Jump to content

Tips til hagle?


Kris95

Recommended Posts

har prøvd hagla og den trenger bare litt påbygging oppover:) men va er forskjellen? kun rekyl?

 

12/89 er lengere løp enn på 12/76. 12/76 holder i massevis hvis den skal brukes til lerdue skyting, skogsfugeljakt, duejakt, rådyrjakt/småviltjakt..osv..

men mye sjøfugeljakt å skyting på lengere hold er kansje 12/89 bedre.. :!: en vuderings sak du må avgjøre selv..

Link to comment
Share on other sites

12/89 er ubrukelig til allt pga. en ufyselig rekyl som gjør andreskuddet totalt bortkastet.

Det som du ikke klarer å få i hjel med 12/76 burde du i utgangspunktet ikke skutt på.

Bruk heller pengene på treningsskudd en på totalt ubrukelige 89 skudd.

 

Mvh

Måsabjønn

 

PS se etter ei brukt beretta 686 eller en browning 3,4,5-25 i stedet.

Link to comment
Share on other sites

12/89 er ubrukelig til allt pga. en ufyselig rekyl som gjør andreskuddet totalt bortkastet.

Det som du ikke klarer å få i hjel med 12/76 burde du i utgangspunktet ikke skutt på.

Bruk heller pengene på treningsskudd en på totalt ubrukelige 89 skudd.

 

Mvh

Måsabjønn

 

PS se etter ei brukt beretta 686 eller en browning 3,4,5-25 i stedet.

+1

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe 12/89 mener nå jeg. Syns ikke rekylen på de skudda man får kjøpt nå er så veldig skremmende. Og dessuten fant vi ut at hvorfor ikke kjøpe black cloud(tror de er 46 gram) til 12-13 kroner å bruke på rypa istedet for å kjøpe 30 grams vismuth skudd til 15 kroner? Er litt som å bruke kanon på spurv, men viltet faller, noe de ikke gjør på samme måte med andre stålskudd på markedet. Black clouden funker bra og kan faktisk brukes på gås og skogsfugl med suksess. I tillegg har du kanskje litt mer å gå på på rev og rådyr, kan være det lille ekstra som gjør at dyret faller der og da.

 

Det meste faller med 12/70, men hvorfor ikke ha muligheten til å dytte inni det meste som er å få kjøpt på markedet viss man først skal invistere?

 

Jeg ville tatt en titt på Lincoln viss jeg hadde vært deg, en del og velge i, ikke alt for dyre, og med en justerbarstokk så har du et våpen du kan bruke lenge :winke1:

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg 12/89 om det koster det samme. da får du testa den ene pakka med 89 ammo du gidder å kjøpe, også kan du fortsette med vanlig amo etterpå. hehe 89 kammer er artig nok, men jeg har kjøpt 89 patroner en gang, og kommer nok til å ha 20 patroner i 89 lengde liggende lenge :lol: er ingen grunn til å ikke ha det, men heller ingen grunn til å ha det.

Link to comment
Share on other sites

12-76 eller 12-89. spiller liten rolle. Ja, du kan skyte 12-70 i begge men sannsynlighetet for at du får bedre skuddbilde i en hagle med 12-76 kammer er større. Se eks. på link her :

 

http://www.chuckhawks.com/chamber_length.htm

 

Spiller sikkert ikke stor rolle, har fått fine skuddbilder i min 12-89 halvauto med 12-70 patroner

 

Personlig hadde jeg ikke vektlagt om en O/U hadde 12-76 eller 12-89 kammer. Største fordelen jeg ser med 89 kammer er stålpatroner til eks gås i BB eller T til for å gi best mulig dekning. Men da er en halvauto å foretrekke pga rekyl for oppfølgingsskudd.

Betaler du ca 3 ganger mer pr smell (30 mot 10) får du minst like dugende ammo i 76(Hevi shot, High Density, Tungsten)

mot ovenfor nevnte stål

 

Konklusjon :

Støtt en lokal våpenforhandler som har greie på våpen og ikke alt mulig og finn deg den hagla (i din prisklasse), brukt eller ny, som passer deg best når du hiver opp.

Merker O/U jeg nesten utelukkende har hørt gode erfaringer om er Beretta, Browning, Lanber, Miroku, Winchester, SKB. Sikkert masse annet bra jeg ikke kjenner til

Link to comment
Share on other sites

er det veldig hard rekyl i 89 og er det veldig dyrt?

rekylen er hardere, men det kommer anpå vekta på børsa og. Trur ikke du trenger 12/89. Jeg har jakta stortsett alt som er lov med hagle, uten og ha behov får 12/89. I min børse virke det som 12/67-12/70 har best skudd bilde.

Link to comment
Share on other sites

12/89 er ubrukelig til allt pga. en ufyselig rekyl som gjør andreskuddet totalt bortkastet.

Man kan selvfølgelig bruke 12/76 på førsteskuddet og /89 på andreskuddet men da er det jo det med å fly med forskjellige patroner i lomma!

Jakta selv med 10/89 endel år på rådyr men når kombin kom i hus (20/76) så ble 10ern parkert.

Rådyra gikk like fort ned for 36 gram bly fra 20n som for de 64 grammene 10ern spytta ut!

Mye større sjanse for at du finner 12/70 eller /76 som går pent i børsa enn 12/89 er venners erfaring.

Skal man testskyte litt forskjellige patroner så røsker jaggu prisen på 12/89 godt i lommeboka!

Link to comment
Share on other sites

12/89 Er ganske hard rekyl på ja. Men er litt artig å skyte med,.

Er billig ammo også. Og dyre. 50 lapp skuddet.

Skaut mellom 10 og 15 ifjor på skarve jakt, da ga eg meg.

Kunne ikkje løfte hånden på en stund. 89 patronene må du lœre deg å skyte med, krever litt trening for å mestre.

Trenger du det er en annen sak. Vist du holder til i nærheten av meg kan du få prøve.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

har brukt 12/89 på gåsjakta i år. I stedet for bruke 30 - 40 og 50 kroner på vismuth og remington wingmaster, så får du black cloud i 12/89 til 13kr smellen, disse skudda er råbra etter min erfaring, kjøpte meg primært Remington 870 pga disse patronene.

 

Kameraten brukte disse skudda i 12/76, mens jeg i 12/89, vi skjøt på samme sjangsene hver gang, mine treffere var mye mere "knall og fall" enn hans var, en annen ting er at man kan selvsagt ikke basere erfaringer med 1 tur eller 1 skudd, men etter å ha jakta i hele høst med 12/89 på gåsa så er jeg ikke i tvil, en annen ting er jo at man kan feilbedømme avstander, da er det kjekt at det er litt mere futt foran kolben :D

 

om hagla skulle være 12/89, så er ivertfall det ikke noe ulempe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...