Jump to content

Rifle/kaliber til småviltjakt


sebek

Recommended Posts

Hei. Første post :)

 

Jeg vurderer å handle ei rifle til, for rype/skogsfugljakt, og har noen spørsmål.

-Er 22mag og 22wmr det samme, og er dette tilstrekkelig for tiur på annet en korte hold?

-Vanlig 22 er i alle tilfelle for veikt mtp tiur?

-Jeg har en 308win. Er dette et alternativ for skogsfuglen(helmantel da kanskje), eller vil det bli bare mos?

-er 4x kikkert tilstrekkelig for fuglejakt? Det ser ut som flere salong-pakker selges med dette. -Har ingen erfaring med fuglejakt med rifle, men har sett rundt omkring på nett at det skytes på hold opptil 150m.

-Er lyddemper til noe hjelp? Vil det stoppe rypekullet fra å ta til vingene?

 

Det ser ut som jeg kommer mye rimeligere unna hvis jeg havner på salong istedet for å måtte opp på 222/223...

Link to comment
Share on other sites

bruk pengene på gode glass til 308'a, og bruk den til alle formål. Jaktmatch gjør jobben, den.

 

Takk for svar. Så 308 vil fungere på noe så smått som rype også uten å skyte i stykker totalt, sålenge man bruker riktig ammunisjon..?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Første post :)

 

Jeg vurderer å handle ei rifle til, for rype/skogsfugljakt, og har noen spørsmål.

-Er 22mag og 22wmr det samme, og er dette tilstrekkelig for tiur på annet en korte hold?

-Vanlig 22 er i alle tilfelle for veikt mtp tiur?

-Jeg har en 308win. Er dette et alternativ for skogsfuglen(helmantel da kanskje), eller vil det bli bare mos?

-er 4x kikkert tilstrekkelig for fuglejakt? Det ser ut som flere salong-pakker selges med dette. -Har ingen erfaring med fuglejakt med rifle, men har sett rundt omkring på nett at det skytes på hold opptil 150m.

-Er lyddemper til noe hjelp? Vil det stoppe rypekullet fra å ta til vingene?

 

Det ser ut som jeg kommer mye rimeligere unna hvis jeg havner på salong istedet for å måtte opp på 222/223...

 

1: Ja, .22 mag og .22 wmr (Winchester Magnum Rimfire) er det samme

2: Nei, .22 lr er nok ikke for veik for tiur, men det er ikke lov. Tiur er større enn hare, og som vi vet, er ikke .22 lr tillatt fra og med hare og oppover.

3: Ja, .308 går til fugl, helmantel, feks Norma Jaktmatch skal gå bra. Fuglen blir normalt ikke mos.

4: Ja, 4x går til fugl, men det er selvfølgelig greit å ha noe mer. Toppjegere har gjerne opptil 20 - 24x. 10- 16x er greit. Mange velger "universalforstørrelsen" 3-9x40. Holder fint det. Men se like gjerne på kvaliteten på optikken. Veldig enig med Pryl her. Har selv en Nikon 5-20x44 på fuglebørsa og en Zeiss Classic 2,5-10x50 på .308'en min. Sistnevnte er minst like god på 200 meter. Klarere bilde og bedre detaljer, selv om den ikke forstørrer like bra. MYE bedre i motlys og. En annen ting, hadde du tenkt på fuglejakt med salongrifle opptil 150 meter? Kan tolkes slik ut av spørsmålet. Glem det. .22 lr har ikke akkurat verdens flateste kulebane og er lettpåvirkelig av vind. Treffer du ei rype på det holdet med det kaliberet har du minst like mye flaks som dyktighet. Det blåser som regel ofte på fjellet. Normal jaktavstand er inntil 70 meter med salongrifla, i hvert fall som jeg har lest (bruker ikke min på jakt). Ser i hvert fall selv forskjell på samlingene mine på 70 og 100 meter. Ofte veldig bra på det kortere holdet, oftere ikke bra på 100.

5: Vet ikke helt. .22 lr med bra demper, demper såpass at det ikke blir fæle smellet. De større smeller mer enn nok med demper. Har en .222 med Hausken mini, altså den minste demperen du får tak i til det kaliberet, og det smeller ca like mye med demper som salongrifle uten demper. En kompis har en .30-06 med en Hausken std demper. Det smeller ca like mye som min .222 med minidemperen. Bruker også minidemperen min på salongrifla, men det smeller da noe for det. Kan jo hende det virker på lengre hold, men neppe så veldig.

