Jump to content

Langtidsteiking av rådyrsteik


Haraball

Recommended Posts

Enig med siste taler. Langtidsstekte en rådyrsadel i påska for å teste det, 6-7 timer ved 65 grader. Det ble så mørt at det med letthet kunne spises med teskje (se bildet), men konsistensen føltes HELT FEIL. Av den grunn synes jeg det ble en skuffelse. Kjøtt skal ha konsistens.

 

224285_1641693927019_1376942356_31350046_821417_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

HELT enig i de to siste. Rådyr på langtid blir som leverpostei. Og det er ikke populært blant husets små kjøttetere (ungene altså). Ikke blant de voksne heller, for den saks skyld. Behandle rådyr som lam, det er tingen. Elgen, derimot, kan omtrent flytte inn i ovnen. Usikker på hvordan hjorten trives ved lange opphold i ovn.

Link to comment
Share on other sites

Ahaaa - hummmm - ja... Som hobbykokk så er jeg enig i det ja. Nå var jeg ute å slarvet lengre opp, men har ikke selv langtidsstekt rådyr eller annet mindre vilt. Jeg har ei stor jerngryte som jeg steker kjøttet i - og når det er gjort, så tar jeg ut kjøttet, fyller på med ymse grønnsaker og annet snadder, legger det oppi igjen med vann til oppunder toppen av grønnsakene - og så plata på 2. (svak varme) Så står den der et par timer, og da etes det - og kjøttet er som regel lett rosa inni med litt blodsaft. Synest det er best da. Ha er det kjøtt. Ha en god middag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...