Jump to content

Fått godkjent våpensøknad, men selger trekker seg


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

har kjøpt ett våpen via finn.no, søknad med alle detaljer rundt våpenet er levert og godkjent.

 

Nå viser det seg at selger trekker seg. Nå sitter jeg altså da med en godkjent søknad på det våpenet i mitt navn uten våpen. Mine spørsmål er da:

 

1. Hva må jeg gjøre med våpensøknaden

2. Kan jeg handle ett nytt våpen innenfor den samme søknaden, eller blir det ett nytt gebyr på meg?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har søkt på det spesifikke våpenet, ta en telefon til våpenkontoret ved ditt politidistrikt og forklar saken. Mest sannsynlig gjør de et notat om at tillatelsen er endret til generelt innvilget for våpentype og kaliber. Dette gjør du da for sikkerhets skyld et notat om under andre opplysninger, henvis til telefonsamtale og tidspunkt.

De pleier ikke å være vanskelig på slike saker.

Link to comment
Share on other sites

Om du har oppført det våpen nr som han hadde på sitt våpen, vil jeg tro du må inn igjen med søknaden å få dem til å forandre i allefall. Men om dette er en åpen søknad der selger skal skrive inn våpen nr, så kan du vel bruke den til et annet våpen i samme kaliber.

Men enkleste måten er jo for deg å ta en telefon til politikammeret som behandlet di søknad. Legg fram problemet for dem, så er du sikker på at du har ditt på det tørre. Vil ikke tro du trenger å betale et gebyr til.

Link to comment
Share on other sites

Når man skal kjøpe privat må man jo ha med våpennr ved søknad. Åpne søknader er i utgangspunktet kun for kjøp hos forhandler.

Det beste er nok å fylle ut søknaded sammen med selger og få hans underskrift før søknaden sendes inn til behandling.

Link to comment
Share on other sites

 

Men hvordan fungerer det i forhold til overdragelsen av våpenet da?

 

På samme måte som når børsa kjøpes i butikken. Selger fører inn våpennummer og andre relevante opplysninger.

Politiet har ikke noe med hvor jeg kjøper børsa, om det er fra forhandler eller en privatperson spiller ingen rolle for dem. Derfor søker jeg alltid på åpen søknad.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Aha - nå forstår jeg hva jeg gjorde galt. Det har aldri slått meg at en kunne føre på våpendetaljene i etterkant. Jeg har hele veien trodd at dette måtte være påført før søknad sendes inn, og at det vil fungere som ett godkjent midlertidig våpenkort.

Ble veldig mye klokere nå, tusen takk:)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du?

 

Eksempel:

 

Søknad på "Rifle kal 6.5 til NBSF Heavy Varmint".

Kjøpte rifla brukt av en privatperson, han fyller inn merke/modell/pipelengde/serienr, får penger i henda og jeg går hjem med børsa.

 

Samme til deg som jeg svarte Kjell Olav.

Tusen takk begge for oppklaring:)

Link to comment
Share on other sites

Ved kjøp privat, skal man normalt føre på alle detaljer på forhånd. Selger fyller ut sin del, og så levers søknaden til politiet.

Godkjent søknad kommer i retur, kjøper går til selger, selger river av de nødvendige gjenparter og sender inn til politiet. Kjøper tar med seg blå gjenpart og våpen - penger hjem.

 

Ved en slik søknad er våpenet i prinsippet kjøpt når søknaden innvilges, om selger har signert (noe jeg ikke kan forstå annet enn at vedkommende skal gjøre).

 

Jeg bruker aldri slike søknader, om det ikke er handel mellom kjentfolk (d.v.s at det ikke hadde blitt noen handel om ikke våpenet ble tilbudt meg fra en kjent person).

 

Normalt skal jeg handle ett våpen i ett gitt kaliber og av en gitt type (Revolver/rifle repeter etc.), og søker da med "åpen" søknad. Da handler jeg det som måtte dukke opp, enten det er fra private eller butikk. (regelen ved privat våpensalg er utdatert så det lyser, men henger merkelig nok med den dag i dag. Og ikke kan jeg se hva våpenkontoret har å tjene på det heller, skal de godkjenne om selger får lov til å selge? :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Det står veldig klart bak på søknaden at ved privat salg skal våpennummer mm føres opp. Jeg har forstått at det er mange som driter i dette når de søker, men jeg forstår ikke helt behovet for å anbefale "feil" fremgangsmåte.