 

Skal du bruke noe annet/skaffe en annen børse enn .308 til mindre vilt, prøv gjerne .22 Wmr. .22 Hornet er nevnt. Den er fin, men jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i det i butikkene. .17 Hmr er også populær og kjent for god presisjon. Om sistnevnte er lov på feks rev og tiur er jeg usikker på. .222 og .223 er freske alternativer, men de er også mye sintere. I utgangspunktet er de varmintkalibre, og veldig mye av ammunisjonen her er ikke helt tilpasset matvilt. Da bør en helst lade selv. Men .222 har jo feks en patron som heter "Fågel" (uansett, enkelte mener at denne også er for sint). De to er også dyrere å skyte med enn de andre (hvor dyr Hornet er vet jeg ikke, men den er neppe "gratis" den heller).

 

Edit til siste post: Ja. 308 skal gå fint på rypa og. Tenk på at hullet i blinken med .308 er 7,62 mm. Hullet med .22 er 5,56 mm. To mm større hull. En mye tyngre kule i .308 er også mindre påvirkelig av vind, og den holder også bra sammen da den er mer solid enn de små, og den lavere hastigheten bidrar til at kula ikke splintres så lett ved treff i bein. Problemet med sprengt fugl er ganske sikkert mye mindre. Selv bruker jeg .222, men lader ned den lille kula til en fart på rundt 800 m/s. Har så klart ikke skutt fugl med den noengang :oops: , så vet ikke hvordan den virker. Jeg bruker den lille, nette og lette Brno Fox'en fordi jeg føler .308,en blir som å skyte spurv med kanon, men det er jo bare tull egentlig. .308 er et allsidig og bra kaliber til alt vilt i Norge!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for grundig og utfyllende svar :) nyttig info om småkalibrene

Da blir det nok å prøve fuglen med 308'n (som allerede har bra optikk) for i høst, så får jeg ta en vurdering når sesongen er over, om jeg skal ta meg råd til f.eks. en 22 wmr i tillegg. Børsa jeg har er ganske tung å bære, så jeg får se hvor andpusten og verkete jeg er i skuldra etter turene :)

Link to comment
Share on other sites

kan ikke annet enn å anbefale 17 HMR. :)

Har skutt ringdue med helmantel, og Gamepoint (hulspiss) ca 720 m/s

Begge hadde hull i brystfileen, på omtrent samme størrelse,

men dua fløy ca 200m med helmantel, før den datt. Med Gamepoint var det ikke ett sprell en gang,

så den er absolutt å anbefale på spiselige "små" fugler.

Ulempen er vind... skal ikke mye vind til, før den er ute 10 cm på 100m.

Lyden med demper, er omtrent som en dempet 22LR med hi speed ammo.

Har fortsatt til gode å skyte tiur stor fugl med den, men gåsejakta varer noen uker til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv kun erfaring med .22 wmr til småviltjakt men er meget happy med denne.

Bruker den fremst til sjøfugljakten og i helgen var det 5 ærfugl og 1 skarv som ga opp mot denne ladet med CCI hullspiss.

Selv har skyter jeg på maks 100m, men helst på 50-80m. Fugl er jammen ikke stor på 4X da :-)

Den siste jeg skjøt gikk kulen skrått gjennom vitale deler. Den fuglen slo ikke en gang med en vinge. Bare sank sakte sammen. Dette var på 75m i ca 8m/s tversvind.

Link to comment
Share on other sites

Har selv kun erfaring med .22 wmr til småviltjakt men er meget happy med denne.

Bruker den fremst til sjøfugljakten og i helgen var det 5 ærfugl og 1 skarv som ga opp mot denne ladet med CCI hullspiss.

Selv har skyter jeg på maks 100m, men helst på 50-80m. Fugl er jammen ikke stor på 4X da :-)

Den siste jeg skjøt gikk kulen skrått gjennom vitale deler. Den fuglen slo ikke en gang med en vinge. Bare sank sakte sammen. Dette var på 75m i ca 8m/s tversvind.

Tror du det går ann å bruke 30 06 på sjøfugl uten å sprenge heile fuglen?

Link to comment
Share on other sites

jada. bare bruk helmantel. jeg skøyt da ei and hr i høst med 300 winmag. like hel og fin

Vil fuglen mest sansynleg dette i smellen da? Har lurt på snikjakt på and, måse, skarv o.l og å ha ein 30 06 til hold på 30-100 m og hagle med eller uten kikkertsikte til korte hold :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg hører og leser om 17 hmr ser det ut som dette er å foretrekke framfor 22mag. Inntrykket jeg sitter med hittil er at 17hmr(ift 22mag) gir adskillig bedre presisjon, uten noe spesielle drawbacks.

