Jump to content

Taktisk kikkert til salong


Hydrox

Recommended Posts

Er på jakt etter kikkert til salongen min og trenger litt råd og tips i det virvar av kikkerter som finnes.

 

Har lyst på mildot retikkel eller tilsvarende taktisk retikkel med finere oppdeling. Tenker da på de retikkler som har en markering på halve mildot, slik som leupold sitt TMR retikkel. Har også lyst på utvendige tårn slik at justeringer kan foretaes enkelt, slike som har en beskyttelseshette kan brukes. Forstørrelse opp i 12 til 16 ganger, noe der om kring.

Pris: Tja, ikke så mye over 5000, helst under.

 

Har kikket på Leupold sin Mark AR 4-12x40 AO og den ser vel grei ut, dog noe dyr. Men den kikkerten er omtrent hva jeg ser etter. Bare å komme med gode tips og anbefalinger.. :D

 

(Er Leupold Mark AR samme som Mark 2? Ser veldig like ut)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har akkuratt kjøpt en

Sniper-arne skal selge en 4x16x40 med dot for tiden så kansje du vil se på den?

Jeg kjenner han ikke og har akkuratt kjøpt den andre kikkerten hans.

 

Jeg har null erfaring med disse kikkertene så jeg er spent på om de duger.

 

Hvis noen har erfaring med Burris så gi gjerne litt innspill :wink:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har akkuratt kjøpt en

Sniper-arne skal selge en 4x16x40 med dot for tiden så kansje du vil se på den?

Jeg kjenner han ikke og har akkuratt kjøpt den andre kikkerten hans.

 

Jeg har null erfaring med disse kikkertene så jeg er spent på om de duger.

 

Hvis noen har erfaring med Burris så gi gjerne litt innspill :wink:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Jeg har en Burris Black Diamond 6-24x50 på 22WMR och det fungerer med ballistic plex ut til 300 meter på bane, problemet er vinden :winke1:

 

Har aldrig hört om Burris 8x31x44 eller 8-31x44

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

har også hatt den tascoen det refereres til i forrige svar, og den er det værste mølet jeg har kikka gjennom noen gang! 6-24x, men ikke brukendes i det HELE tatt over 16x!!

 

 

Sikker på at den var en Tasco og ikke en fake? De aller fleste som selges på ebay og finn og "billige" nettbutikker er fake, avsløres lett da de gjerne har kombinasjoner av retikkel og data som Tasco ikke lager.

 

Dette er den jeg har; 6-24x42 med mil-dot, http://tasco.com/products/index.cfm?Cla ... ductID=665

Link to comment
Share on other sites

Er mange gode tips her, men i og med at dette skal på en .22LR så synes jeg 6x forstørrelse blir i meste laget på minimum. Og 24x på maks blir nok aldri brukt. 12x, 14x eller 16x tror jeg holder plenty for min del :) Millet'en så jo veldig bra ut den, men vet ikke om jeg gidder bryet med å få den i fra USA. Synes også at det er greit å forholde seg til en norsk forhandler hvis noe skulle være galt med kikkerten :)

Link to comment
Share on other sites

Om det er aktuelt å se på brukt, og om du skulle bo i nærheten av Jevnaker, så hadde jeg kommet til å tatt en titt på denne om jeg var deg:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31498395

Har en slik på salongen og er strålende fornøyd!

Disse finnes vel i en ny og gammel utgave, der forskjellen er at den gamle har åpne justeringstårn mens den nye har mulighet til å sette på "kopper" over tårnene. Dette er kanskje den gamle utgaven?

Link to comment
Share on other sites

har også hatt den tascoen det refereres til i forrige svar, og den er det værste mølet jeg har kikka gjennom noen gang! 6-24x, men ikke brukendes i det HELE tatt over 16x!!

 

 

Sikker på at den var en Tasco og ikke en fake? De aller fleste som selges på ebay og finn og "billige" nettbutikker er fake, avsløres lett da de gjerne har kombinasjoner av retikkel og data som Tasco ikke lager.

 

Dette er den jeg har; 6-24x42 med mil-dot, http://tasco.com/products/index.cfm?Cla ... ductID=665" target="_blank

 

 

jada, ekte tasco-drit. handla gjennom midway

har en tasco på en annen rifle også, denne er fra begynnelsen av 80 tallet, og faktisk ganske grei.

Link to comment
Share on other sites

Sorry :oops: det var jeg som såg med det lille synsfeltet.

 

En sak att huske med denne kikkert er att det er inte mange klick i justering totalt. Det er kun tredjeparten av et Burris Black Diamond, en del skyldes på 1" rör da Black Diamond har 30mm, men det er magert allikevel.

 

Glasen er vanligtvis mer en godkjent i Burris för den prisen, det kan bli uavgjort mot en Bushnell 4200, men det er da tid för usanning :wink:

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar oppatt tråden!

 

Har solgt kikkertsiktet på Rem 597'en til jentungen og er på jakt etter noe litt "fancy" med nokså høy maksforstørring og fokusjustering til en lav pris.

 

Vet at man ikke får all verdens kvalitet til lav pris, men dette er ei børse som brukes på bane og fra terrassen på hytta til å skyte brusbokser, kongler og kråkeblinker på varierende avstand...

 

Har sett litt på Simmons Predator Quest 4,5-18x44. Noen som har hørt om/sett på/klådd på/skutt med en slik? Ser ikke ut til at den er å oppdrive her i landet, men det finnes jo endel nettbutikker ute i væla, og prisen er akseptabel. Problemet er at det er mange som har restriksjoner mot å sende...

 

Her er den: http://www.simmonsoptics.com/riflescopes/Predator_Quest.cfm

 

Og her er prisen på en, som det ser ut til kan hende sender til Norge (noen som vet?: http://www.sportsmansguide.com/net/cb/simmons-predator-quest-45-18x44-mm-scope-matte-black.aspx?a=862823

 

Kanskje tullete å kjøpe et slikt sikte med tanke på kongler og kråkeblinker, men det er jo kjekt å ha... Har akkurat solgt en svært så trivelig liten Sightron SI 3-9x32, som fungerte veldig fint egentlig, men det var det med "byttesyken" da... Har ikke sagt noe til jentungen om at pappa har "stjålet og solgt" siktet hennes engang! Stakkar... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk rimelig happy med den "BSA-Rebrandet" falcon'en som Midway har som exclusive. 4-14, førsteplanretikkel ML16 (lang/kort milliradian-strek), 0.1mrad per klikk.

 

Såpass fornøyd at jeg skal ha en til (til luftrifla)

 

//Svein

 

Jeg bestilte en slik en hos Midway Norge i går, men fikke en telefon idag om at denne var lagt ut ved feil og at de ikke får eksportlisens på denne i USA. Grunnet en mil spec som stanset det. Ergelig da denne hadde alle spesifikasjonene jeg la vekt på.

 

Da blir spørsmålet om det finnes alternativ til denne, men da blir det vel helst et europisk sikte og til en annen pris.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Sportskytter. Jeg fikk stukket innom mitt lokale XXL og plukket opp en sånn BSA 4-16 sak jeg også.

 

Inntrykket så langt er ganske bra. Lyset kunne de nok ha spart seg for, men optikken er ganske klar og fin når det er lyst ute, særlig hvis man ikke skrur forstørrelsen i bånn. Virker som veldig mye kikkert for en latterlig lav sum, og skulle den gå til helsike etterhvert så har man ikke tapt rare pengene. Kan sette denne på salongrifle eller luftgevær til barn uten å være livredd for at den blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...