Jump to content

Import fra danmark?


Adelante

Recommended Posts

Hei alle kammervenner :wink:

Jeg er ny her så "be gentle"

Jeg lurer litt på å ta inn en walter gsp expert 22 og 32 fra danmark for å spare noen tusenlapper.. Har noen erfaringer med dette? Jeg har hørt at det tar lang tid hvis det skal sendes med posten så jeg vurderer å dra ned å hente selv..

 

Håper noen kan dele sine erfaringer både med kjøp via post og selvhenting..på forhånd, Takk :D

Link to comment
Share on other sites

De tusenlappen du sparer kan fort bli borte i moms (+25%) og eventulet behov for service. Samt at den norske forhandleren du handler ammo hos, kanksje trenger de pengen for å kunne drive og ikke legge ned, slik at du har et sted å kjøpe ammo, krutt og kuler...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt inn ett våpen fra hunters house, og det blir nok ett til, jeg gør ikke det for pengene, men det er to svært sære våpen som ikke kan skaffes i norge, derfor..... glatt handel med hunters house så langt.... litt dyrt men snår det ikke kan skaffes i norge, so wath...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:)

Jeg burde absolutt handet i norge og støttet de forhandlerne som er her hjemme men siden jeg er student og kan spare kansje 5000,- så er det veldig aktuelt for meg å handle fra utlandet denne gangen.

 

Jeg har fått høre at man får igjen den danske momsen når varen er tollet og momset inn i norge..stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

De tusenlappen du sparer kan fort bli borte i moms (+25%) og eventulet behov for service. Samt at den norske forhandleren du handler ammo hos, kanksje trenger de pengen for å kunne drive og ikke legge ned, slik at du har et sted å kjøpe ammo, krutt og kuler...

 

Kanskje på tide norske forhandle blir konkuransekraftige nå, virker som Børselars har skjønt det etter hvert, prisene har ihvertfall gått ned, men det er langt igjen enda.

 

Er litt lei av din stadige grining for din syke mor :roll:

 

Alle som følger med litt i dagens samfunn handler der det er billigst.

Bare se på feks XXL, lave priser - men det går så det griner alikevell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har virkelig gode referanser til http://huntershouse.dk/ , bra service, svarer på mail i løpet av noen timer. Kjøper du nytt, så blir dansk moms trukket fra direkte på prisen du betaler for varene (25% som norsk). så betaler en norsk moms når varen kommer til fortolling i Norge. Jeg har to våpen på "vei" og jeg har spart virkelig mye på å kjøpe fra HH.

Ammo får jeg billigs i Norge hos XXL sport, så hvorfor skal jeg holde liv i dyre norske forhandlere som aldri svarer på mailene mine??? PS, på brukt våpen får en selvfølgelig ikke trukket fra dansk moms, mens dette blir mommset når det skal inn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Fint at det er noen som har gode erfaringer med å handle fra danmark..De fleste i klubben anbefaler meg å ikke kjøpe i utlandet, så jeg har blitt litt skeptisk siden jeg har ingen erfaring med dette..

 

Men jeg trur jeg skal gå for HH denne gangen :D Men spørsmålet er om jeg skal hente selv eller få det sendt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Få HH til å sende. Da sender du bare kopi av din søknad til HH, og når norsk toll mottar varen, sender du orginal søknad der, og de vil kvittere ut som selger.

Sjekk selfølgelig opp mot hva du sparer, HH tar 400 DKR i frakt og 40 DKR i bankgebyr. Men mot mange norske importører vil du nok spare mye, spesielt i forhold til Capsicum Solutions som forhandler Sig Sauer.

Link to comment
Share on other sites

 

Er litt lei av din stadige grining for din syke mor :roll:

Min mor er aldeles frisk. Jeg er mer bekymret for det faktum at jeg kan telle 5-6 våpenbutikker på det sentrale østland som har forsvunnet uten at det har kommet nye igjen de siste 10-15 årene.

Alle som følger med litt i dagens samfunn handler der det er billigst.

Bare se på feks XXL, lave priser - men det går så det griner alikevell :wink:

 

XXL drives etter El-kjøp prinsippet, de selger en hel masse billig drit lit dyrt og litt bra greier billig. Forløvrig anbefaler jeg ikke folk å handle på XXL heller, tvert i mot.

 

KMen for all del jeg handler utenlands jeg også, når det er ting det ikke lar seg gjøre å skaffe i Norge.

