Jump to content

Kvalitet på Sellier & Bellot 6,5x55 SP


Super XX

Recommended Posts

Hei,

Var innom den lokale sportsbutikken i dag og kjøpte noe ammo i 6,5x55 av typen Sellier & Bellot 9 g SP (Blyspiss)

Har noen her inne noen erfaring med akkurta denne patronen?

Grunnen til at jeg spør er at de var veldig billige (7.45 pr. stk). Det er jo billigere en de fleste typer helmantel!

Tanken er å bruke de til langhold opp til ca 400m og jakt på rev, kråke, sel og kanskje rådyr. Fint å trene og jakte med samme patron. Jeg skjønner at dette ikke er noen patron til stor hjort og elg men de er kanskje ok til rådyr?

 

Hvilke erfaringer folk har med denne rent presisjonsmessig er av størst interesse.

Link to comment
Share on other sites

Nåda, jeg opplevde at en Norma Vulkan i 9,3x62 ikke fyrte i det hele tatt....har også opplevd at en haug med RWS boxerhetter sprakk og sendte blåsten bakover.

Ganske kjedelig/ubehagelig, men neppe dagligdags og heller ikke noe som tok livet av meg, mye takket være brødrene Mausers patenter og løsninger, men dog.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med rifleammo fra S&B. Men jeg hadde en gang noe hagleammo derfra. Enkelte patroner hørte man bare en liten fis i fra, og så vippet man på løpet for å se om all haglet kom seg ut av hagla. Neste skudd kunne gi en stikkflamme på over meteren. Husker et skudd på leirduebanen som smalt så kraftig at alle som satt inne kom løpende ut.

Jeg antar at totalvekta på kruttet i en 25 skudds eske var riktig, problemet var at man aldri visste hvilken patron som hadde fått 10% og hvilke som hadde fått 250 %.....

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt varierende kvalitet på S&B ammo.Min stefar kjøpte noe jaktskudd på en av de lokale skytebanene i sommer,disse skulle han bruke til trening på banen.Kal 6,5x55 i en Lakelander 393.Første skuddet så fikk gammern bakoversveis så det nesten sitter igjen ennå :lol: ikke fikk vi vippet opp ladearmen uten å dunke i tomhylsa med pussestang samtidig heller..

 

Det ble med det ene skuddet ja.

 

Selv så bruker jeg S&B i drillingen min(7x57R) med meget bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri hatt noko problem....har skutt nokre pakker av dette fabrikatet i 7x57R, 6,5x55, 308 og 8x57IS. Har ikkje hatt problem av noko slag verken med presisjon eller drepevne. Når det gjeld kvantum av solgte patroner, tror eg at ingen slår S&B.

 

I sommar hadde ein jeger på standplassen overtrykksproblem i 6,5x55 med fabrikkladd ammo. Det sto "skarp" med svart trykktskrift på pakka. Pakka var grønn som alle andre nyare pakker av S&B. Måtte bruke gummihammar for å få opp sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...