Jump to content

første rifle! hjelp!!


finskestøver<3

Recommended Posts

hei! jeg blir til neste år 16 og skal ta kjøpe min første rifle, skal brukes på elg og rådyr. har sett litt, men har ikke stor peiling på hva som er best og kjøpe, sett på tikka t3 og browning x-bolt. ønsker en pakkeløsning med helst lyddemper (men må ikke) satt grense på 10-15 tusen! noen som kan hjelpe meg, eller har erfaringer dere vil dele! glad for ALLE svar!

takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon selv, men har litt høyer budsjett.

Jeg har falt ned på x-bolten (308w) med ss og kompositt stokk.

du får den til rundt 13400kr, men om du skal ha kikkertsikte og demper blir det fort 25 000.

Så litt på t3 men etter å ha holdt den, så la jeg den i fra meg. Dette på grunn av stokken virket litt billig på meg.

Leser du rundt på forumet her, så er det likevel et kjempevåpen.

anbefaler å se på riflene i butikk, og ikke les så mye på forum :9

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg si at både Browning (x-bolt) og Tikka (T3) er veldig gode rifler.

For min del så valgte jeg X-bolten pga duratec (Gummibelegget), ettersom den er mye bedre å holde i.

X-bolten har også et bedre system ved tømming av magasin. (den kan tømmes uten å ta av sikringen)

Ellers så er magasinet i plast. (noe som er positivt, ettersom det er lettere og ruster ikke)

Magasinet er somregel den delen som ruster først, så det er en + i boka mi.

Søker du på X-bot i Youtube, så finner du mange "reklamevideoer" om riflen.

De forklarer det bedre en meg, men du må huske å ta at med en klype salt.

Den er nok ikke SÅ fantastisk som Browning vil ha det til :)

 

Du finner videoene her:

 

x-bolten er også gjenget for demper fra fabrikk, så der "sparer" du deg 300-400kr.

Eneste jeg skulle ønske meg var at den kom i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Gå til minst en forhandler med godt utvalg og klå på alt som er innenfor budsjettet ditt, både nytt og brukt. Kjøp den riflen du føler deg mest komfortabel med, det er du som skal bruke riflen i mange år fremover. Alle rifler på markedet i dag er gode nok. Og kjøp heller en billig rifle med god optikk enn motsatt. Noen forslag til ting du kan se på:

- Tikka T3 (diverse varianter)

- Browning X-Bolt

- Browning A-Bolt

- Ruger M77 Hawkeye

- Remington 700 (diverse varianter)

- Winchester M70 (diverse varianter)

- Remington Seven

- Schultz&Larsen

- Antonio Zoli 1900

- Weatherby Vanguard

- Howa 1500

 

På bruktmarkedet:

- Tikka M595/M695

- Tikka M55/M65

- Sako 75

- Carl Gustaf 3000

 

...og mange flere.

Link to comment
Share on other sites

har noen ideer/erfaringer om kikkerter som evt er gode! får man en brukbare en mellom 6-10 tusen? åssen er de og kjøpe brukt?

Det er ikke noe problem å finne en god kikkert i den prisklassen. Jeg vil spesielt trekke frem Meopta og Zeiss Classic hvis du skal ha ny. Ellers alt tysk/østerriksk på bruktmarkedet.

Ad de hardnakkede forslagene til Fluehuet, Tikka er gode rifler og vil absolutt fylle behovet ditt. MEN ikke hvis du ikke trives med Tikka. Jeg oprettholder mitt råd om å se på mye forskjellig og velge det du liker best. Det kan godt bli en Tikka. Eller en Browning. Eller noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kjøp i hvert fall ikke en Duralyt uten å ha sett gjennom den først !!!

Jeg har sett på 3 - 4 eksemplarer av 3-12x50, og samtlige har vært så uskarp i kantene at de har vært ubehagelig å se gjennom.

 

Heisan

 

Jeg ble i går en (lykkelig) eier av en Duralyt 2-8x42. Den var veldig uskarp i kantene på minste forstørrelse FØR jeg stilte okkularet riktig. Da ble den med ett skarp i kanten. Er enig at det ikke er Classic kvalitet og langt mindre Victory, men jeg betalte kun kr 4480,- (uten lys) og det synes jeg den er verdt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...