Jump to content

Savage Stevens 200, erfaringer?


vingemutteren

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en DCR (Dirt cheap rifle) i klassen "forvokst salonggevær" i gave til våpenskapet.

Og Savage Stevens 200 i 223r (1-9" riflestigning), blånert m/plaststokk er i siktet.

 

Planen er å kappe rått og brutalt og sette demper på denne, rett og slett en FG ("Fjøre gunner") for alt fra Kråke - Gås - Rev - Rådyr.

En FG er det ikke er så farlig med, bare en ikke bender montasjer og løp på den. For alsidig bruk, opptil type spett (dog ikke som spett, ref opp til Hares størrelse dog ikke Hare). :wink:

 

Men er det noen som sitter med erfaringer med denne riflen?

 

Det ser ut til at magasinet kun kan plyndres ved å cykle sluttstykket, noe jeg ikke er udelt glad for (heldigvis 3veis sikkring).

 

Finnes det kit for avtakbare magasiner for denne?

 

Generell kunnskap?

 

Alle innspill mottas med takk (både for og i mot er relevant informasjon).

Link to comment
Share on other sites

Om det er den som er til 5000kr pakka på gsport med tasco, så har jeg en i skapet :oops: den sparker som et mulldyr (308) for det finnes ikke balanse våpnet. Men når jeg oppgraderte med tasco Titan og demper så har den både fått storvilt og to kråker på samvitigheten mens den var i aktiv tjeneste. Forsatt et greit våpen og ha som reserve.

Link to comment
Share on other sites

Har en i 223 med demper og oppgradert med meopta 3-12X56RD.

 

Stokken er nok laget for amrikanere med skuldre polstet i fett og ikke tynne hengslete nordmenn på 180-190cm så jeg så meg nødt til å sette på en rekylkappe, men burde kanskje invistert i kolbeforhøyer også.

 

Ikke et våpenkjøp jeg angrer på, men tror den skal inn til børsemaker når revejakta er over for duracoating siden den begynner å få litt rødfarge etter skarvejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er bekreftet, 10 serien er opphavet.

 

Der er visst litt man kan gjøre selv med disse, som å bytte til stokk for løs magasin løsning (man trenger selvsagt underbeslaget for løst magasin også).

Sette på en Riflebasix avtrekker (SAV-2), og ett lengre sluttstykke håndtak, og vips har man mye rifle for pengene.

 

Litt artig å lese at blindmagasinet er identisk med det løstagbare (og det hengslede magasinet til 10 serien), man trenger kun magasin bunnen og vips har man ett løst magasin.

 

Etter å ha prøvd rifla til 7mmstv, er det klart at det eneste jeg ikke er begeistret for på rifla, er magasinløsningen, men den skal jeg kunne leve med til ny stokk er i hus. Men først må søknaden komme tilbake så jeg får hente rifla.

 

P.s. likte det med at rifla til 7mmstv har blitt fylt med bygningsskum, det hjalp på, verre er var det å høre at det som var inn var en liten isopor klump (ikke rart de er billige). :D

Link to comment
Share on other sites

Ja faktisk overrasket over hvor god pressisjon på et så billig våpen ! Sikringplassering genial og enormt mye våpen for pengene . Kolben jadde en jævlig klang men den ble fylt med skumm og problemet var løst. :D Dette er toppvåpen for den praktiske jeger uten at man går og studerer emblemet og er mest tilfreds med det ....

3000.- kr for dette våpnet er BILLIG :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så langt har jeg ikke hatt mulighet til noe mer enn enkeltskudd innskyting av løp (mantlet noe helt for....., men det ser bedre ut nå).

Ingen presisjonstesting foretatt (ikke engang siktet inn siste siktet), men har foretatt noen hundre tørrklikk (stakkers klikkpatron).

Stilte ned fjæra på avtrekket så langt jeg turde, da avtrekket både krøp, lugget, og var tungt. Nå har jeg måttet stramme inn fjæra litte grann, og luggingen merker jeg ikke så mye til mere (sliter seg fort til = er redd sear er av litt vel myk metall). Ihvertfall til å leve med (nytt avtrekk skal med tiden inn).

 

Stokken er vel myk i forskjeftet (= stokk og løp møtes når en vrir / belaster forstokken).

Har matet alle patroner fra magasin uten problemer sålangt (har matet gjennom mere enn jeg har skutt).

Liker ikke hevarmskula (for liten = skal byttes i en stor fra statene).

 

Nå skal stokken egentlig byttes (skal ha løst magasin), men hvordan få en lett, og stiv stokk for løst magasin?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke en Savage Stevens 200 selv, men har en kompis som har ei. Kalibret er .308, og som en lengre opp sa, så sparket den som bare det. Treffpunktforandring hele tiden og raklete..... Dette ble løst med å sette på en ny stokk fra Boyds til ca. 700 kr, og plaststokken ble kastet - bare søppel..... Det ble en helt annen rifle med presisjon så det holdt til det meste, og rekylen som forventet av en .308 rifle.

 

Kvaliteten på riflen er ikke noe å si på når man tenker at den koster 3 laken, og han har enda ikke opplevd noe funksjonsfeil på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...