Jump to content

Sauer 200 standard til langholdskyting


mer_ammo

Recommended Posts

Jeg har lest en del om langholdskyting her og på SL og dette emne

 

intressererer meg. Men det er en ting som jeg ikke har fått med meg , og

 

det er hvorfor sauer 200 standard ikke foretrekkes i dette miljøet....

 

Ser at en del skyter med mauser m-67, og sitter på en selv , men saueren

 

skulle vel ha potensiale til å nå langt og rett?

 

 

Har sett litt på en Leupold M4 kikkert 8,5-25x50 og dette siktet var vist

 

heller ikke ideelt pga mindre justeringsmuligheter i forhold til andre sikter,

 

men kan ikke dette kompenseres med hjelp av skinne med 20 eller 40

 

MOA?

Link to comment
Share on other sites

Antagelig for at Saueren anses som kjedelig - det er allikevel ganske mange som bruker den til langholdskyting, gjerne modifisert med USOptics 20MOA skinne montert..

 

Kikkertvalget er jo en personlig sak og der er det mye og velge blant, selv har jeg en 3-18X FFP IOR som skal i ilden når langtholdsesongen begynner på nyåret..

 

Er ikke helt uhildet vedr. kikkertvalget, jobber dugnad for importøren på to, tre messer i året, men hadde nok valgt den uavhenging av dette, da jeg mener den gir bra valuta for pengene..

Link to comment
Share on other sites

men er ikke sauer 200 ei grei systemrifle? det finnes jo flere løpsalternativer,og sluttsykker? (vel og merke i 6,5 . 308 , og 22lr)

 

Har sett litt på prislista fra DFS og lurer på om det er fritt frem for alle å

bestille sauer derfra, eller må man stå i ett skytterlag?

Link to comment
Share on other sites

Sauern er relativt sett billig og gir mye for pengene, ikke minst i annen håndsverdi. Hvorvidt det er fritt fem å handle våpenet fra DFS uten DFS medlemskap kan jeg ikke utale meg om, men på gennerelt grunnlag mener jeg at vi som skyter rifle BØR være medlemmer i det lokale laget, uavhengig om vi skyter programmene eller ikke..;)

 

En mulighet er å kjøpe våpenet i deler hos landrø, hvis du da velger å kjøpe en Mcmillan stokk er du en ca tusen kroner over nypris hos DFS og har en "bedre" stokk enn orginalt..;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbeider med å bygge opp langholdsvåpen på en sauer 200. Kaliberet blir 6,5-06 med et langt Kongsbergløp og Zeiss kikkert.

Det jeg mangler er en 20 moa Picatinny skinne som sitter godt på Saueren. Er det noen som vet om det kan skaffes i Norge?

 

Grunnen til at jeg velger 6,5-06 er pris på komponenter, 30-06 hylser for ompressing er lett tilgjengelig, og gode 6,5 kuler er bokstavelig talt hyllevare. Ballistikken burde bli nokså lik 6,5-284, mer enn nok for en 6,5 kule dersom løpet skal få noe særlig levetid.

Jeg vet at dette er litt kjedelig, men det koster ikke skjorta. Jeg har Sauer, og løp er forbruksvare. Da kan jeg bruke pengene til skyting.

Link to comment
Share on other sites

I mars i år ble Norges første langholdsstevne arangert av NBSF. Premien for minste gruppe gikk til ei som brukte Sauer 200. Det var flere som hevdet seg med sauer, og da i 6.5x55. Dette var et 500m stevne.

Hvis jeg hadde valget mellom en sauer 200, og en M-67, og alt ellers var likt hadde valget vært enkelt.

Kikkertmontasjen kan også fores opp med litt beddemasse for å få "riktig vinkel", hvis det skulle vise seg å være vrient å få tak i rette skinna.

 

6,5-06 er sikkert moro, og hvis holdet drar langt ut kan det hende at det kan ha en fordel, men etter å ha sett litt av hva gode gamle kan klare, og i tillegg lest en del om hva de "der over" som kan dette driver med, hadde nok jeg personlig holdt meg til gode gamle, og heller brukt mere tid/penger på skytinga.

Siste jeg leste var at flatbasekuler får stadig flere tilhengere på 1000 Yards. 308Win har fungert bra for skyttere som kan det, og det hele koker ned til å kunne skyte. (selvfølgelig ser jeg at det å ha ei kongsbergpipe i 6.5-06 jo er et poeng i seg selv..) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med vurderingen din, Per-S..

 

Og er den løsningen jeg selv valgte, dog har jeg holdt meg til 6,5X55 intill videre, men har to kalibre i kikkerten 6,5X55AI og 6,5-06. Har ikke gått noe i dybden på disse to, men finner 6,5X55AI snedig da man såvidt jeg har forstått kan skyte 6,5X55 fabrikkammo med nogenlunde resultat og få ferdig omformede hylser ut når en trekker i spaken..

 

Men som sagt dette er kun på tankestadiet enda..

 

20 MOA picatinny skinne til Saueren har jeg, bestilte den fra US Optics og den kom plaskende ned i postkassen på en ukes tid, uten problemer..

 

Det er såvidt jeg vet ingen som har 20 MOA skinner på lager i Norge pt, mn hvis jeg forsto Jørn på Practac riktig, er det noe som blir lagervare innom kort tid og da er det USO skinnen som kommer i hyllene hans..

 

Dytt en PM til Plumbo på forumet her, så treffer du ham...

 

Firmaet har jeg ingenting med å gjøre annet enn som ekstremt fornøyd kunde...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

det litt morsomme var at da jeg begynte frekventere sluttstykket i 2003 var det mye snakk om presisjons våpen til bruk på litt lengre hold(ordet langholdsskyting var ikke like pop enda da) å da husker jeg at jeg nevnte 200STR som mye presisjon for penga men det ble relativt kjølig tatt i mot av en del medlemmer. nå, ca 5 år senere ser jeg at folk har fått opp øya for 200STR som presisjons børse.

 

jeg har hatt 2 slike i over 15 år, å har skutt mye gode samlinger med de. alle løpene jeg har hatt har samlet bedre enn de fleste greier utnytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...