Jump to content

Valg av retikkel


mannen i gata

Recommended Posts

Jeg har et inntrykk av at mange velger tysk nr 4 eller duplex retikkel samt dott hvis det er korte hold på elgjakta (typisk aimpoint). Jeg har nå sendt en av mine kikkerter til Zeiss for montering av lys, og satt og googlet litt ang retikkelvalg. Så kom jeg over en kar på youtube. Det han sier fra det har gått et minutt av videoen og ut bet jeg meg merke i.

 

 

Han sier at hvis man skal skyte på små mål på lange hold er er dott bedre en crosshair.. Det har jeg ikke tenkt på før. Jeg har bestilt tysk nr 4 med lysdott men vil disse tykke stavene egentlig ha noen funksjon eller er de bare i veien? :? Eller har stavene og dotten hver sin funksjon?

Link to comment
Share on other sites

 

Han sier at hvis man skal skyte på små mål på lange hold er er dott bedre en crosshair..

 

Kan være enig i dette, men det har mye med vane å gjøre. Har skutt med duplex i mange år så jeg tør påstå jeg skyter like bra med det som med dott. En annen ting som har minst like mye å si skal man skyte på små mål er størrelsen på dotten. På Zeiss-kikkertene som er bergenet på jakt er dotten 1 MOA om jeg ikke tar feil. Dette blir for stort etter min smak til blinkskyting. Dotten bør helst være 1/8 eller minst 1/4 MOA til f.eks jaktfelt der det skytes på små mål. Dette blir jo imindlertid to forskjellige bruksområder så det kommer ann på hva du skal bruke den til. Skal du ha kikkerten til jakt blir du nok fornøyd. Bedre kikkert får du vel ikke tak i!

 

To andre ting som er veldig viktig er hvor mye forstørrelse man har og hvor rolig man klarer å holde :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sorry at jeg blander inn en annen sak her.

Men jeg skal ha nytt sikte til min 223.

 

Valget står mellom Leupold Duplex, Wide Duplex, Leupold Dot.

Kikkerten skal være VX-II 4-12x50 eller VX-III 4,5-14x50. (De nye VX-II er de gode eldre VariX-III med klikk)

Brukes primert til fuglejakt (måke, kråke, skjære , osv) fra 30-150meter.

 

Har ikke enda sett noen av de retikkelne "live" så er vanskelig for meg å vite dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har zeiss viktory 3-12x56 med lysdott og retikkl tysk nr 4. Dette siktet bruker jeg nesten bare til skumringsjakt. Min erfaring er att jeg synst att retikkelen min blir for grov. Retikkelen dekker for mye av dyret rett og slett. Tysk nr 4 hadde vært førstevalget mitt på en jaktkikkert uten lysdott, men jeg ville valgt et tynnere retikkel hviss det skal være ett sikte med lysdot. I mørkret trenger jeg bare lysdott og i dagslys er det ikke behov for grovt retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har zeiss viktory 3-12x56 med lysdott og retikkl tysk nr 4. Dette siktet bruker jeg nesten bare til skumringsjakt. Min erfaring er att jeg synst att retikkelen min blir for grov. Retikkelen dekker for mye av dyret rett og slett. .

 

Skjønner med dette at det annbefales ganske små retikkel på and, skjur, kråke, måke osv.

Noen som har Leupold som har noen annbefalinger av retikkel til småvilt? Leupold Duplex, Wide Duplex, Leupold Dot. ?

Link to comment
Share on other sites

HoKo På http://www2.leupold.com/resources/downloads.htm kan du finne det meste du treng å vite om Leupold sine sikter. Der kan du og sjå dimensjonane på dei ulike retikkel på maks og min. forstørrelse. Om eg ikkje hugsar feil så varierer dimensjonane alt etter kva slags forstørrelse du har på siktet og kva slags modell det er.

 

Ved å sjå på http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... ts/scopes/ så ser du kva slags retikkel som er tilgjengelig på dei ulike modellane. Eg kan ikkje sjå at dei to sikta du nemner er tilgjengelig med alle tre retikla du tar med.Foruten Duplex som er standard på alle sikter, så er vel LR Duplex mest aktuellt for deg på VX-II 4-12x50 og på VX-III 4.5.14x50 er vel Varmint's Hunter mest aktuellt til ditt bruk.

Men du kan sikkert få akkurat det retikkelet du vil i Leupolds sortement ved spesialbestilling.

 

Eg har ein Leupold VX-II 3-9x33 Ultralight wide duplex og samanlikna med ein VX-I 3-9x40 duplex på samme forstørrelse så ser stolpane ut til å vera littegrann tjukkare,det samme gjeld den tynne delen av retiklet. På den andre sida så blir jo dette meir opent. Eg brukar det mest til blinkskyting og då synes eg wide duplex passar best til små mål.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye må man ut med for å få ettermontert lys hos Zeiss?

I overkant av 4000 kroner.

 

4000 spenn? Da har det dratt seg på de senere åra. Spurte de på Zeiss på villmarksmessa for noen år siden, da lå det på ca.2500 spenn... Men det er vel som alt annet, ingenting blir billigere. Greier meg uten lys i min 2,5-10. Ihvertfall foreløpig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...