Jump to content

338 WM, Rekyl med lyddemper


endresl

Recommended Posts

Med en ok stokk er den ikke "heftig" etter min mening.

Har jaktet i mange år med en Ruger M77 i 338 Winmag / 250 grn Woodleigh, og opplevde ikke rekyl som problem en eneste gang.

(Og jeg rager kun 175 over havet og veier 75 kilo så jeg er ingen kraftkar :wink:)

 

Jeg har intrykk av at etter at demper ble bortimot allemannseie, er kuttet løp og redusert rekyl blitt det store og altoverskyggende mantraet for utrolig mange jegere :roll:

Det går utmerket an å jakte uten demper, og med litt trening, å takle rekyl.

 

(forøvrig er 338 Winmag et supert storviltkaliber, og jeg angrer som en hund på at jeg solgte den rifla ...)

Link to comment
Share on other sites

Enig med seawolf,med riktig stokk er den ikke så ubehagelig,om du ikke har totalt rekylskrekk da..?Noen synes jo 308 er ubehagelig også..men som nevnt:følt rekyl har mye å si på skjefteform,rekylkappe,vekt.synes min gamle originale Sako i 308 klyper litt mer enn min 338 med håndlaget laminatstokk..kjempeallsidig kaliber,bruker mest 225gr Accubond nå.

Link to comment
Share on other sites

Som noen sier, omtrent som en udempet 308/30-06. Men jeg har prøvd rifler i 308 med mer ubehagelig rekyl enn min 338wm. Kolbekappa og stokken har veldig mye å si. Etter at jeg monterte ei limbsaver på mi er den over hodet ikke ubehagelig å skyte med uten demper selv med blodladde 250 grs kuler

Link to comment
Share on other sites

Hm jakter selv elg med en ruger m77 i 338 win. dette er den med letta stokk. husker at de første turene på banen resulterte i ei meget blå og øm skulder. Men nå etter et par 300 skudd føles den like fin i rekylen som 6,5 en min. Så jeg synes du bør bruke børsa litt først og finne ut hvordan du synes den er. så får du ta vurderinga om du virkelig vil og trenger en lyddemper. Personlig mener jeg at skur og korn er mye bedre og ha en ei lyddemper :winke1:

 

Forøverig så har alle som har turt og prøve rugeren våknet dagen etter med blå og øm skulder hehe :D. Og da har de ikke villet prøve igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har selv kun erfaring med Ruger M77 når det gjelder 338 Winmag.

Stokken deres er for såvidt ok, men skulle ønske den var litt rettere.

Men med et lavt montert sikte har den et greit rekylopptak.

 

Hvis en derimot monterer et stort sikte / høy montasje, vil anlegget mot skulder bli ugunstig, og en må "strekke halsen" for å få korrekt siktebilde.

Dette vil være uheldig for rekylopptak, og en vil gjerne oppleve rekylen som mere ubehagelig.

Skjefter med justerbar kolbe er nok det ideelle, men også kolbeforhøyer ala Beartooth sin hjelper en god del.

(jeg bruker en slik på min 35 Whelen som har et x 56 sikte montert og det fungerer helt greit)

På mine rifler med litt sprek rekyl, monterer jeg også Pachmayr Decellerator 1" rekylkappe, da dette absorberer noe av rekylen.

 

Uansett er trening stikkordet, og jo mer en skyter, jo bedre kjenner en rifla, og jo mere artig blir det å ta den med ut i jaktmarkene.

Link to comment
Share on other sites

Men har du prøvd en 338 wm noen gang. leste trådstarten din som at du ikke har det.

 

Nei, jeg har aldri prøvd dette kaliberet. Selv har jeg ikke skutt med noe tyngre en 30. 06 og kaliber 10 hagle.

Jeg har planer om å kjøpe meg en rifle i litt grovere kaliber, det er derfor jeg spør. Hadde en annen tråd her hvor jeg spurte om hva som var å foretrekke av 338wm og 9,3x62. Her var det veldig mange som sa det sistnevnte, men jeg klarer ikke helt å legge ifra meg 338 pga. den flatere kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Nå har jeg hatt dette kaliberet i snart 20 år. Har hatt to forskjellige dempere på, men det har aldri minnet mye om 6,5x55 rekyl.

Når det er sagt, så er rekylen godt håndterbar både med og uten demper. Styr unna rifler med veldig fall på stokken, typisk monte carlo beregnet for åpne sikter, så går dette bra.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to forskjellige dempere på, men det har aldri minnet mye om 6,5x55 rekyl.

 

.

 

Da bør du prøve med en Hausken demper. Jeg bruker okså av de tyngste kulene, og lader hardt, men tørr påstå at det ikke er mere rekyl her en hva det er i min tilsvarende rifle i 6,5.

 

Men etter at jeg fikk på whisper demperen, har den ikke mere rekyl en min AR-15.

Link to comment
Share on other sites

OK. Veel jeg er meget fornøyd med min 338. alsidig kaliber du kan jakte alt på den nordlige halvkule med. nå vet ikke jeg i hvilken del av landet du bor i, men bor selv utenfor oslo, så hvis du er ifra de samme trakter kan du få prøve min hvis du vil.

/Morten

 

Takk for tilbudet! Det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg holder til i sør-trøndelag, så det blir nok litt langt å kjøre :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...