 

Man får forøvrig ikke igjen moms på brukte våpen nei, mener jeg å ha hørt.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra HH med en GSP .22 og .32. Det gikk brillefint, fikk en kvittering som var på under 6000,- Nkr. Det værste var egentlig å sjekke inn på flyet på Kastrup. Det er endel å spare på brukte våpen om du kommer under 6000 grensa og henter selv. 2 års garanti på bruktvåpen. De har ca 2100 håndvåpen i butikken og den burde vært større :-)

Link to comment
Share on other sites

XXL drives etter El-kjøp prinsippet, de selger en hel masse billig drit lit dyrt og litt bra greier billig. Forløvrig anbefaler jeg ikke folk å handle på XXL heller, tvert i mot.

 

mulig jeg er teit.. men hvorfor anbefaler du folk å ikke handle rimelig amunisjon på XXL?

Link to comment
Share on other sites

XXL drives etter El-kjøp prinsippet, de selger en hel masse billig drit lit dyrt og litt bra greier billig. Forløvrig anbefaler jeg ikke folk å handle på XXL heller, tvert i mot.

 

mulig jeg er teit.. men hvorfor anbefaler du folk å ikke handle rimelig amunisjon på XXL, og hvor er det bedre å handle?

Link to comment
Share on other sites

...................Alle som følger med litt i dagens samfunn handler der det er billigst.

Bare se på feks XXL, lave priser - men det går så det griner alikevell.............. :wink:

Alle som følger med i dagens samfunn skjønner at det ikke er våpenavdelingen som som får xxl til å

holde lave priser.

 

Vist Børselars og alle andre våpenforetninger også begynner og selge klær, joggesko, sykler og

skiutstyr så tenker jeg at våpenavdelingene kan bli subsidiert fra alt annet salg også og prisene

holdes lave slik som på xxl.

Link to comment
Share on other sites

Importerte en Pardini GT9 fra Karlslunde Sport i Danmark i fjor på disse tider.

Det var en utrolig enkel og smertefri prosess! Fra jeg sendte papirene og mailet bestillingen til Karlslunde, tok det ti dager før jeg hadde pistolen hjemme. Da hadde den ligget i tollen en ekstra dag.

Når man betaler et nytt våpen, blir den danske momsen trukket fra.

Når våpenet kommet til Norge og man henter det på posthuset betaler man den norske momsen + toll (som er veldig lite penger).

Så enkelt er det!

Bor selv i Kristiansand, men det ville ikke falle meg inn å reise til Danmark og hente våpenet selv når det tar ti dager å få det tilsendt!

 

Ellers er det riktig at det ikke er momsfratrekk på brukte våpen i Danmark!

 

Har siden kjøpt deler til diverse pistoler fra Karslunde. Må bare skryte av den servicen og kundebehandlingen de driver! Her har en del norske forhandlere noe å lære! Ikke alle som tar jenter helt på alvor når de skal handle våpen......... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg er teit.. men hvorfor anbefaler du folk å ikke handle rimelig amunisjon på XXL, og hvor er det bedre å handle?

 

Fordi den hundrelappen eller to du sparer kan bidra til at den lokale våpensjappa di faktisk kan drive videre, slik at det er noen som kan ta inn et lpa sikte, vet hvordan man tilpasser et 1911 løp, som har en boks med n320 når du trenger det...

Osv

 

Men det er klart, når G-sport i Oslo skal ha 3,20 for 1 9x19 gecco... så handler jeg heller til 1.60 hos Jaktdespoten.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har handlet med HH så har det holdt å sende kopi av ervervstillatelsen på e-post.

 

Når posten får pakken, sender de en forespørsel til deg om ervervstillatelsen, du sender så originalen til posten, og de fyller ut det som da selger ellers ville ha fylt ut. Deretter får du våpen og blått eksemplar av tillatelsen i posten.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja, så langt stemmer det at HH kun vil ha en kopi av innvilget søknad.

Har fått sporingsnummeret på pakken og venter i spenning.

 

Ble fortalt av lennsmannen at jeg må ha med meg en importtillatelse ved avhenting av våpenet, men dette var et dokument jeg ville få så fort jeg trengte det.

 

Regner med at jeg reiser for å hente våpenet selv så fort det kommer til Norge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nettopp tilbake fra HH i København. 24 timers regelen og under 6000 kr, ingen problemer i den norske tollen. Hverken med beløpsgrense eller utfylling av ervervstillatelsen. Det eneste skjæret i sjøen var forsåvidt en sikkerhetsvakt på Kastrup lufthavn, som undret seg over at jeg hadde fraktet våpenet gjennom byen til flyplassen uten "gyldig" dansk våpenlisens. Alt løste seg og alle var glade.

Link to comment
Share on other sites

Noen erfaringer med tanke på 24 timers regelen?

 

Det sies vel at man må være i utlandet i 24 timer for å kunne unngå moms på varer under 6.000,-.

