Jump to content

Hvilken hagle skal jeg velge?


jegermartin

Recommended Posts

Hei!

 

Tok jegerprøven for omtrent 1 år siden. kjøpte meg ei Valmet O/U 12/70. Er veldig fornøyd med den men merker også at det er ei 12/70, samlingene på større avstander blir betydelig dårligere en 12/76. Jakter det meste som er lov med hagla såer egentlig på utkikk etter en alrounder. Har dere tips til hva jeg kan kjøpe? Prislappen legger jeg på 5-6000 kr. kan også bytte Valmeten!

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

Ingenting er for sent, ingenting er for tidlig og angre på vis ammon ligger heime!

Link to comment
Share on other sites

Valmet er da generelt gode hagler, før du skifter den ut.. hva slags modell er det?

At du ikke kan skyte 12/76 utgjør ikke så all verdens mye.

 

 

 

 

Kjøpte den for 2 år siden, da var den skutt rundt 50 skudd, men hadde stått lagred i et skap i noen år så den er nok ikke gamlere en 2000.

Nei ikke så ekstremt mye men har testet like patroner 70 og 76 patroner og kunne virkelig se forskjell!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vis du merker så stor forskjell på 12/70 og 12/76, anbefaler jeg deg og prøve noen andre 12/70 patroner.

 

 

Har testet med de beste patrone som: Black Cloud, remington og Royal men kan jo prøve andre.

 

kan jo skifte spørsmålet jeg først stilte til: Tips til hvilke hagle jeg kan kjøpe i 12/89.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overnevnte hagle i 12/89 og har hatt den 15år. Likevel har jeg faktisk aldri skutt en eneste patron i 12/89 på jakt selv om jeg har en god del skudd i denne størrelsen liggende. Som noen kanskje har fått med seg, er jeg også kraftig misfornøyd med Remington 870SM hagla mi, selv jeg fortsatt har den i våpenskapet.

 

Jeg tror du kanskje konstruerer ett problem som ikke er der..

Vil du ha større kaliber til rådyr/gås, kanskje vurdere å kjøpe ei halgle i cal 10 til det og beholde Valmet'n til skogsfugl, rype, hare o.l?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overnevnte hagle i 12/89 og har hatt den 15år. Likevel har jeg faktisk aldri skutt en eneste patron i 12/89 på jakt selv om jeg har en god del skudd i denne størrelsen liggende. Som noen kanskje har fått med seg, er jeg også kraftig misfornøyd med Remington 870SM hagla mi, selv jeg fortsatt har den i våpenskapet.

 

Jeg tror du kanskje konstruerer ett problem som ikke er der..

Vil du ha større kaliber til rådyr/gås, kanskje vurdere å kjøpe ei halgle i cal 10 til det og beholde Valmet'n til skogsfugl, rype, hare o.l?

 

 

 

Takk for tipset!

Kan jo beholde valmeten og feks. kjøpe ei rem 870 til rådyr og gås. Regner ikke med og kjøpe rifle innen de nærmeste årene, men likevel skyte rådyr. Da er nevnte rem 870 et bra valg!

Link to comment
Share on other sites

Njaaa... jeg tipset ikke akkurat om den hagla, om du refererer til meg ;)

Billige hagler beskrives gjerne av selger med utsagn som "solide bruksjern" og/eller "fin nybegynner hagle" i mangel på andre salgsargument. Fakta (i mitt hode i allefall) er at hagler som Bajkal og Remington 870 går gjennom alt for dårlig kvalitets kontroll før de sendes ut av fabrikken. Er de derimot "ok" kan man forvente at de vil fungere i mange år (slik de fleste hagler gjør). Noe som bringer meg over på mitt tips, kjøp heller en kvalitetshagle cal 10 på bruktmarkedet og behold Valmet'n (som jo er ei god hagle)

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=46711&hilit=870

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=18657&hilit=remington

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg heller kjøpt meg en remington 870..enn ei 10 kaliber.. koster flesk for ammo, kan bare brukes på hardskutt vilt. Med en 870, klarer du deg med 12/89.. kan skyte trap eller skeet og få brukt den mer.. kjøp det som evner best for deg... Eller du kan kjøpe deg et nytt løp i valmet, holder med 12/76, eller må du ha 12/76 ?

Link to comment
Share on other sites

Foregår jakten på "normale" skuddhold og på vilt beregnet på hagle trenger han ikke 12/89. En bekjent av meg foretok en test av hagle patroner alt fra 20/70 til 12/76. Det foregikk som følger , skudd på 30m mot våte telefonkataloger. Han sjekket dekning,men var mest intressert i inntregning. Han fikk et meget overraskende resultat. Det var ikke til 12/76 fordel for å si det sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

hmm,jeg har akkurat motsatt erfaring syns 70mm ammo har jevnere skuddbilder i mine hagler. du må tenke på at det finnes 70mm og 76mm ammo med varierende skuddbilder fra børse til børse. valmeten setter kanskje finere bilder med et annet fabrikat. se etter haggelstørrelsen også. nytter lite å sammenligne ei fulladet 76mm i us5 med ei veldig lett ladet 70mm med us2 haggel. helt ærlig så har jeg jakta endel og effekten i viltet har jeg ikke merket noen forskjell i. det er begrenset hvor mye mer haggel og krutt man får ekstra på 6mm lengre patron. senk skuldrene dine,valmeten er ei fin børse og 70mm er plenty sterke nok.

Link to comment
Share on other sites

dekning i halge har ikke noe å si om det er 12/70 eller 12/89.. har litt mer mer hagl og krutt og gjøre. hjelper ikke å ha godt skudd bilde, hvis du har for litt lading... men kan godt hende skudd bilde var bedre i 20/76 enn 12/76....men hvis han vil ha større kaliber så, er jo 12/89 et bra valg. for da kan han bruke alt i 12 kaliber...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...