Jump to content

Hjelp! Hvordan tørke/speke rådyr?


waterbaekk

Recommended Posts

Her har du en enkel oppskrift jeg bruker.

 

Legg låret godt dekket 50/50 grov salt og røyket maldon salt, så får låret litt røyk smak i samme slengen(fåes kjøpt hos de fleste dagligvare handlere nå)

La låret ligge i 5 dager uavhengig av hvor stort/lite det er.

 

Tørk så bort alt av salt og la det renne under lunket vann i 30 min.

når det er gjort lar du det henge i romtemperatur 1-1,5 time til den har fått en fin hinne.

 

så henger du låret i det luftigste rommet du har. loft eller stabbur. 4-6 uke pleier og holde , avhenger litt på luftfuktigheten.

Men når du kjenner at låret er åasse hardt er det ferdig.

 

Vel bekomme og håper det smaker.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lagt en rådyr bog og ytre file i Grov salt og maldon røkt salt.. Håper dette blir bra.. Kjøttet har hengt til mørning 1 uke. Håper dette ikke gjør noe?

Og Røkt Maldon salt har ikke jeg funnet i alle butikker her i drammen distriktet men Fant det på Meny på Brakerøya

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Heisann

har speket noen rådyrlår oppigjennom. Brukt grovsalt i 3-5 dager med stort hell.

 

Kom over en oppskrift på speket lårtunge penslet i varm sirup som skal være kjempegod.

 

Kan man gjøre noe lignende m et speket rådyrlår, for så å la det henge til gjøken galer, eller stopper jeg hele prosessen m sirupen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...