Selv om det virker som om de fleste våpenkontorer overser dette så betyr ikke det at dette kan skape problemer for kjøper og selger.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt greia med at det blir feil fremgangsmåte.

Er det slik at du mener man må påforhånd bestemme seg for hvor man vi handle? Privat eller butikk..

Som det meste her i verden, er det supersmart å sørge for ei kontrakt. De fleste som selger våpen og må vente på at kjøper skaffer tilatelse, krever vel også litt håndpenger.. Noen ganger må de vente leeeenge. I alle fall hvis kjøperen må deale med våpenkontoret på Elverum :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det står veldig klart bak på søknaden at ved privat salg skal våpennummer mm føres opp. Jeg har forstått at det er mange som driter i dette når de søker, men jeg forstår ikke helt behovet for å anbefale "feil" fremgangsmåte.

Selv om det virker som om de fleste våpenkontorer overser dette så betyr ikke det at dette kan skape problemer for kjøper og selger.

 

Så du mener altså at jeg ikke kan bruke en "åpen" søknad til å handle fra private, kun i butikk?

En åpen søknad er slik å forstå kun gyldig hvis børsa kjøpes av godkjent våpenhandler.

 

Det tror jeg neppe er intensjonen med teksten du viser til på søknaden.

Ved kjøp fra private der det er gjort en avtale er det selvfølgelig ingen ting i veien for å legge inn data på selger og våpen (hvis det ikke går som med trådstarter) Uansett er det heller ikke noe problem å søke åpent og så kjøpe det våpenet du ønsker, de være seg privat eller over disken i en butikk. Har gjort det slik i 30 år og det har aldri skapt problemer av noen art, og det gjelder flere titalls handler.

 

Når kjøpet/salget er gjort og papirene sendt får politiet alle nødvendige opplysninger uansett.

Link to comment
Share on other sites

Søkte om rifle i kaliber 6,5*55 i går på mitt lokale våpenkontor.

Måtte fylle ut navn, adresse, type våpen, merke, kaliber, pipelengde, våpen nr og våpenkort nr, dette fordi jeg skulle kjøpe ei rifle fra en privatperson...

 

Tydelig blitt strengere/innstramninger....

 

 

 

 

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen gode svar på problemstillingen. De ulike poiltidistriktene, for ikke å si saksbehandlerne, har forskjellige krav satt ut i fra antagelser og gamle vaner.

 

I henhold til de nye reglene er behovsprøvingen fjernet. Egentlig skal man ikke engang måtte føre opp kaliber i søknaden, like lite som løpslengde. Når man har fått tillatelse til å kjøpe "jaktrifle" er det egentlig meningen at man skal kunne kjøpe en rifle og så fylle inn regnr, kaliber, løpslengde osv i trinn to - så sende det inn til Politiet som gjør endelig godkjenning eller ikke (fører man opp for kort løp eller ulovlig kaliber blir det selvsagt ikke godkjent).

 

Dette innenfor jaktvåpengarderoben. Men som sagt, Politiet følger ikke de nye reglene og ofte må man fylle ut både det ene og andre på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har alt ordnet seg, og hvis noen havner i samme situasjon som meg så fikset jeg det på følgende måte:

 

1. Hva må jeg gjøre med våpensøknaden:

 

-Gjorde ikke så mye inntil jeg fant ett annet våpen jeg ville ha (gikk to uker fra selger trakk seg til jeg fant nytt våpen). Gikk så til politistasjonen og forklarte situasjonen. Fikk beskjed om å fylle inn ny søknad på det nye våpenet (ble fylt ut på politistasjonen) leverte den nye søknaden inn, og fikk den behandlet der og da.

Hele prosessen tok ca 10 minutter. All mulig honnør til Larvik politistasjon for smidig og enkel håndtering. Ingen ekstra gebyr forøvrig.

 

Nå er jeg lykkelig eier av en rifle (etter min menig bedre rifle, til en billigere penge).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...