Jump to content

Hvor mye trykk i Demper?


Marcel

Recommended Posts

Noen som vet hvor mye trykk det er ut fra løpet på en

6,5X55mm Rifle?

 

Tikka T3 Lite foreksempel som jeg har. Har lyst å lage en demper slik jeg gjorde det med Salongen.

Der flytter demper seg litt ut for hvert skudd. Sitter løst på løpet. Har laget feste slik at den står bomfast der nå iallefall.

Hadde vært nokk med et sterkt strikk..

 

Kunne dette fungert på 6,5mm uten at den blir sprengt av løpet??

Ifølge skissen under

 

Har verken lyst å gjenge eller kappe løpet. Da får heller demper stikke litt ut foran løpet.

Men også gå langt inn på løpet.

Synes det ser bedre ut i sin helhet. Må ha litt design på børser også.

 

Tenker meste for bane skyting. Tofoten er på uansett på banen, så tyngde er det ikke snakk om.

Tipper demper kommer på rundt 300g.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Yikes...

Det finnes geværgranater som skytes ut på samme måte som den demperen du har tegnet. Hvis demperen er passe tung så regner jeg med at den går 150 meter eller deromkring :-)

 

Munningstrykket virker på demperen framover og på pipas frontareal bakover. Hvis ikke demperen sitter fast i børsa, så vil demperen skytes ut framover mens geværet får en uvanlig kraftig rekyl bakover. Spør alle som har skutt med Energa geværgranat, eller de som har opplevd dempere som har løsnet under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Ok... Da er den skrinlagt :cry:

Gjenging må til..Må vel bøye meg for kreftene som kommer ut.

Takker for info...

 

Må si at dette er for meg en av mine topp forums..Her får man svar. det er så Konge med folke her inne.

Ris og Ros..Helt topp.

Så mange andre forum, de bare sover...skjer ingenting.

 

Dette er knall. :winke1: Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok jegerprøven for 20 år siden.

Det åpnet en svær låvedør på muligheter for meg.

 

Jeg fant Hobbyn min til slutt. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare lite lyst..

Ville holde Børsa i orginal stand, tilfelle salg en gang.

Jeg måtte jo bøye meg for kreftene.

 

Så enten bare skyte uten Demper slik den er. Orginalt..!

Eller få den Heldempet og kortere.

Som jeg synes ser finest ut egentlig.

Men dette er vel ikke lov for tiden. Tenker på Alms saken med heldempet Salong Rifler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Munningstrykket på en 6,5x55 vil ligge på 700-800bar ved munningen. Avtar sikkert fort i demperen men mye kraft ute å går. Tall fra QL

 

 

jobber med en signaturdemper (2 kammer), så da hjalp denne infoen:) skal prøve å bruke litt modellering for dimensjoneringsens del, ikke som jeg pleier med gefülen:)

 

her er innmaten. (se bort i fra tall på bildene)

nedbøyning

web.jpg

signaturdemper_sim2-3.jpg

spenninger

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

...ikke en snøballs sjans i helvete til å fungere...

 

En snøball har faktisk mye større mulighet til å fungere i helvete enn det en skulle tro.. :winke1:

 

helvete3.JPG

 

Bildet er fra helvete, og temperaturen er som du ser godt under frysepunktet.. :mrgreen:

bildet er lånt fra dalseter.no

 

 

Tilbake til topic: Dempere som forlater munningen gir en særs økning i rekylen, og ikke minst i "OI" faktoren. For de fleste kalibre over 22lr, så "bør" dritten sitte skikkelig godt fast før en drar i avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Dette systemet vil kunne fungere erstatt den strikken med ei klemme som klemmer rundt løpet,Bak på demperen det store volumet vil redusere trykket veldig.Det som folk flest her sammenligner med er dempere på ø45 som går av i baflene her har du ein enormt mye større overflate og dermed mye mere krefter som virker inn.desuten vil vel trykkpåvirkning bli veldig anerledes med så stort bakkammer

Har noen ideer sjøl der eg trer demper over munningsbrems time vil show

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...