempere, er det vel flere som blir reddet av teksten på pakken :D

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig at man kan lade 140Fusion til å holde kravet, men i den farten ville jeg valgt en annen kule. Skjøt et rådyr diagonalt gjennom ryggen i fjor med 140Fusion fabrikk fra en kort pipe (altså ikke så veldig med fart) med havarert kule som resultat. Bruker den fortsatt på rådyr, men med dagens utvalg av kuler ville jeg valgt noe bedre dersom de skal skytes i større dyr, med mer fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...