Jump to content

Valg av rådyrkule 30-06 (forvirret nybegynner søker hjelp)


auting

Recommended Posts

Hva skal jeg legge vekt på ved valg av patron til rådyr for å få minst mulig kjøttødeleggelse?

Bør jeg velge en tung patron som har lavere hastighet, eller bør jeg velge en lettere patron som har mindre anslagsverdi.

 

Jeg har tidligere brukt Norma Oryx 13g til hjortejakt, og dette fungerer nok helt sikkert fint til rådyr også, men burde jeg kjøpe en annen kule neste gang dersom jeg bare skal jakte rådyr?

 

Beklager på forhånd til alle som skriver at dette temaet er tatt opp hundre ganger før, men jeg ikke klart å finne et godt nok svar.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er ofte det beste. Bruk det du er vant med og som børsa di går godt med. Det gir trygghet og enkle arbeidsforhold - og ikke noen fare for at du står på hjortejakt med ei kule du slett ikke vil bruke dersom du får blandet patronene eller tatt med feil.

 

Eventuelt må du prøve deg i ladingens verden, og se om du får til to kuler som går så likt at det ikke har noe å si. Jeg har ladet 180 grs Oryx og 180 grs Remington CL kuler likt. Og bruker sistnevnte på bane og rådyr fordi det er billigere og kula er mer enn bra nok. Jeg opplever ikke at den ødelegger så mye kjøtt heller.

 

Dessuten skal jo dyret dø av noe, så man må regne med et hull et sted...

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Men la meg omformulere spørsmålet mitt litt.

Sett bort ifra hjortejakt og hva våpenet er inskutt med og andre praktiske forhold.

 

Hva skal man legge vekt på for å ha en så "snill" kule som mulig? Lav anslagsverdi eller lav vekt eller en kombinasjon om det er mulig?

Burde jeg velge 9, 11 eller 13 gram?

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Men la meg omformulere spørsmålet mitt litt.

Sett bort ifra hjortejakt og hva våpenet er inskutt med og andre praktiske forhold.

 

Hva skal man legge vekt på for å ha en så "snill" kule som mulig? Lav anslagsverdi eller lav vekt eller en kombinasjon om det er mulig?

Burde jeg velge 9, 11 eller 13 gram?

 

 

Ingen som kan gi et svar på dette spørsmålet?

Er nysgjerrig på anslagsverdi, hastighet og vekt har å si for drepevne, kjøttødleggelse og knock down effekt.

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett vil "alt" fra en 30-06 være nok til å slå livsgnisten ut av et rådyr. Hvis du tenker kjøttødeleggelse, vil det være kombinasjonen fart og ekspansjon som gir størst ødeleggelse. Altså, dess lettere kule, svakere kulekonstruksjon og heitere ladning - dess mer ødeleggelse.

 

Ei tung storvilt kule med moderat fart, som f.eks 13g oryx, vil normalt sett gi lite ekspansjon i et rådyr samtidig som det er mer enn nok til å gi en human avlivning. Min konklusjon er i allefall - fortsett med kula du har.

 

Har skutt en del rådyr med 250gn Hornady RN i 35 whelen og det fungerer som snus.

Link to comment
Share on other sites

Denne "knock down" effekten du snakker om har mest med hvor du treffer. Til eksempel er høyt treff i bogen stort sett alltid boms i bakken. 30-06 har såpass høy ans. energi at dyret om noe trolig ikke vil gå så langt uansett hva du bruker. Oryx'en ville jeg brukt med god samvittighet, siden du har brukt den før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøttskade på rådyr, mesteparten av kjøttet sitter jo på låra alikevell. Hvor mye kjøtt går en glipp av om en har herpa ribbene? Det er jo ikke så det holder til en frokost engang.

Nei- på rådyr, gi fanden i kjøttødlegelse og bruk ei kule som gir kortest mulig fluktstrekning.

Jeg skaut et rådyr i skumringen i høst. Det løp videre, og jeg greide ikke å finne en eneste blodråpe i graset der det hadde stått. Etter en stund med leting overbeviste jeg meg selv om at det måtte ha vært bom.

Fant dyret et og et halvt døgn senere, 30 meter unna, godt gjemt mellom noen granstammer, hadde vært oppi 20 grader varmt og kjøttet lukta alt annen en friskt.

For og si det slik, det blir ikke så mye annet en a-max på meg til rådyr herefter.

Link to comment
Share on other sites

Her støtter jeg Stuttfeiten gitt..så lenge du skyter gjennom bukhulen er det ikke stort av kjøtt du ødelegger da.

 

Jeg bruker som vanlig 7mm-kaliberne mine på rådyr, men i år har jeg gått ned i kulevekt til 140grs og økt utg.hastigheten til 900m/s.. Nosler Accubond er det som sitter i hylsene mine.

 

Av 8 skutte rådyr hittil i høst har ikke ett beveget seg fra skuddplassen, og med unntak av ett, som jeg sytes sprella så lenge at jeg ga det et oppfølgingsskudd i bogen, har bikkja hatt heller magert utbytte med blodslått kjøtt i år. Rent typisk for skuddvirkningen med Accubonden er at inngangshullet er pent, brysthulen fyllt med hjertesuppe og lungemos og utgangshullet heller ikke så verst. Skuddholdene harværet alt fra 35 meter til et signifikant stykke over det njff regner som normalt elghold..

 

Bruk det du og børsa di trives og går best med, og bruk heller tid på skuddplasseringa..

Link to comment
Share on other sites

Kjøttskade på rådyr, mesteparten av kjøttet sitter jo på låra alikevell. Hvor mye kjøtt går en glipp av om en har herpa ribbene? Det er jo ikke så det holder til en frokost engang.

 

Dette er et veldig godt poeng med tanke på rådyr.

Har allerede skutt et rådyr med min oryx for et par uker siden og det lille som var ødelagt av kula var ikke akkurat indrefileten.

Sadel, lår og indrefilet er vel det beste man får ut av et rådyr, resten egner seg vel best til grytekjøtt i beste fall (riktignok en veldig god gryte :) Men jeg gråter ikke over litt tapt kjøtt i bogområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...