-Så var det bare penga da... :? -Virker som jeg må nærmere 5000,- for børse med optikk+demper som rimeligste alternativ. Ikke spes mye i børseverden, men fortsatt i overkant av hva jeg får til just nu, og når man får dilla vil man jo selvfølgelig ha det med en eneste gang :) får følge med på finn framover

Savage 93r17 f virker kurant

Link to comment
Share on other sites

Eneste ulempen med 17HMR, foruten vind følsom, er prisen på ammo.

en pakke med 50 stk, ligger på ca 170,-. ikke mye i forhold til 308 og 6,5,

men det går fort 1 eske, eller 2, når du skyter på vann flasker :wink:

Pratet med en forhandler på Voss, han hadde solgt 10 rifler i 17Hmr i sommer,

så kanskje prisene synker litt etter hvert... både på våpen og ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har lyst på rifle til småvilt og primært storfugl og rev. (For så å kunne skyte mer storfugl med hagla neste år.)

 

Har noen alternativer og lurer på hva dere ville valgt.

Rangering fra 1-4 er supert!

 

1: Tikka 512S med kombiløp kal 12-6,5*55

Kikkert; kvalitets-optikk Nikkon 3-9*40

 

2: Rifle m/ løpsbytte system

Type Husquarna, cal. 308W - 6,5x55.

Løse 3 skuddsmagasiner for begge kaliber.

Selges med lyddemper for begge kaliber.

Kikkert, 3-12x56, IR Barcka

 

3: Ruger m77 mkII 223 rem jaktrifle med wortex viper 6,5-20x50 kikkertsikte og to-fot.

 

4: Ruger m 77 hawkeye 223 rem. Kappet 10 cm løp, leopold vx2 3-9*40 kikkert og a-tec ctm4 demper

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Vingler litt mellom 3 og 4, men om du skal drive på toppjakt og skumringsjakt på rev feks, er det greit med en med noenlunde stor forstørrelse og større objektiv. Vortex Viper er nok noe bedre enn Leupold VXII.

 

Samtidig har nr 4 demper. Det er jo kjekt å ha. Samtidig er nr 4, altså Hawkeye'n rundt kiloen lettere. Den kiloen kan bli tung etter en lang dag på toppjakt. Hawkeye er i utgangspunktet en tusenlapp billigere enn MkII

 

Les om dem her:

Hawkeye Standard: http://www.ruger.com/products/m77HawkeyeStandard/models.html

MkII: http://www.ruger.com/products/m77MarkIITarget/models.html

 

Skal du ikke slite lange dager med mye bæring på jakt, kanskje nr 4 er greit. Hvis ikke nr 3.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for kjappe svar så langt.

Liker meg til vanlig med 870 magnum express med langt løp, så vekta bekymrer meg egentlig ikke.

Har aldri vært på revejakt, har bare tatt noen "underveis", men er med på det med optikk.

For øvrig er prisene:

 

1: Tikka 512S med kombiløp kal 12-6,5*55

Kikkert; Nikkon 3-9*40 11500,-

 

2: Rifle m/ løpsbytte system 8000,-

Type Husquarna, cal. 308W - 6,5x55.

Løse 3 skuddsmagasiner for begge kaliber.

Selges med lyddemper for begge kaliber.

Kikkert, 3-12x56, IR Barcka

 

3: Ruger m77 mkII 223 rem jaktrifle med wortex viper 6,5-20x50 kikkertsikte og to-fot. 5000,-

 

4: Ruger m 77 hawkeye 223 rem. Kappet 10 cm løp, leopold vx2 3-9*40 kikkert og a-tec ctm4 demper 8000,-

Link to comment
Share on other sites

mye tyngre kule i .308 er også mindre påvirkelig av vind

Mazurka! Kulevekten alene har SVÆRT LITE med vindavdrifta å gjøre! Vindavdriften er omtrent proporsjonal med BC (for lik hastighet) og BC er :

 

BC = M/(i x kaliber^2)

 

Tverrsnittsbelastning delt på formfaktor.

 

Formfaktor er :

 

i = Cd(kule)/Cd(referansekule)

 

Generelt øker formfaktor (Cd avtar) når kuler blir lengre, spissere, får båthale, og blir tyngre. BC skalerer proporsjonalt med kaliberet når en sammenligner kuler med samme form og samme tetthet. Så BC øker / vindavdrift avtar LITT med kaliber alene, men i sammenligning mellom 22WMR .308/6.5mm er det kuleform, og hastighet som utgjør forskjellen.

 

Siden din kule og ref. kula ikke har samme form varierer formfaktor OG BC med hastighet, men det glemmer vi her..