Det ikke bare "sies vel". Man SKAL ha vært utenlands i over 24 timer. Sørg for at du kan dokumentere det på forespørsel, så burde det gå greit. Ta vare på flybillett, kvitteringer, eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet noen ganger med HH nå og har ikke hatt problemer i det hele tatt, men vær oppmerksom på en ting, ta med hele pappir bunken til Politiet etter våpenet er kommet, dette har jeg gjort hver gang, og fått alt i orden, jeg fikk første gangen alle pappirene i rettur fra posten, de hadde glemt og sendt inn rett pappirer..... å bare gjør det så er du sikker på at det ikke blir noe tull....

Link to comment
Share on other sites

Skal hente det første våpenet jeg har bestil fra HH i morgen. Ligger på posten og venter :D

De har bedt meg ta med følgende:

- legitimasjon

- faktura fra HH

- godkjent søknad fra politiet

- importtillatelsen

 

Regner med at jeg betaler mva på stedet, eller så må jeg kanskje gjøre dette et annet sted?

 

Etter dette skal vel alt være i orden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Få HH til å sende. Da sender du bare kopi av din søknad til HH, og når norsk toll mottar varen, sender du orginal søknad der, og de vil kvittere ut som selger.

Sjekk selfølgelig opp mot hva du sparer, HH tar 400 DKR i frakt og 40 DKR i bankgebyr. Men mot mange norske importører vil du nok spare mye, spesielt i forhold til Capsicum Solutions som forhandler Sig Sauer.

 

I frykt for å starte ny tråd, velger jeg å bare fortsette på denne :lol:

 

Bare for å få bekreftet saksgangen ved bestilling fra HH, vil følgende da skje?:

- Jeg sender kopi av søknad og betaler HH (ekskludert moms).

- HH får importtillatelse og sender varen til Norge.

- Der mottat tollvesenet pakken, og sender meg et krav på moms og godkjent våpensøknad.

- Jeg betaler moms og sender de søknaden min. Da vil de skrive under på søknaden på "selger-delen" og sende den inn.

- Så sender tollvesenet pakken min til meg, rekommandert?

 

Har jeg forstått alt riktig? :?:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Jeg fulgte med på pakken og så fort jeg leste at den var til importvurdering, ringte jeg. De fortalte at de trengte original søknad og faktura fra HH.

 

Bare en ting som Jeg har tenkt på i ettertid.

HH sendte varen med Posten. De sendte den som en del.

Har lært i ettertid at dette ikke er lov. Den skal sendes i to deler.

 

Videre dekker ikke posten tap eller skader for mer enn 10.000,-.

Sikkert derfor det stod Sportsutstyr kr 4.800 på følgeseddelen på pakken.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har ikke mottatt noen "standard" faktura, kun en mail der det står blandt annet betalingsinfo etc. Må jeg spørre om jeg kan få en egen faktura som er mer "standarisert" da?

 

Edit: Ser at i mailen jeg har fått fra HH, står det følgende: Når vi sender pistolen til dig, mailer vi Track & Trace nummer på pakken, og vi vedhæfter en kopi af fakturaen.

 

Dette må vell holde?

Link to comment
Share on other sites

Som en liten motvekt mot denne 'import-tråden'...

Min kjære Pardini begynte for et par tre uker siden å oppføre seg veldig merkelig! Dette var riktignok etter at den ble 'mistet' fra øverste hylle i våpenskapet og landet nok på et svakt punkt...

Jeg klarte altså IKKE å få hullene i nærheten av sentrum på blinken uansett hvor mye som ble skrudd på siktet..

Tok derfor en telefon til Børselars, og etter en kjapp prat med Petter foreslo han at jeg kunne stikke innom ved anledning.

Siden jeg bor relativt nært kastet jeg meg i bilen i dag. Ankom butikken 10.15 og ble ekspedert etter et par minutter. Børsemaker overtok pistolen og forsvant på bakrommet.. Etter en stund's venting kom Petter og fortalte at dette ikke så helt bra ut. :? Jeg tenkte da på flagrende tusenlapper... Børsemaker demonterte baksiktet og skiftet fjær. Så til prøveskyting.. Men fjærskiftet var han tydligvis ikke fornøyd med.. Noen minutter etter ble det nok noen prøveskudd.. Og så kunne han fortelle at det måtte skiftes ut hele sikteopphenget.

Jeg ble enda mer bekymret for lommebokas innhold, men neida!!

Petter gir meg en pris som ikke bare var lav, den var utrolig!

Her får jeg altså reparert pistolen 'på sparket' og uten at jeg ble blakk! :D

Når jeg om en uke får de 175 milionene som Norsk Tipping oppbevarer for meg skal jeg bruke mange penger hos Petter!! :D

Tviler på at jeg hadde mottatt samme behandling hvis jeg hadde kjøpt pistolene mine fra utlandet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...