 

Åt spørsmålet til trådstarter så fungerer 308 og 6.5x55 utmerket på skogsfugl og sjøfugl med diverse matchkuler. Den jeg selv foretrekker er 80gr Amax i .224, Det er ei kule som virker fint i en .223Rem med 1:8" riflestigning, og som en fint kan lade til 800m/s i selv et svært kort løp - en har da ballistikk sammenlignbar med .308Win med gode kuler - og tilsvarende løpslengde. Etter min erfaring har denne kula fin effekt på alt fra bittesmå ender til gås. Treffer en slik at det blir store bein med på vei inn så blir det stygt, men det blir det uansett, og treffer en så kula får reise 10-15cm i fuglen (f.eks. på langs av svømmende fugl..), så blåser den seg opp, og det blir stygt :roll: Men på tvers av det meste av fuglekropper - Good Shit!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg hører og leser om 17 hmr ser det ut som dette er å foretrekke framfor 22mag. Inntrykket jeg sitter med hittil er at 17hmr(ift 22mag) gir adskillig bedre presisjon, uten noe spesielle drawbacks.

-Så var det bare penga da... :? -Virker som jeg må nærmere 5000,- for børse med optikk+demper som rimeligste alternativ. Ikke spes mye i børseverden, men fortsatt i overkant av hva jeg får til just nu, og når man får dilla vil man jo selvfølgelig ha det med en eneste gang :) får følge med på finn framover

Savage 93r17 f virker kurant

Har selv Savage 93R17 f, og jeg som er dårlig å skyte klarer å samle innenfor kronestykket på 100 meter! (Og det med med opptil 2 m/s med vind... :shock:

Har enda tilgode å teste den på jakt, en kompis testa dog sin cz455 med gamepoint i .17hmr på rype og de datt momentant uten noe særlig kjøttskader :D

 

edit: kan jo legge til at jaktdepotet selger disse med montasjeringer for kr 3200,-

Jeg bruker en Bushnell Sportman 3-9x32 som er upåklagelig.

Kan jo nevne med det samme at den kikkerten har jeg fått gjennom kammeret. Kammerånden kom en fattig student til gode :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blandt hagla og storviltrifla så finns det altid en salong. Dette for å kunne trene billig å skyte fugl uten følelsen av overkill. På rypefjellet med en salong så vil ikke en 22lr kule fly så langt som en 6,5 kule eller 308 kule. 22lr kula kan fly langt men treffer den stein, greiner så vil den miste mye av kraften i forhold til 6,5. Med en fin lydemper vil du kunne ha sjangse til å skyte flere ryper på samme plass men vind kan være et problem. Da må man prøve å skyte i medvind eller motvind. Så hvis man er så lur å kjøper en Cz 455 som du kan skifte løp på så kan du ta deg en søndagstur med 17.hmr løpet istede for 22lr løpet som du bommet mye med på lørdagen grunnet vind. Kula går godt å rypa faller i smellen med v-max eller gamepoint. Du kan også skyte rev å tiur med 17.HMR men må treffe ordentlig da hvis du er heldig på vei ned fra fjellet å komme over toppfugl. En salong/22magnum/17.HMR vil være fin å ha med på fjellet å lettere enn ei tung 6,5 eller 308 som skremmer alle rypene i hele dalen etter et skudd.

Jeg venter på godkjent søknad så vil jeg få 22lr og et 17.HMR løp.

Har hatt 17.hmr før men solgte den grunnet at jeg ville ha noe med mere futt i men da jeg fikk 6,5 savnet jeg 17.hmr som var topp på fugl. Kom en gang over 2 stokkender å 2 krikkender som satt i ei elv. Fikk skutt alle uten at noen fløy. Dette med 17.HMR v-max med a-tec demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hurra, da var nybørsa i hus :D Kjøpt brukt av en annen kammerbruker

 

http://www.savagearms.com/firearms/model/93R17FSS" target="_blank" target="_blank

med demper og Nikon Fieldmaster 3-9x40

 

Til helga blir det prøveskyting an mass, og hvis vær tillater en tur etter fjellrypa. Eller kråka hvis været er crapolini.

Noen som vet om butikker i Trondheim som har gamepoint el. xtp ammunisjon? Har sjekket med Bruun, ABCFritid, XXL og Rogne uten hell.

Jeg ser Felleskjøpet har ammunisjon, noen som har kjøpt 17hmr ammo der?

 

EDIT: -ble en tur til Stjørdaln, Sakshaug hadde både gamepoint og v-max, og stoney point pivot bipod :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Se denne for kjapp info om justering. :)

Det tar maks 5 minutter å justere avtrekket om du har alle verktøyene.

Jeg kan ikke klare å bruke fantasien godt nok til å si hva annet du kan justere med enn verktøyet som følger med våpenet, men vil tro du lett får kjøpt et nytt et hos "Våpendepotet" om du tar kontakt.

 

edit: gratulerer med børsa forresten, forvent samlinger innenfor et kronestykke på mer enn hundre meter :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...